TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Tachografy cyfrowe - Drabpol/VDO Siemens
Dariusz Więcławski - Opublikowano: 09.03.2005 22:28:47
Tachografy cyfrowe - Drabpol/VDO Siemens

W poprzednim wydaniu Infobusa opisaliśmy tachograf cyfrowy SmarTach firmy ACTIA Poltik, opracowany zgodnie z wymogami Unii Europejskiej. Przewidują one, że pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony lub przeznaczone do przewozu więcej niż 9 osób razem z kierowcą, będą musiały być wyposażane tachografy cyfrowe, zgodne ze standardem DTCO. Podobne urządzenie do rejestrowania informacji o pracy kierowców, posiada w ofercie firma Drabpol, reprezentująca w Polsce firmę Siemens-VDO.

Opracowany przez Siemens-VDO tachograf cyfrowy oferowany jest pod nazwą DTCO 1381. Sam tachograf z zewnątrz przypomina nieco radio samochodowe i rzeczywiście podłącza się go do standardowego gniazda DIN. Na tachograf składa się wspomniane urządzenie rejestrujące, dwa czytniki kart chipowych, wyświetlacza i drukarki. Na zewnętrznym panelu znajdują się wejścia do czytników, drukarka wypisująca raporty dla kierowcy i instytucji kontrolnych, wyświetlacz, na którym pokazywane są najważniejsze informacje, m.in. o czasie pracy i zbliżającym się okresie wypoczynku, zegar oraz przyciski do obsługi tachografu. Dzięki temu, że tachograf DTCO 1381 korzysta z inteligentnego czujnika prędkości KITAS 2171 oraz zgodnych z nowymi standardami kart, spełnia wszystkie wymogi nowego rozporządzenia 1360/2002/WE. Kalibracją tachografów zajmują się autoryzowane centra kalibracji. Tachograf DTCO może być połączony z podstawowymi podzespołami pojazdu poprzez sieć CAN. Opcyjnie, zamiast do elektronicznego prędkościomierza, można go podłączyć także do tradycyjnego, analogowego.

System tachografów cyfrowych

Cały system składa się z dopuszczonych komponentów: przyrządu rejestrującego z pamięcią, "inteligentnego" nadajnika impulsów, kart chipowych (kierowcy, przedsiębiorstwa, warsztatu, organu kontrolnego), oraz papieru do drukarki. Dane dotyczące pojazdu są przechowywane w wewnętrznej pamięci tachografu i obejmują ostatnie 365 dni. Natomiast informacje dotyczące 28 ostatnich dni pracy kierowcy są przechowywane zarówno w pamięci wewnętrznej, jak i na karcie identyfikacyjnej kierowcy, którą należy włożyć do tachografu zawsze przed rozpoczęciem jazdy lub zmiany. Dane zapisane w pamięci tachografu można łatwo ściągnąć (przy pomocy odpowiedniej karty) i przechowywać, są też łatwiejsze w odczytywaniu i obróbce, niż dane z tradycyjnego tachografu. Dzięki oferowanemu przez Siemens VDO oprogramowaniu TIS-Office oraz dostępnej usłudze internetowej TIS-Web, które ułatwiają gromadzenie i analizowanie danych, przewoźnicy zyskają znakomite narzędzie do poprawy efektywności zarządzania flotą pojazdów. Ponadto, tachograf DTCO 1381 wyposażony jest w system umożliwiający przekazywanie zapisywanych informacji do komputera pokładowego w sposób ciągły.

Tachograf DTCO 1381 rejestruje następujące informacje:

  • czas jazdy, czas pracy i odpoczynku kierowcy i jego zmiennika
  • prędkość (w pamięci wewnętrznej tylko z ostatnich 24 godzin) oraz liczba przebytych kilometrów
  • Charakterystyczne zdarzenia, takie jak przekroczenie prędkości, a także kalibracje i inne zadania obsługowe, wykonywane w autoryzowanych centrów
  • wkładanie i wyjmowania kart,
  • czynności wykonywane przez kierowcę
  • stan prowadzenia pojazdu
  • dane wprowadzane ręcznie przez kierowcę (miejsce rozpoczęcia/zakończenia okresu pracy, warunki szczególne, inne czynności wykonywane przez kierowcę)

Tryby pracy tachografu

W zależności od tego jaki rodzaj karty jest włożony do czytnika kart tachografu, może on pracować w jednym z czterech trybów:

  • tryb eksploatacyjny
  • tryb kontrolny
  • tryb kalibracyjny
  • tryb firmowy

Tabela 1: tryb pracy tachografu Siemens VDO DTCO 1381 w zależności od rodzaju włożonych kart.

Tak jak miało to miejsce w przypadku tachografów ACTIA-Poltik SmarTach, tak i tutaj przeznaczenie karty jest wyraźnie zaznaczone kolorem tła. Karta kierowcy jest koloru białego, kontrolna - niebieskiego, dla karty warsztatowej zarezerwowano barwę czerwoną. Karta firmowa ma dominujący kolor żółty.

Dane przechowywane w pamięci tachografu

Przy każdym cyklu wkładania/wyjmowania karty kierowcy lub warsztatowej do urządzenia, urządzenie rejestrujące rejestruje i przechowuje w swojej pamięci dane identyfikacyjne kierowcy, m.in.: nazwisko i imię, numer karty, Państwo Członkowskie, które wydało kartę, datę ważności, datę i godzinę włożenia karty, stan licznika kilometrów przy włożeniu i wyjęciu karty czy też informacje o pojeździe, który dany kierowca wcześniej prowadził. Tachograf rejestruje także i przechowuje w pamięci informacje dotyczące czynności kierowcy lub współkierowcy za każdym razem, gdy następuje zmiana czynności lub zmiana stanu prowadzenia pojazdu, a także po włożeniu lub wyjęciu karty warsztatowej. Są to m.in. takie informacje, jak: stan prowadzenia pojazdu, dane identyfikacyjne karty w szczelinie czytnika, wykonywana czynność (prowadzenie, dyspozycyjność, praca, odpoczynek), data i godzina zmiany, jak również miejsca rozpoczęcia i zakończenia dziennego okresu pracy. W pamięci tachografu rejestrowany jest także stan licznika kilometrów o północy każdego dnia kalendarzowego oraz chwilowa prędkość (rejestrowana co sekundę) w ciągu ostatnich 24 godzin, w których pojazd był w ruchu.

Ponieważ temat jest dość aktualny i ważny z punktu widzenia polskich przewoźników, w razie pytań lub wątpliwości dotyczących tematyki tachografów cyfrowych, prosimy o wpisanie ich w postaci komentarzy pod niniejszym artykułem. Postaramy się skontaktować z producentami, dystrybutorami i ekspertami, którzy będą mogli udzielić odpowiedzi na postawione przez Państwa pytania.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tachografy
VDO
Siemens
Drabpol

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....