Szczytno wybiera Solarisa, a odrzuca Eurabusa

infobus
10.06.2020 12:00
0 Komentarzy

Szczytno rozstrzygnęło przetarg na dostawę dwóch elektrobusów klasy MIDI z ładowarkami plug-in. Wybór padł na Solarisa. Z kolei oferta warszawskiego Veramo oferującego pojazdy marki Eurabus została odrzucona z dosyć błahego powodu.

Co dla Szczytna?
Szczytno chce dwóch elektrobusów. Ma to być jednoczłonowa konstrukcja klasy MIDI przeznaczona do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej. Dopuszczono pojazdy niskowejściowe jak i w pełni niskopodłogowe. Wymiary nadwozia określono na 8,7 – 9,3 m, wysokość do 3,4 m i szerokość 2,4 – 2,5 m.

Pojazdy muszą być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Każdy z nich musi umożliwiać podróż przynajmniej 45 pasażerom, w tym nie mniej niż 20 na miejscach siedzących. Min. dwa fotele mają być dostępne z niskiej podłogi. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez dwa wejścia w układzie 1-2-0.

Napęd ma być oparty na jednym lub dwóch silnikach trakcyjnych o łącznej mocy 150 kW. Pojazdy mają być wyposażone w baterie trakcyjne, które mają pozwolić na przejechanie min. 90 km na jednym ładowaniu. Ich pełne naładowanie ma zająć nie więcej niż sześć godzin. Proces ładowania baterii będzie się odbywał przez złącze plug-in.

Elektrobusy mają być objęte trzyletnią gwarancją całopojazdową oraz dziesięcioletnią na baterie. W przypadku tej drugie spadek pojemności zasobników energii nie może być niższy niż 80%. Prócz elektrobusów ich dostawca ma przekazać także dwie ładowarki mobilne o mocy min. 40 kW każda. Termin realizacji całego zamówienia to 12 miesięcy od podpisania umowy.

Eurabus wypada, wchodzi Solaris
27 kwietnia minął termin składania ofert. Miasto na zakup małych elektrobusów oraz ładowarek przygotowało 5 116 800 PLN brutto. To daje średnią wycenę za „elektryka” z ładowarką w wysokości 2 080 000 PLN netto. Z dwóch ofert jedna zmieściła się w tych szacunkach.

Pierwszą przedstawiła warszawska firma Veramo, która oferował niemieckie elektrobusy marki Eurabus. Dodajmy, że obie firmy już wspólnie współdziałały przy okazji drugiego podejścia do programu E-Bus. W Szczytnie Veramo proponuje model Eurabus Gran, który jeszcze nie istnieje. Oferta opiewała na 4 397 504 PLN brutto, co dawało cenę jednostkową 1 787 603,25 PLN netto.

Nieco ponad budżetem był Solaris, który zaproponował Urbino 8,9LE electric. Za całość zaoferował 5 288 262 PLN brutto, co dało cenę jednostkową 2 149 700 PLN netto.

Półtora miesiąca czekaliśmy na rozstrzygnięcie. Wczoraj, 9 czerwca je poznaliśmy werdykt. Szczytno postawiło na Solarisa. Veramo zostało odrzucone ponieważ nie uzupełniło wymaganych dokumentów, a jego prośba o wydłużenie terminu na ich dostarczenie nie została uwzględniona przez miasto.

Komentarze