Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sztokholm uzbroi kierowców autobusów w kamery

infobus
03.03.2019 11:07
0 Komentarzy

W tzw. złych dzielnicach Sztokholmu kierowcy miejskichautobusów od marca będą na stałe wyposażeni w kamery noszone na ciele. Ma tozwiązek z aktami przemocy, jakich doświadczają szczególnie w tych rejonach.

W 2017 roku firma transportowa Arriva, która realizujepołączenia autobusowe na zlecenie zarządu sztokholmskiej komunikacji miejskiejSL, przeprowadziła ankietę dotyczącą bezpieczeństwa. Wynikało z niej, żenajwięcej aktów przemocy oraz gróźb, a także zgłoszeń na policję ma miejsce wautobusach kursujących na północnym zachodzie miasta.

Za szczególnie problematyczne uznano trzy linie autobusowe onumerach 179, 514 oraz 540 przejeżdżające przez owiane złą sławą, zamieszkanegłównie przez imigrantów osiedla Tensta, Rinkeby oraz Husby. Częściej niż winnych dzielnicach Sztokholmu dochodzi tam do podpaleń samochodów orazstrzelanin, będących skutkiem konfliktów między grupami handlującyminarkotykami.

Według analizy w autobusach linii 179, jednej z najbardziejpopularnych linii autobusowych, dochodziło do aż 25 proc. przypadków jazdy nagapę w autobusach obsługiwanych przez przewoźnika Arriva. W 2017 roku napolicję wpłynęły 22 zgłoszenia o przemocy wobec kierowców.

Pilotażowe kamery

W zeszłym roku w ramach pilotażu 10 kierowców trzechproblematycznych linii na trzy miesiące wyposażono w przyczepione do ciałakamery.

-„W rezultacie żaden z kierowców nie był narażony na przemoc. Nawetpodróżni mogli czuć się bezpieczniej” – twierdzi odpowiedzialny zabezpieczeństwo w Arrivie Kenny Bungss.

Początkowo obawiano się, że kamery mogą prowokowaćpotencjalnych chuliganów lub zostać przez nich skradzione. Pozytywny rezultattestu spowodował jednak, że zdecydowano o udostępnieniu kamer kierowcom na stałe.Będą oni mogli sami zdecydować, czy chcą ich użyć.

Skandynawski standard?

Pomysł poparły odpowiedzialne za komunikację władze RegionuSztokholmu, które liczą na rozszerzenie tego systemu także na inneproblematyczne linie autobusowe. Wcześniej w podobne kamery wyposażono kontrolerówbiletów. Jednocześnie podjęto decyzję o zwiększeniu zakresu stacjonarnegomonitoringu na przystankach i miejscach publicznych. W połowie lutego z powodulicznych rabunków sztokholmska komunikacja miejska SL zlikwidowała możliwośćzakupu biletów za gotówkę w kioskach przy wejściach do stacji metra.

W sztokholmskiej komunikacji miejskiej kierowcyodpowiedzialni są także za wstępną kontrolę biletów. Pasażerowie wchodzą doautobusów jedynie przednim wejściem i tam w elektronicznym urządzeniu potwierdzająważność swoich biletów.

Komentarze