TLT Tychy z kompletem Nowych Trollino 12

infobus
18.02.2019 14:25
0 Komentarzy

Solaris dostarczył do Tychów ostatniego Nowego Trollino 12. Z kolei dzisiaj pierwsze egzemplarze zaliczyły debiut liniowy. Tym samym nastąpił finał ubiegłorocznego zamówienia.

Przypomnijmy, że trzy Nowe Trollino 12 są efektem umowy, którą Tyskie Linie Trolejbusowe podpisały z Solarisem pod koniec stycznia 2018 r. Ich zakup pochłonął 6 881 850 PLN brutto. A to oznacza, że jeden trolejbus kosztuje 1 865 000 PLN netto. Dwa dni temu przewoźnikowi dostarczono ostatniego „jamnika na szelkach”. Natomiast dziś pierwsze trolejbusy zadebiutowały liniowo.

Nowy Trollino 12 w tyskiej wersji umożliwia podróż maksymalnie 82 pasażerom, w tym 29 na miejscach siedzących. Ci drudzy skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 8 siedzeń. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyła firma BODE.

Napęd oparto na sprawdzonych rozwiązaniach warszawskiego Medcomu. Zastosowano sterowanie impulsowe z falownikami. Trolejbusy są napędzane asynchronicznym silnikiem trakcyjnym austriackiej firmy TSA. Jednostka typu TMF 35-44-4 osiąga maksymalną moc 160 kW.

Pojazdy mogą poruszać się na długich odcinkach bez konieczności poboru prądu z sieci trakcyjnej. Są one wyposażone w baterie ładowane podczas jazdy w tzw. trybie in-motion-charging. W tym przypadku prąd gromadzony w bateriach pobierany jest poprzez odbieraki prądu z sieci trakcyjnej. A skoro to zasobniki energii Solaris High Power o pojemności 58 kWh, to kryją się w nich baterie LTO, czyli najlepiej nadające się do częstych ładowań o dużej mocy.

W pełni automatyczne pantografy dostarczyła firma Faiveley Transport (dawniej Lekov). Będą to pierwsze trolejbusy w Tychach z nowym modelem zakrzywionych drążków odbieraków firmy Esko.

Pochwalić należy pulpit. Solaris zastosował swoją autorską deskę rozdzielczą. Rozmieszczenie przycisków na pulpicie zostało skonsultowane z kierowcami TLT, aby jeszcze bardziej ułatwić im pracę i zapewnić szybki dostęp do najważniejszych funkcji pojazdu.

Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć przesuwnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji i monitoringu.

A SIP? Solaris zastosował urządzenia bydgoskiego SiMS-a. Na zewnątrz zastosowano więc trzy tablice diodowe (przednia 200 x 24 pkt, bok 160 x 24 pkt, tył prawdopodobnie 40 x 24 pkt). W środku znajdujemy aż trzy tablice LCD 23″. Na nich będzie prezentowana informacja liniowa. Nie mogło oczywiście zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków i GPS. Całością steruje autkomputer SIL z dotykowym interfejsem.

Trolejbusy w Tychach kursują nieprzerwanie od ponad 35 lat. W mieście funkcjonuje obecnie sześć linii oznaczonych literami od A do F. Całkowita długość trakcji trolejbusowej to prawie 36 km. Rocznie tyskie „trajtki” wykonują przewozy na poziomie ponad 1,3 mln wzkm. Nowe Solarisy „na szelkach” będą docelowo wykorzystywane głównie na liniach E i G, których trasa będzie biec ulicą Sikorskiego, obok Parku Wodnego.

Komentarze