Subskrypcja

Jeśli chcesz otrzymywać codzienny newsletter serwisu Transinfo.pl zapisz się na naszą listę.


zapisz się

Najczęściej czytane

Gorące tematy

Produkcja autobusów w Polsce w 2012 roku

Autor: Aleksander Kierecki Opublikowano: 2013-01-30 21:17:42
infobus.pl - autobusy » rynek czytano 6485 razy
W 2012 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3838 szt. To o 938 szt. mniej niż przed rokiem (- 19,63%). Osiągnięty spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz zdecydowanie słabszego popytu na krajowym rynku. Analizę produkcji zacznijmy od danych dt. sprzedaży na polskim rynku. W 2012 r. zarejestrowano w naszym kraju 1279 szt. autobusów, czyli o 282 szt. mniej niż przed rokiem (- 18,06%). Dodatkowo fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 3210 pojazdów, czyli o 596 szt. mniej niż rok wcześniej (- 15,65%). W tej sytuacji produkcja autobusów osiągnęła poziom 3838 szt., czyli zdecydowanie mniej (- 19,63%) niż w 2011 r. Dodatkowo w tym czasie w Polsce zostało wyprodukowanych 64 trolejbusy, ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych.
Cały czas zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN, który w 2012 r. wyprodukował 1343 autobusy, czyli o 223 szt. (- 14,24%) mniej niż rok wcześniej. Do tego wyniku trzeba dopisać ponad 500 podwozi (wysłanych m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz prawie 300 szkieletów konstrukcyjnych autobusów turystycznych marki Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen. W 2013 r. ten program zostanie rozszerzony o piętrowy autobus turystyczny Neoplan Skyliner, który można powiedzieć będzie najbardziej luksusowym autokarem jaki powstaje w Polsce. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez MAN autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 49 szt. (3,6% udziału w całej produkcji).
W 2012 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3838 szt.
Drugie miejsce w produkcyjnym rankingu w 2012 r. zajął Solaris Bus &Coach. Bramy polskiej fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 939 autobusów (- 210 szt. / - 17,63%) oraz 64 trolejbusy (o jeden mniej niż przed rokiem). Cały czas strategicznym rynkiem dla Solarisa są Niemcy, gdzie trafiło najwięcej pojazdów, bo 263 szt. (28%). Drugie miejsce zajmuje Polska (z wynikiem 243 autobusów i 19 trolejbusów. To jednak właśnie słabsze wyniki z rodzimego rynku „położyły”zeszłoroczny produkcyjny wynik Solarisa. W efekcie mamy dość rzadki przypadek, że eksportowy rezultat producenta jest „na plusie”, natomiast produkcyjny –„na minusie”. Co ważne - polska firma zwiększyła swoją aktywność w naszym regionie Europy, dzięki czemu rekordowo wzrosła jej sprzedaż w Pradze. Tutaj producent wygrał m.in. przetarg na dostawę 40 autobusów Urbino 8,9 LE dla miejskiego przewoźnika autobusowego w stolicy Czech. Pierwszych 10 szt. polskich Solarisów dla DPP zostało przekazanych przewoźnikowi w 2012 r., a 30 szt. kolejnych autobusów będzie sukcesywnie dostarczanych w trzech kolejnych latach. Nowe kontrakty zostały także zdobyte w Bułgarii i w Rumunii. Firma dobrze sobie radzi także na Litwie oraz na nowych eksportowych rynkach w Hiszpanii i Finlandii. Co istotne –w Bolechowie rośne liczba produkowanych autobusów międzymiastowych InterUrbino. O ile w 2011 r. było ich zaledwie 15 szt., tak w zeszłym roku już 43 szt., z czego najwięcej trafiło do przewoźników we Włoszech i Francji. To dobrze rokuje na przyszłości i pozwoli bardziej zdywersyfikować produkcję. Cały czas Solaris jest jednym z największych producentów trolejbusów w Europie, a ostatni wygrany kontrakt w Salzburgu na zakup 26 szt. Trollino 18 z opcją rozszerzenia o kolejnych 14 szt. ta pozycję mocno utwierdził.
W 2012 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3838 szt.
Trzecie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w 2012 r. wyprodukowało łącznie 699 autobusów, czyli o 223 szt. mniej niż przed rokiem (- 34,62%). Wśród nich najwięcej wytworzono konstrukcji międzymiastowych, a następnie turystycznych i miejskich (w tym m.in. 26 egzemplarzy dla Meksyku). W zeszłym roku zostały wyprodukowane pierwsze w Polsce autobusy międzymiastowe nowej generacji –Volvo 8900. Ich konstrukcja w znacznej mierze jest oparta na aluminium i tworzywach sztucznych, co wymagało reorganizacji całej linii produkcyjnej. Kolejny strategiczny segment w ofercie zakładu to autokary z rodziny 9500/9700/9900. To aktualnie jedyne autobusy turystyczne powstające na terenie Polski i podstawa naszej produkcji tego typu konstrukcji. Najważniejszym zeszłorocznym wydarzeniem w życiu Volvo Polska była październikowa decyzja koncernu o skoncentrowanie swojej europejskiej produkcji kompletnych autobusów w głównej fabryce firmy we Wrocławiu. Ta aktualnie realizowana restrukturyzacja oznacza, że produkcja w fabryce Volvo Buses w Säffle, w Szwecji, zostanie zakończona z końcem czerwca 2013 r. Volvo Buses ma znaczną nadwyżkę zdolności produkcyjnych w swoich europejskich fabrykach kompletnych autobusów, mimo iż pozycja firmy na rynku poprawiła się w ostatnim roku. Skupiając całą produkcję w znacznie większej fabryce w Polsce, Volvo Buses oczekuje, że uzyska efekt skali, konieczny do zmierzenia się z coraz silniejszą konkurencją na rynku. Fabryka w Polsce ma czterokrotnie większe zdolności produkcyjne niż fabryka w Säffle. I stąd też taki wybór –bardzo korzystny dla naszego kraju. I na zakończenie –udział w produkcji polskich klientów. Niestety w przypadku Volvo jest on cały czas na niewielkim poziomie i w 2012 r. wyniósł zaledwie 9 szt. (1,2%).
W 2012 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3838 szt.
I czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu –Scania Production Słupsk. W 2012 r. szwedzka firma zmontowała 341 autobusów, czyli o 303 szt. mniej niż rok wcześniej (- 47,04%). Ten znaczący spadek produkcji spółka przewidziała już wcześniej i odpowiednio się do niego przygotowała. Z powodu słabnącego popytu na autobusy miejskie w Europie, Scania Production Słupsk ograniczyła liczbę swoich pracowników o 142 etaty. W porozumieniu ze związkami zawodowymi firma opracowała też programy wsparcia dla osób dotkniętych zwolnieniami - takie jak możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę czy odprawy finansowe. –„Sytuacja gospodarcza na naszych najważniejszych rynkach nie wykazuje oznak poprawy, co oznacza, że możemy spodziewać się w nadchodzących miesiącach utrzymującego się spadku popytu na autobusy komunikacji miejskiej. Dlatego jesteśmy zmuszeni dostosować produkcję do tych zmniejszonych potrzeb”–powiedział Klas Dahlberg, wiceprezes Scania Buses &Coaches. Zakład produkcyjny w Słupsku zatrudniający blisko 700 pracowników jest centrum europejskiej produkcji Scania. W fabryce powstają zarówno w pełni zabudowane autobusy komunikacji miejskiej jak i same podwozia, które trafiają do niezależnych firm zabudowujących w Europie, Afryce i Azji. W słupskiej fabryce w tym roku zostanie domknięta zmiana generacyjna produkowanych pojazdów i popularne modele autobusów Scania jak OmniCity czy OmniLink zastąpi nowa rodzina Omniwide. Oby przyniosła ona szwedzkiemu producentowi więcej kontraktów na europejskich rynkach. I na zakończeniu udział w produkcji Scania polskich odbiorców, który niestety jest sł on zaledwie 4 szt. (1,17%).
W 2012 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3838 szt.
Szwedzka marka zamyka pierwszą ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS Auto z rewelacyjnym wynikiem 186. wyprodukowanych autobusów (+ 63,4%), za nim jest Kapena, Autosan, Solbus i AMZ. Na zakończenie warto podkreślić fakt, że w 2012 r. do polskich przewoźników trafiło tylko 16,34% wszystkich wyprodukowanych w Polsce autobusów. W 2011 r. był to udział 20,2%, w 2010 r. 18,79%, a w 2009 r. –14,58%. Aktualna sytuacja na rodzimym rynku pokazuje, że ten udział w tym roku może być jeszcze niższy i to eksport będzie odgrywał w polskiej produkcji autobusów zdecydowanie bardziej dominującą rolę.
Produkcyjny rynek autobusów w Polsce w 2012 r.Produkcyjny rynek autobusów w Polsce w 2012 r.
 
Tabela 1. Produkcja autobusów w Polsce w 2012 r.
Lp.
MARKA
2012 r.
udział [%]
2011 r.
udział [%]
1
MAN
1343
34,99%
1566
32,79%
2
SOLARIS
939
24,47%
1140
23,87%
3
VOLVO
699
18,21%
922
19,30%
4
SCANIA
341
8,88%
644
13,48%
5
inni
516
13,44%
504
10,55%
Razem
3838
100,00%
4776
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Podziel się z innymi
Komentarze (4)
MB2013-01-31 10:08:57
Solaris wyprodukował o 201 mniej (1140 - 939 = 201) autobusów, a nie o 210 szt.
Trajluś2013-01-31 10:30:15
Nie Omniwide tylko CityWide ! Skończcie już powtarzać ten sam błąd.
asas2013-01-31 11:40:46
A gdzie Autosan ?
polo2013-02-01 13:29:02
Prawdopodobnie zrobili w 2012 około 100 autobusów
Dodaj komentarz (może pojawić się z 15 minutowym opóźnieniem)




InfoBus nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy.Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w portalu infobus.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraĽliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądĽ skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Zobacz inne artykuły na podobny temat

Redakcja

Karol Wach
Karol Wach
redaktor prowadzący
Aleksander Kierecki
Aleksander Kierecki
redaktor naczelny
Kontakt:
a.kierecki@transinfo.pl
+ 48 71 750 1976
+ 48 506 03 71 71
Załóż swój blog

Polecamy czasopisma

Prawo

Bartosz Mazur
Bartosz Mazur
1 Czerwca 2013, 23:53:52 czytane 9702 razy 0 komentarzy RSS wpisy

Na gorąco

Karol Wach
Karol Wach
KaWa na ławie
16 Maja 2014, 15:41:13 czytane 1270 razy 2 komentarzy RSS wpisy

Zarządzanie

Wojciech Bąkowski
Wojciech Bąkowski
20 Stycznia 2014, 13:49:13 czytane 4483 razy 1 komentarzy RSS wpisy
Michał Wolański
Michał Wolański
29 Maja 2013, 9:46:01 czytane 8379 razy 8 komentarzy RSS wpisy
Adam Fularz
Adam Fularz
19 Września 2012, 11:55:08 czytane 11616 razy 11 komentarzy RSS wpisy
Tomasz Adamkiewicz
Tomasz Adamkiewicz
Słupsk i transport publiczny
18 Kwietnia 2011, 21:32:39 czytane 21948 razy 2 komentarzy RSS wpisy
Przemysław Lewicki
Przemysław Lewicki
Szczecinek i komunikacja publiczna
6 Listopada 2010, 10:58:29 czytane 25347 razy 6 komentarzy RSS wpisy

Technika

Grzegorz Pluta
Grzegorz Pluta
Systemy Informacji Pasażerskiej
27 Czerwca 2014, 22:04:11 czytane 28119 razy 3 komentarzy RSS wpisy

Busblogi

Szymon Klemba
Szymon Klemba
Transport zbiorowy w aglomeracji łódzkiej
16 Grudnia 2011, 22:38:26 czytane 8971 razy 1 komentarzy RSS wpisy
Marek Sieczkowski
Marek Sieczkowski
Być kierowcą
13 Stycznia 2012, 15:07:17 czytane 6751 razy 1 komentarzy RSS wpisy
Andrzej Pionka
Andrzej Pionka
Za zachodnią granicą
1 Sierpnia 2012, 23:58:39 czytane 5704 razy 2 komentarzy RSS wpisy