TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Szczecin odpiera zarzuty ws. wyboru Ursusa
InfoBus.pl - Opublikowano: 17.01.2019 09:00:47
Szczecin odpiera zarzuty ws. wyboru Ursusa

Wybór lubelskiego producenta w przetargu na szczecińskiego elektrobusy to krótko mówiąc sensacja. Taka decyzja wzbudziła wiele wątpliwości m.in. wśród lokalnych polityków. Jeden z nich złożył interpelację. Znamy odpowiedź miasta.

Niedawno pisaliśmy w InfoBusie o rozstrzygniętym przetargu na dostawę 11 autobusów elektrycznych klasy MAXI dla Szczecina. Przypomnijmy, że wpłynęły dwie oferty – od Solarisa i konsorcjum Ursusa z Bogdanem, przy czym obie nie mieściły się w kosztorysie miasta, który wyniósł 33 450 000,00 PLN brutto. Zamawiający długo zastanawiał się na wyborem najkorzystniejszej oferty i zdecydował się jednak dołożyć brakujące 4,8 mln PLN do tańszej propozycji Ursusa. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ

Wątpliwości i pytania

Wybór lubelskiego producenta to precedens i sensacja w Szczecinie. Taka decyzja wzbudziła wiele wątpliwości. Wynikiem przetargu zainteresowali się lokalni politycy, a jeden z nich (radny miasta Szczecin – z klubu Koalicja Obywatelska) złożył do Prezydenta Miasta interpelację, w której zadał pytanie:

"czy urzędnicy przy analizie ofert wzięli pod uwagę kondycję finansową Konsorcjum grupy Ursus?".

Ponadto, w interpelacji radny przypomniał, że tylko w samym III kwartale 2018 roku Ursus S.A. zanotował 24 mln skonsolidowanej straty netto, przy czym jeszcze rok wcześniej wykazał zysk. Zwrócił on również uwagę na fakt, że co prawda "firma przygotowuje plan naprawczy, jednak powierzenie tak ważnej i kosztownej inwestycji firmie znajdującej się w niepewnej kondycji finansowej może budzić wątpliwości".

Dofinansowanie zagrożone?

Zakup autobusów elektrycznych dla Szczecina jest dofinansowany w ramach dwóch projektów:

  • Zakup taboru autobusowego elektrycznego - w ilości sztuk 5" - dotacja z Unii Europejskiej (Regionalny Program Operacyjny Województwa zachodniopomorskiego na lata 2014-2020) dla zakupu pierwszych 5 autobusów elektrycznych,

  • "Ograniczenie zanieczyszczeń powietrza – zakup autobusów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej w Gminie Miasto Szczecin", obejmujący zakup kolejnych 6 autobusów elektrycznych o tożsamych parametrach, wspierany środkami krajowymi z pilotażowego programu GEPARD realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W takiej sytuacji radny zapytał także, czy istnieje ryzyko utraty dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w przypadku gdy Ursus nie wykona umowy lub opóźni się z dostawą.

Miasto odpowiada

Odpowiedzi na interpelację radnego udzielił zastępca Prezydenta Szczecina, który wskazał, że miasto przeanalizowało możliwe scenariusze przy wyborze oferty Ursusa, w tym kondycję finansową spółki Ursus Bus. W odpowiedzi czytamy m.in.:

-"w ramach współpracy z innymi ośrodkami tj. z Miejskim Zakładem Komunikacji w Zielonej Górze oraz z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Lublinie został dokonany benchmarking i zasięgnięto informacji na temat realizowanych dostaw oraz bieżącej współpracy z URSUS BUS S.A. W żadnym przypadku nie otrzymano informacji dyskredytującej URSUS BUS S.A. jako nierzetelnego dostawcy. Gmina Miasto Szczecin przy wyborze Dostawcy musiała brać również pod uwagę sytuację na rynku oraz możliwości realizacyjne poszczególnych firm, w których czas oczekiwania na autobus elektryczny wynosi przynajmniej rok. W przypadku unieważnienia przetargu i ogłoszenia go po raz kolejny ryzyko niedotrzymania terminu założonego w pierwotnym przetargu tj. 28 lutego 2020 r. drastycznie wzrastałoby i analogicznie, ryzyko niedotrzymania terminów realizacji projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych zdecydowanie zwiększyłoby się. Gmina Miasto Szczecin poczyniła starania, aby ryzyko wyboru Konsorcjum Grupy Ursus jako dostawcy autobusów elektrycznych było jak najmniejsze i nie zagrażało realizacji projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych".

Benchmarking a rzeczywistość

Miasto w wyżej przytoczonej odpowiedzi na wątpliwości wskazało, że w żadnym przypadku nie otrzymało informacji dyskredytującej Ursusa. W tym kontekście warto przypomnieć o opóźnieniach w dostawach: spalinowych autobusów dla Lublina (o czym pisaliśmy TUTAJ), elektrobusów dla Szczecinka (więcej TUTAJ), czy też kontrakcie dla Zielonej Góry, gdzie oprócz opóźnienia pojawiły się pewne niedociągnięcia (TUTAJ).

Pamiętajmy, że Ursusy dla Szczecina zgodnie z SIWZ mają być objęte szeroką gwarancją całopojazdową w okresie aż 7 lat. To w oczywisty sposób nakazuje zadać sobie pytanie, jaka przyszłość czeka Ursus Bus?

Nowy inwestor?

Przy wyborze oferty lubelskiego producenta szczecińscy urzędnicy nie mogli wziąć pod uwagę wyjścia Ursus S.A. z Ursus Bus. Taka informacja pojawiła się ona już po wyborze oferty Ursusa w Szczecinie. Nowym inwestorem dla Ursus Bus miałby być PG Energy Capital Management Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. O samej spółce niewiele wiadomo. Nieznane są również plany inwestora względem producenta autobusów i czy w ogóle dojdzie do przejęcia. Tego dowiemy się najpóźniej do dnia 31 marca. Póki co pozostaje więcej pytań niż odpowiedzi.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
elektrobus
Ursus
Szczecin
  • Bartosz Puczyński – 17.01.2019

    Weźmy pod uwagę że zawsze są jakieś problemy z tym ursusem, podejrzewam iż nigdy nie będzie kompletnego i zrealizowanego kontaktu od A d Z. Zawsze znajdzie się jakiś problem aby Ursus miał uchybienia, tym sposobem pokazują że nie są rzetelni i wiarygodni.

  • Sebbastian Pioro – 17.01.2019

    Czy dyskredytuje np to ??? Takim płonący ursus w Warszawie podobno podczas prac serwisowych lub ładowania 😂😂😂

  • Jan Kowalski – 17.01.2019

    Szrot!

  • Kuba Piotr Koczur – 18.01.2019

    Powinny Jeździć W Całej Polsce Po Całej Europie Czy Nawet Świecie ;) Eko

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....