Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GKN hybrydowy partnerem ADL

infobus
25.11.2014 23:56
0 Komentarzy
>Wygaszenie produkcji układów hybrydowych przez amerykańską firmę Eaton stworzyło problem nie tylko dla polskiego Solarisa, ale także dla ADL. Brytyjczycy pierwsi otrząsnęli się po tej dość zaskakującej decyzji i nawiązali współpracę z Grupą GKN, która ma swoje fabryki także w Polsce. Generalnie GKN to angielski  koncern działający głównie na rynku motoryzacyjnym, lotniczym i pojazdów specjalnego przeznaczenia. Prowadzi on swoją działalność w ponad 32 krajach, zatrudniając prawie 48,000 pracowników. Jedną ze spółek koncernu jest GKN Driveline –wiodący producent w dostarczaniu rozwiązań i systemów przenoszenia napędu w branży motoryzacyjnej. W skali światowej firma współpracuje z największymi producentami samochodów osobowych. W naszym kraju spółka GKN Driveline Polska rozpoczęła działalność w 1996 r. w Twardogórze, a następnie w Oleśnicy. Ważnym wydarzeniem w historii zakładu było otwarcie w 2005 r. kuźni przemysłowej. Obecnie oleśnicka fabryka produkuje szeroką gamę rozwiązań i komponentów systemu przenoszenia napędu na przednie koła, napędu na tylne koła i napędu 4×4 do samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Na początku 2014 roku zakład rozpoczął wytwarzanie wałów napędowych.>Ten telegraficzny skrót o GKN pokazuje, że Grupa mocno działa w Polsce i nawiązanie współpracy także z krajowymi producentami autobusów jest jak najbardziej możliwe. Szybka decyzja ADL o wyborze GKN jako preferowanego partnera wynikała przede wszystkim z zakontraktowanych zamówień. Brytyjski producent w ciągu najbliższych dwóch lat musi dostarczyć ok. 250 hybrydowych pojazdów, które trafią do flot w całej Wielkiej Brytanii. W ramach zawartej właśnie umowy – ADL największy producent autobusów i autokarów w Wielkiej Brytanii –wyposaży je w napęd hybrydowy GKN. W pierwszej kolejności trafią one przewoźników operujących w Londynie i Oksfordzie. ADL liczy także na GKN w zakresie rozwoju technologii na rynkach międzynarodowych. Dyrektor CEO Alexander Dennis, Colin Robertson, powiedział: -„ADL jest obecnie jednym z największych dostawców zaawansowanych systemów hybrydowych w Europie, z liczbą prawie 800 autobusów działających na terenie Wielkiej Brytanii. Sojusz z GKN daje nam nową technologię, który zapewni obniżenie kosztów paliwa i emisji gazów cieplarnianych, a także większą niezawodność i trwałość. Dodając do tego możliwość obsługi rynku wtórnego otrzymujemy razem zupełnie nową propozycję w zakresie hybrydowych napędów.”Z kolei Philip Swash, dyrektor CEO w GKN Driveline Systems powiedział: -„Jesteśmy bardzo zadowoleni, że zostaliśmy wybrani przez ADL jako preferowany dostawca tej technologii i jest to dla nas zobowiązane do poprawy efektywności transportu publicznego. Naszym zdaniem technologia Gyrodrive oferuje ogromne możliwości na międzynarodowym rynku i dlatego jesteśmy podekscytowani możliwością współpracy z ADL –firmą, która w ciągu ostatniej dekady zdecydowanie zwiększyła swój globalny zasięg.’ align=”center”> Hybrydowy autobus ADL Enviro 200 ADL Enviro400 Euro 6 podczas testów w Londynie>>Hybrydowy system GKN o nazwie Gyrodrive wykorzystuje wysokoobrotowe koło zamachowe, wykonane z włókna węglowego. Koło to podczas procesu hamowania zaczyna wirować i w ten sposób produkuje energię elektryczną. Prędkość wirowania może osiągną wartość nawet 36 tys. obrotów na minutę. Zmagazynowana energia zostaje uwolniona podczas przyśpieszania pojazdu i może wówczas przekazać na oś napędową moc nawet o wartości 120 kW. Idea w zasadzie ta sama jak w klasycznych układach hybrydowych z tą jednak różnicą, że koło zamachowe funkcjonuje bez użycia akumulatorów. Dlatego jego trwałość może równać się całemu okresowi eksploatacji autobusu. Wytworzona w kole energia elektryczna jest odbierana przez układ napędowy GKN EVO, gdzie technologia zastosowanych silników elektrycznych opiera są na osiowym strumieniu magnetycznym. Są one montowane bezpośrednio na wale korbowym razem z jednobiegową skrzynią biegów i mają kompaktowe rozmiary. Kolejny plus to możliwość montażu systemu Gyrodrive także w używanych autobusach. Zdaniem GKN to hybrydowe rozwiązanie pozwala na obniżenie spalania o około 20%, przy niższym koszcie i ryzyku biznesowym (utylizacja baterii) niż ma to miejsce w przypadku klasycznych rozwiązań.  Z kolei według ADL osiągnięte wyniki w zakresie oszczędności paliwa mogą być jeszcze wyższe. Producent podaje przykład dwupiętrowego autobusu Enviro400 Euro 6, który wyposażony w system Gyrodrive podczas testów w Londynie zredukował o 30% emisję CO2. Najważniejsze jednak wydaje się eliminacja stosowania baterii i konieczności ich wymiany w trakcie eksploatacji pojazdu. Film prezentujący zasadę działania systemu GKN można zobaczyć tutaj align=”center”>GKN Gyrodrive>I jeszcze na koniec ciekawostka. Kierowcy w autobusach z hybrydowym napędem GKN będą mogli poczuć się jak na torze Formuły 1. Dlaczego? Serce układu, czyli koło zamachowe zostało opracowane przez zespół Williams F1 i wykorzystywane przez zespoły wyścigowe Porsche oraz Audi. Ta technologia pomogła Audi R18 w zwycięstwie na torze w Le Mans w czerwcu br. Było to trzecie z rzędu zwycięstwo Audi z kołem zamachowym. W kwietniu tego roku, Williams sprzedał technologię na rzecz koncernu GKN, który teraz zastosowuje je w hybrydowych autobusach. Naszym zdaniem ta napędowa rewolucja będzie się dynamicznie rozwijać –koncern transportowy Go-Ahead poinformował właśnie, że wybrał GKN jako dostawcę hybrydowych układów do swoich kolejnych 500 autobusów. Czy po to rozwiązanie rodem z Formuły 1 sięgną także inni producenci? Zobaczymy.

Komentarze