TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

TEDOM – nowy gracz na rynku autobusów
Dariusz Więcławski - Opublikowano: 19.12.2006 13:56:24 10 komentarzy
TEDOM – nowy gracz na rynku autobusów

Czeski rynek autobusów jest praktycznie zdominowany przez dwóch krajowych producentów –mogącą się pochwalić długimi tradycjami Karosę oraz stosunkowo młodą firmę SOR Libchavy. Jednak w najbliższym czasie ta sytuacja może się diametralnie zmienić. A to za sprawą firmy Tedom z Třebiča, która jeszcze kilka lat temu miała niewiele wspólnego z sektorem motoryzacyjnym. Teraz jednak, firma zamierza przypuścić atak na rynek autobusów i to nie tylko w Czechach. Ma jej w tym pomóc m.in. nowa hala fabryczna, przeznaczona do produkcji autobusów, którą uroczyście otwarto w listopadzie 2006 r. w Třebiču.

Tedom wczoraj

Firma Tedom powstała w 1991 r. jako niewielki zakład, zajmujący się produkcją małych układów kogeneracji (skojarzonego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej) o mocy 22 kW, bazujących na silnikach spalinowych, zasilanych gazem ziemnym. W 1993 r., firma nawiązuje współpracę ze spółką VKS Hořovice, co umożliwia uzupełnienie oferty o większe układy, korzystające z silników LIAZ, dzięki czemu mogły one teraz osiągać moc do 130 kW. W 1995 r. firmy łączą się, tworząc holding, który rok później rozszerza ofertę o jednostki kogeneracji typu CAT, wyposażane w silniki spalinowe Caterpillar, osiągające moc od 190 nawet do 3800 kW.

W 2003 r. firma po raz pierwszy styka się z rynkiem motoryzacyjnym: 30 maja Tedom przejmuje od syndyka masy upadłościowej firmy Škoda Truck International (ex LIAZ) zakłady produkcji silników w Jabloncu nad Nisou, zajmujący się produkcją silników do znanych czeskich ciężarówek. Zakłady zostają włączone do holdingu Tedom jako Tedom Divize Motory. Jednak upadek zakładów produkujących ciężarówki Škoda oraz stopniowe wycofywanie się Karosy ze stosowania tych jednostek spowodowało, że trzeba było znaleźć dla nich nowe zastosowanie. Duże doświadczenie firmy Tedom w zakresie zasilania CNG oraz rosnące zainteresowanie tym paliwem wśród przewoźników autobusowych spowodowało podjęcie decyzji: stawiamy na autobusy.

W 2004 r. zakupiono licencję na produkcję autobusów miejskich Kronos od włoskiej firmy Mauri. Jeszcze w tym samym roku, na targach Autotec w Brnie zaprezentowano prototyp niskopodłogowego autobusu Tedom Kronos 123G, wyposażonego we własny silnik (bazujący na jednostce LIAZ), zasilany gazem CNG. Jednocześnie zapowiedziano uruchomienie produkcji także wersji z silnikiem Diesla (123D) i podmiejskiej odmiany 2-drzwiowej (122D). W 2005 r. powstała seria demonstracyjna 10 kolejnych autobusów Kronos, a w 2006 r. ruszyła produkcja seryjna.

 

Tedom dzisiaj

W ciągu 12 lat istnienia, firma Tedom rozrosła się z małego, rodzinnego warsztatu w holding, zaliczający się do najważniejszych producentów jednostek kogeneracji w Europie, a także wchodzący w nowe dziedziny działalności. Oprócz układów kogeneracji, Tedom produkuje dziś także silniki Diesla i CNG, autobusy, a ostatnio wznowił nawet produkcję ciężarówek Fox, do których prawa odkupił od dawnego koncernu Škoda-LIAZ. Holding zatrudnia łącznie ok. 700 osób, a roczne obroty wynoszą ok. 1,5 miliarda koron. Produkty firmy Tedom można dziś spotkać w ponad 30 krajach świata.

Jednak plany dotyczące rozwijania produkcji autobusów wymagały zbudowania nowych zakładów. Dlatego już w 2005 r. podjęto decyzję o zakupie gruntów pod nową fabrykę w przemysłowej dzielnicy Čihadla w Třebiču. Prace budowlane przebiegały dość szybko - rozpoczęły się latem 2006 r., a już w listopadzie b.r. gotowy budynek został oddany do użytku.

Wykupiona przez Tedom działka, gdzie znalazły się także biura działu autobusowego firmy, ma łącznie 30 000 m2 powierzchni (3 hektary), z czego 7 500 m2 stanowią zabudowania. Rozplanowanie terenu umożliwia zwiększenie udziału terenu zabudowanego do 15 000 m2. Zdolność produkcyjna obecnych zakładów wynosi 300 szt. rocznie. Przewiduje się, że przeniesienie całego oprzyrządowania produkcyjnego potrwa do stycznia, tak więc produkcja w nowej fabryce powinna się rozpocząć w lutym 2007 r.

 

Tedom jutro

Fakt, że firma przejęła już dawny dział produkcji silników i ciężarówek LIAZ, a także zakup licencji na produkcję autobusu miejskiego i budowa nowych zakładów wskazuje wyraźnie, że czeski holding zupełnie poważnie traktuje próbę wejścia na rynek pojazdów użytkowych. I wydaje się, że to właśnie sektor autobusowy ma stanowić trzon tej ekspansji rynkowej. W połowie 2007 r., firma planuje bowiem zaprezentować kolejny model autobusu –tym razem niskowejściowego, przeznaczonego do obsługi komunikacji podmiejskiej. Autobus ma być napędzany także własnym silnikiem zasilanym CNG, ale zamontowanym poziomo. Jednostka będzie mogła współpracować z mechaniczną lub automatyczną skrzynią biegów, a napęd będzie następnie przenoszony na standardowy tylny most.

 

i Tedom w Polsce...

Tedom nie zamierza jednak ograniczać się tylko do czeskiego rynku. Świadczą o tym chociażby ostatnie działania firmy w Polsce. Zaczęło się od silników, które w istocie są rozwinięciem jednostek dobrze znanych w Polsce jednostek LIAZ. To, w połączeniu z wycofaniem się przez Mielec Diesel z produkcji silników do autobusów spowodowało, że polskim przewoźnikom zainteresowanym przystosowaniem eksploatowanych autobusów Jelcz do zasilania gazowego, zaoferowano właśnie gazową jednostkę Tedom. Jednak producent z Třebiča ma nadzieję, że uda mu się sprzedać w Polsce także kompletne autobusy. W tym celu, nawiązano kontakty z białostocką firmą WOWO, zajmującą się m.in. importem minibusów Anandolu-Isuzu Turquoise, która stała się oficjalnym przedstawicielem czeskiego producenta. Dzięki tej współpracy, sprowadzony do Polski autobus wyruszył na testy na ulicach polskich miast –w pierwszej kolejności trafił do Gdyni. 

Podsumowując:

Czy czeskiemu producentowi uda się uszczknąć kawałek polskiego rynkowego tortu? Na pewno nie będzie łatwo, biorąc pod uwagę bardzo silną pozycję Solarisa. Ważnym atutem czeskiej firmy może być fakt, iż korzysta z własnych jednostek napędowych, unikając tym samym problemów, z jakimi borykają się niektórzy polscy producenci (przede wszystkim Jelcz i Solaris). Ciekawa będzie także sytuacja na samym rynku czeskim, gdzie w kategorii niskopodłogowych autobusów miejskich Karosa panowała dotąd niepodzielnie. Jednak debiut w krótkim czasie dwóch krajowych konkurentów –autobusów SOR BN12 i BN18 oraz Tedom Kronos –może wróżyć pewne zmiany na rynku. Czy tak się stanie? Dowiemy się w najbliższych miesiącach.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Tedom
silnik
fabryka
autobus
Czechy
  • – 21.12.2006

    Tedom przypomina mi modernizacje Ziutków miż nowoczesny autobus-wola Vecto od tego czegoś

  • aton – 21.12.2006

    Fajny mi się podoba. Mam nadzieje że dopiecze karosie i sorowi.

  • Ziu 9b – 22.12.2006

    Od 3 stycznia 2007 będzie testowany w Lublinie

  • amldi – 24.12.2006

    Mam nadzieję, że ta firma wykosi Jelcza z polskiego rynku...

  • IK280 – 25.12.2006

    @amldi:Zastanów się zanim coś jeszcze napiszesz-to jest gorzej niż chamstwo!

  • CNG – 26.12.2006

    Silnik Tedoma w Mieleckim Jelczu jest strasznie głośny,nie da się wytrzymać!!

  • mms – 28.12.2006

    Pozostaje nadzieja, że Polacy nie są aż tacy głupi, żeby kupować takie dziadostwo, mając swoje firmy.

  • TMN – 28.12.2006

    Właśnie,zwłaszcza że część ludzi uważa czeskie pseudonowoczesne wytwory komunikacji miejskiej za najlepsae na świecie,chociażby tylko dlatego ,że są zagraniczne...Szkoda gadać!!

  • zz – 29.12.2006

    Najlepiej jak wszyscy będzemy pić czeskie piwo, słuchać Karela Gotta, jeździć Skodą a ci biedniejsi Karosą lub innym wynalazkiem i pobierać zasiłki dla bezrobotnych bo po co mamy sami produkować. Lepiej niech zarabiają "Pepiczki"

  • AK – 29.12.2006

    oczywiscie - niech zarabija ci, ktorzy potrafia zrobic wlasny silnik gazowy. Mielec wycofal sie z produkcji i teraz montuje pierwsze silniki Tedom w wyremontowanych Jelczach. To kolejny przyklad polsko-czeskiej wspolpracy. I bardzo prwadopodobne ze to wlasnie Mielec Diesel bedzie juz niedlugo dilerem zarowno silnikow, jak i autobusow Tedomu - dla niektorych bedzie to pewnie hanba narodowa, dla innych - normalny biznes dwoch firm o pokrywajacych sie profilach.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....