Subskrypcja

Jeśli chcesz otrzymywać codzienny newsletter serwisu Transinfo.pl zapisz się na naszą listę.


zapisz się

Najczęściej czytane

Nowe autobusy w MZA Warszawa

Autor: Karol Wach Opublikowano: 2009-09-08 22:02:02
infobus.pl - autobusy » przewoźnicy czytano 7654 razy
Miejskie Zakłady autobusowe znów testują. Tym razem Mercedesy –18-metrowe Citaro i o blisko dwa metry dłuższy CapaCity. Oba pojazdy od 3 sierpnia jeżdżą na linii 190, która, jak informowaliśmy w sierpniu, typowana była na pierwszą w Warszawie linia metrobusową. Idea „metrobusów”powstała podczas dyskusji nt. układu linii na trasie W-Z po remoncie –powiedział nam w sierpniu Igor Krajnow, rzecznik prasowy warszawskiego ZTM-u. Była to jednak tylko idea. Na chwilę obecną nie było i nie ma konkretnych planów powstania nowej kategorii linii. Cały projekt jest jeszcze w fazie opracowywania i w fazie analiz. Dlatego trudno jeszcze mówić o szczegółach. Czy od tamtego czasu coś się zmieniło, tego nie wiemy. Zarówno ZTM, jak i MZA milczą. Wszystko wskazuje więc na to, że, jak to zwykle bywa na testach się skończy. Więcej szczegółów przewoźnik ma przedstawić na piątkowej konferencji prasowej. Poczekamy, zobaczymy. O wynikach testów Merecedesów, które zakończyć się mają właśnie w piątek –11 września poinformujemy, rzecz jasna, na łamach TransInfo. Zrealizowane zostały natomiast plany „siekiery komunikacyjnej”wg szefa ZTM-u Leszka Ruty. Faktycznie, po otwarciu pierwszego w Warszawie pasa autobusowo –tramwajowego (szerzej pisaliśmy o tym w InfoTram: http://infotram.pl/text.php?id=26686) częstotliwość linii 190 wzrosła i wynosi obecnie 10 minut w miedzy szczycie i 5-7 w szczycie. Dobre i to, zważywszy na fakt, że jest to jedyna, oprócz Z-2, która niebawem zniknie, dzienna linia autobusowa na trasie W-Z.
Citaro na testach w WarszawieCapaCity na linii 190 CapaCity na pasie autobusowo-tramwajowymCapaCity na pasie autobusowo-tramwajowym
Skoro już zatem oba pojazdy pojawiły się w stolicy warto poświęcić im trochę więcej uwagi.
Mercedes Citaro testowany obecnie przez MZA to pojazd 18-metrowy, charakteryzujący się nieco zmienioną stylistyką, nawiązującą swoim wyglądem do CapaCity. Napędzany jest leżącym, sześciocylindrowym silnikiem OM 457 hLA. Jak przystało na nowoczesną jednostkę spełnia ona normę czystości spalin Euro V. Silnik współpracuje z automatyczną, 4-biegową skrzynią Voith. Ciekawostkę może stanowić fakt, iż trzecie i czwarte drzwi są otwierane wyłącznie przez pasażerów. Zamykają się automatycznie. Po 4 sekundach, co sprawia, że przycięte osoby mają pretensje ... do kierowcy.   
Dane techniczne Mercedesa Citaro
Długość
17940 mm
Szerokość
2550 mm
Wysokość
3009 mm
Masa
16 t
Drzwi
4
Ilość miejsc
147
Miejsca siedzące
37
Skrzynia
Voith
Silnik
OM 457 hLA
Mercedes CapaCity gości w Warszawie po raz drugi. W styczniu 2008 roku MZA testowały taki pojazd na linii E-4. Wtedy na testach się skończyło. CapaCity to pojazd o długości ok. 19,5 m, mogący zabrać na swój pokład 193 osoby. Podobnie jak opisywany wyżej Citaro charakteryzuje się drzwiami otwieranymi tylko przez pasażerów (3 i 4). Pojazd napędzany jest silnikiem OM 457 hLA, który współpracuje z 6-biegową skrzynią ZF.
Dane techniczne Mercedesa CapaCity
Długość
19540 mm
Szerokość
2550 mm
Wysokość
3080 mm
Masa
18,5 t
Drzwi
4
Ilość miejsc
176*
Miejsca siedzące
53*
Skrzynia
ZF
Silnik
OM 457 hLA
*Opcjonalnie nawet 194/37 –taki układ siedzeń miał pojazd testowany przez MZA w 2008 r.
Citaro na pasie autobusowo-tramwajowymCitaro na linii 190       
A w Warszawie...    
A w Warszawie tymczasem pojawiają się nowe autobusy. Do stolicy przyjechały pierwsze z zamówionych przez Miejskie Zakłady Autobusowe dwudziestu Solarisów Urbino 18. Wkrótce przyjadą też nowe Jelcze, a spółka ogłosi dwa kolejne przetargi: na 16 i 75 nowych wozów –poinformował Adam Stawicki, rzecznik MZA. Nowe Solarisy trafią do trzech stołecznych zajezdni –Woronicza, Ostrobramska i Redutowa, Jelcze zaś trafią na Stalową. Co ciekawe, zgodnie z zapowiedziami wszystkie Solarisy zostały fabrycznie wyposażone w system samogaszenia komory silnika, przyspieszający reakcję na sytuację zagrożenia pożarowego, z którym zmagają się właściciele autobusów niskopodłogowych na całym świecie, a zwłaszcza w metropoliach o dużym zagęszczeniu ruchu i dużych korkach ulicznych –informuje Stawicki.
A we wtorek...
A we wtorek został rozpisany przetarg na 16 krótkich autobusów klasy midi –mówi rzecznik. Autobusy będą miały 9,5 –10,5 metrów długości i zostaną przeznaczone do obsługi tras o mniejszym natężeniu ruchu. Nowością w tych wozach będą przyciski z informacjami w języku Braille’a pomagające osobom niewidomym i słabowidzącym, a także montowane fabrycznie biletomaty.
Miejskie Zakłady Autobusowe chcą do końca roku kupić w sumie ponad 110 autobusów. Dlatego rozpoczęto wstępne procedury zmierzające do zakupu partii 75 wozów. Będą to przede wszystkim pojazdy przegubowe, być może z niewielkim udziałem dwunastometrowców.
Komfort pasażerów poprawi też 20 testowych biletomatów, które zostaną zainstalowane w Solarisach Urbino z lat 2007-2008. Umowa z Mennicą Polską zakłada roczne udostępnienie powierzchni w autobusach. W tej chwili na linii 175 funkcjonują już pierwsze dwa urządzenia.
Podziel się z innymi
Komentarze (11)
2009-09-09 08:53:16
A skąd te Jelcze jak jelcz nie istnieje? W imie jakiego przetargu te Jelcze przyjada??
krakus2009-09-09 15:23:43
też się zastanawiam czy to błąd w tekście czy warszawa np. kupiła 120M z Krakowa
krakus2009-09-09 15:26:59
może chodzi o to http://www.mza.waw.pl/zamowienia-zp.html
dobry2009-09-09 15:33:30
chodzi o to: http://www.zyciewarszawy.pl/artykul/1,398717_Autobusy_sie_pala__Ratusz_kupi_nowe.html
KW2009-09-09 16:06:19
Nie jest to błąd w tekście, nie są to też autobusy z Krakowa. MZA korzystając z okazji kupiły od PA pojazdy, które powstają na wyprodukowanych jeszcze w Jelczu podwozia. Zostało ich chyba 7, cześć trafi do Warszawy.
bd2009-09-10 00:12:21
Będąc w Sofii miałem okazję przyjrzeć się z bliska autobusom Citaro (mieszkam obecnie w Niemczech a tu tylko Solarisy ) i niezbyt mnie to przekonało. Twarde siedzenia miały i skrzypiały - jakoś surowe i niekomfortowe.
dobry2009-09-10 15:47:22
@KW: a czy te jelcze będą dokończone w autosanie?
trasamd2009-09-10 21:06:40
Niedokończonych M121I było 13 sztuk. Obecnie 3 nadwozia zostały sprzedane do MPK Lublin, a 4 do MZA. Fakt zakupu tych jelczyków chyba potwierdza dobrą opinię krążącą wśród warszawskich mechaników o M121I i zmodernizowanych przez producenta M121M.
MIG2009-09-14 11:56:00
Pytanie rodzi się następujące - kto i gdzie wykończy te niedokończone Jelcze? To były szkielety. PA w Sanoku????
ehh2009-09-15 14:24:18
Przetargu na midiki ani widu ani słychu, zarówno na stronie MZA jak i w TEDzie...
thomas2009-09-15 15:47:35
dlaczego ten autobus ma niemiecka rejestracje?
Dodaj komentarz (może pojawić się z 15 minutowym opóźnieniem)




InfoBus nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy.Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w portalu infobus.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraĽliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądĽ skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Zobacz inne artykuły na podobny temat

Redakcja

Karol Wach
Karol Wach
redaktor prowadzący
Aleksander Kierecki
Aleksander Kierecki
redaktor naczelny
Kontakt:
a.kierecki@transinfo.pl
+ 48 71 750 1976
+ 48 506 03 71 71
Załóż swój blog

Polecamy czasopisma

Prawo

Bartosz Mazur
Bartosz Mazur
1 Czerwca 2013, 23:53:52 czytane 13631 razy 0 komentarzy RSS wpisy

Na gorąco

Karol Wach
Karol Wach
KaWa na ławie
16 Maja 2014, 15:41:13 czytane 3061 razy 2 komentarzy RSS wpisy

Zarządzanie

Wojciech Bąkowski
Wojciech Bąkowski
20 Stycznia 2014, 13:49:13 czytane 7075 razy 2 komentarzy RSS wpisy
Michał Wolański
Michał Wolański
29 Maja 2013, 9:46:01 czytane 11021 razy 8 komentarzy RSS wpisy
Adam Fularz
Adam Fularz
19 Września 2012, 11:55:08 czytane 14265 razy 11 komentarzy RSS wpisy
Tomasz Adamkiewicz
Tomasz Adamkiewicz
Słupsk i transport publiczny
18 Kwietnia 2011, 21:32:39 czytane 25020 razy 2 komentarzy RSS wpisy
Przemysław Lewicki
Przemysław Lewicki
Szczecinek i komunikacja publiczna
6 Listopada 2010, 10:58:29 czytane 28292 razy 6 komentarzy RSS wpisy

Technika

Grzegorz Pluta
Grzegorz Pluta
Systemy Informacji Pasażerskiej
27 Czerwca 2014, 22:04:11 czytane 33318 razy 3 komentarzy RSS wpisy

Busblogi

Szymon Klemba
Szymon Klemba
Transport zbiorowy w aglomeracji łódzkiej
16 Grudnia 2011, 22:38:26 czytane 10303 razy 1 komentarzy RSS wpisy
Marek Sieczkowski
Marek Sieczkowski
Być kierowcą
13 Stycznia 2012, 15:07:17 czytane 8042 razy 1 komentarzy RSS wpisy
Andrzej Pionka
Andrzej Pionka
Za zachodnią granicą
1 Sierpnia 2012, 23:58:39 czytane 7118 razy 2 komentarzy RSS wpisy