TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jesteś tutaj: Blogi / Grzegorz Pluta 
Systemy informacji PIXEL oraz R&G - cd.
Grzegorz Pluta - Opublikowano: 14.06.2015 23:27:57 10 komentarzy | O autorze | Poprzednie wpisy

Witam wszystkich , tym artykułem pragnę nawiązać  do swojego pierwszego artykułu, który był na temat systemów informacji pasażerskiej,  oparty o przykłady dwóch czołowych polskich firm produkujących kompletne systemy , czyli PIXEL i R&G.

Technika poszła do przodu , z tym się wiąże że systemy informacyjne również  zostały rozbudowane i zyskały nowe funkcje . Tak jak poprzednio przedstawię systemy firm PIXEL oraz R&G na najnowszych pojazdach, które zakupiła ostatnio firma PKM Sosnowiec, w której to pracuję i zajmuję się tymi właśnie urządzeniami. System firmy PIXEL na przykładzie autobusu Solaris Urbino , oraz system firmy R&G zna przykładzie autobusu MAN z 2010 roku  , który przybył do PKM-u z MZA Warszawa. Kolejność przedstawienia systemów według alfabetu.

A więc co nowego w PIXEL-u ?

Na początku należy napisać że firma PIXEL straciła swojego wykonawcę elektroniki , a była nim firma SIMS , co bardziej wtajemniczeni wiedzą że od samego początku SIMS był wykonawcą elektroniki tablic i sterowników. Niestety drogi tych partnerów się rozeszły , nie wiem z jakich przyczyn, i firma SIMS wyszła z cienia , pokazała się na targach Kielce pokazując  swoje urządzenia. Część tych urządzeń aż do komputera KPP-2 są bliźniacze z wykonaniem dla PIXEL-a , ponieważ to jest to samo. Obecnie firmy oferują nowe urządzenia i SIMS zaczyna się liczyć na rynku systemów informacji pasażerskiej. Wracając do PIXEL-a w nowych autobusach Solaris zastosowali swoje nowe urządzenia zarówno tablice jak i sterownik główny czyli auto komputer .Obecnie PIXEL nadał chwytliwą nazwę swojego sterownika systemu , która brzmi ASTERIX .

sterownik Asterix PIXEL.


Tablice też przeszły gruntowne zmiany , widać to po zastosowanych panelach LED w technologii SMD. Należy zauważyć że pomimo zmiany konstrukcyjnej urządzeń , zachowana została kompatybilność do tyłu oraz rozmiary w ilości diod zostały tak jak w urządzeniach poprzedniej generacji , które wykonywała dla PIXEL-a firma SIMS. Bardzo podobnie zostało rozwiązane wprowadzanie danych , w zasadzie jest jak dla KPP-2 tyle tylko że rodzaj kompilacji pliku wynikowego jest w innym formacie.

Solaris Urbino z systemem firmy PIXEL

Tablica wewnętrzna PIXEL 120x16

ASTERIX został wyposażony w moduł GPS , radiomodem WiFi(obecnie dane można wysłać na dziś sterowniki pobiorą dane w ciągu 10 minut od pojawienia się w zasięgu anteny), oraz system zapowiedzi na zewnątrz pojazdu. W PKM Sosnowiec na zewnętrznym kanale jest podawana na każdym przystanku informacja o numerze linii oraz kierunku docelowym. Nadal podczas edycji treści mamy podgląd co i jak będzie wyglądało na pojeździe . Pliki zapowiedzi głosowych są w formacie mp3 , tak samo jak to miało miejsce w przypadku komputera KPP-2 . Do zastosowań dla komputera Asterix firma PIXEL utworzyła nową wersję kompilatora czyli programu do edycji treści a raczej można powiedzieć edycji danych.

Asterix ma możliwość sprawdzania trasy za pomocą systemu GPS , dane trzeba nanieść w programie i do każdego przystanku przypisać pozycję GPS. Istnieje również możliwość taktowania przez sygnał C3 czyli z tachografu. Niestety wybór mamy pomiędzy GPS na C3 , nie ma możliwości by obie funkcje działały na raz . Przesył danych do sterownika odbywa się na dwa sposoby , za pomocą serwera , który spełnia funkcję stacji bazowej i po kompilacji wysyłam dane do serwera, ten z kolei za pomocą sieci WiFi wysyła to do sterownika Asterix. Modem WiFi zamontowany w autobusie i spięty z Asterix-em jest osobnym urządzeniem , skonfigurowanym by łączył się z konkretną zajezdnią i stacją bazową. Drugi sposób to karta pamięci SD , w sterowniku jest czytnik po przez który można załadować dane i pliki zapowiedzi , poprzednio w KPP-2 była stosowana karta CF . Asterix obsługuje również bramki liczące pasażerów i kasowniki , w naszym przypadku nadal kasowniki NJ24 , niebawem wejdzie system ŚKUP (Śląska Karta Usług Publicznych ) , i kasowniki tradycyjne zostaną zdemontowane , zostaną te na kartę , ale ten temat zostawię na inny artykuł , jak tylko KZK GOP uruchomi system , napisze o tym oraz przekażę moje spostrzeżenia i opinie. Tablice diodowe w technologii SMD świecą jasno i wyraźnie , konstrukcja wewnętrzna zmieniła się , ale na zewnątrz nie wiele widać zmian. Rozmiary zachowano tylko tablica tylna uzyskała pełny rozmiar , dawniej miała 21 x 12 obecnie 28x16 , czyli tak jak wszystkie tablice tylne firm zachodnich. Tablica przednia , boczna oraz wewnętrzna pozostały bez zmian , kolejno 112x16 , 84x16 , 120x16 . Komputer Asterix na to należy zwrócić uwagę jest prostszy w użytkowaniu oraz ustawianiu parametrów od swojego poprzednika KPP-2 . Odpada również pisanie skomplikowanego pliku skryptu , który w przypadku KPP-2 był niezbędny do prawidłowego działania sterownika. Asterix nawiązuje bardziej do sterownika STR 1-3 , tyle tylko że ma dołożony rozkład jazdy. Nawet obudowa jest taka sama ja w STR 1-2 ,1-3 . Jak mówił szef firmy PIXEL jest tak celowo gdyby zaszła potrzeba wymiany STR na Asterix nie trzeba robić innych otworów w konstrukcji autobusu, pomysł dobry. Sam sterownik został wyposażony w kolorowy wyświetlacz LCD, moim zdaniem trochę za mały (kierowcy narzekają ) , przedstawiający wszelkie niezbędne informacje , wyświetlacz jest dotykowy , więc można używać zarówno klawiatury fizycznej jak i ekranu dotykowego. Poniżej zamieszczam film który nagrałem w autobusie przedstawiający działanie systemu, logowanie wybór linii i kierunku.

No to teraz czas dla R&G

Przykład sytemu firmy R&G przedstawię na przykładzie autobusu MAN , który dotarł tu do mnie z MZA Warszawa, czyli ma wyposażenie jak dla stolicy. Jednostką centralną systemu informacji pasażerskiej jest Auto Komputer SRG-5000 , zupełnie nowa jednostka wyposażona w wielki kolorowy wyświetlacz oczywiście z dotykiem. Moim skromnym zdaniem wyświetlacz konkurencji czyli ASTERIX-a wypada przy SRG dość blado. Kierowcy chwalą sobie obsługę sterowników R&G ponieważ niezależnie od tego czy to jest 3000 , 4000 czy 5000 obsługa sterownika się nie zmienia.

Sterownik SRG-5000

Sterownik SRG-5000 do komunikacji z resztą podzespołów używa łącza ethernet , firma R&G produkuje już wyświetlacze które łączą się za pomocą tego złącza. W przypadku o którym mowa tutaj jest zastosowany konwerter ETHERNET - RS - 485. NA magistrali RS-485 pracują wszystkie urządzenia firmy R&G czyli wyświetlacze , moduł drogi, IBIS , Kasowniki. Za to bezpośrednio na szynie ETHERNET pracują wyświetlacze wewnętrzne LCD , ale o tym za chwilę. Sterownik oprócz ekranu dotykowego i kolorowego , różni się od swoich poprzedników między innymi tym że ma wbudowane urządzenie zapowiadające , i teraz pliki zapowiedzi są w pamięci SRG, dawniej było to urządzenie GRG 4500, do którego wczytywaliśmy pliki w formacie VAV, obecnie są to pliki zapowiedzi typu mp3 . Tak jak wcześniej auto komputer SRG 5000 można wyposażyć w wersję oprogramowania stosowną dla danej zajezdni, i tak dla MZA Warszawa komputer nie korzystał ze sterowania kasownikami , ponieważ kasowniki stosowane w stolicy nie są firmy R&G i mają swój własny sterownik. Dla MZA WARSZAWA oprogramowanie SRG 5000 umożliwia wyświetlanie za ile minut będzie linia miała odjazd z przystanku początkowego , ta informacja jest wyświetlana na wyświetlaczu czołowym oraz tablicach wewnętrznych.  Rozkład jazdy ładowany jest do SRG za pomocą radiomodemu , tak jak wcześniej i nadal trzeba być blisko anteny by transmisja danych mogła się odbyć, można również dane oraz pliki MP3 załadować przez złącze USB widocznie na panelu frontowym urządzenia. Pamiętać należy że pendrive , którego zamierzamy użyć do ładowania danych musi być uprawniony przez formatowanie w specjalnym programie od firmy R&G . Podczas edycji danych nie mamy podglądu jak będzie napis wyglądał na tablicy, ponieważ tablice same tworzą bitmapę z informacji wysłanych przez sterownik, jeśli zachodzi potrzeba same włączają sobie scroll .

Wyświetlacze zewnętrzne są nowej generacji typu LED o rozmiarach 24 x 200 oraz boczne i tylna 160 x 19

Zespół modułów R&G widać tu moduł drogi, CAN, wzmacniacz akustyczny oraz moduł techniczny

Tablica tylna 19 x 160

W oprogramowaniu SRG 5000 dla MZA Warszawa na tablicach bocznych w dolnych wierszach wyświetlana jest trasa przejazdu. Uruchomienie linii i brygady jest analogiczne jak w poprzednich sterownikach firmy R&G, podajemy numer linii , brygada czyli numer wozu , oraz numer dnia , 1-roboczy 2-sobota 3-niedziela i święta. Plik rozkładu jazdy jest ten sam co dla poprzednich wersji SRG. Sterownik współpracuje z modułem GPS , a gdyby nastąpił zanik sygnału lub awaria modułu , to równolegle sterownik kontroluje odległości pomiędzy przystankami za pomocą modułu drogi , sygnał TACHO C-3

Tablice wewnętrzne w tym autobusie to trzy podwieszone wyświetlacze LCD 1920 x 1080 czyli Full HD oraz dwie LCD boczne typu ETL 22 tzw. „choinki” , które wyświetlają trasę przejazdu. Do zarządzania wyświetlaczy wewnętrznych jest dodatkowy komputer STS , który odbiera informację o przystankach , linii i kierunku od SRG 5000 za pomocą szyny ETHERNET. Grafiki tworzy się za pomocą programu URVE MENAGER , ja osobiście podejrzałem i zainspirowałem się sposobem wyświetlania na przykładzie spółki  Koleje Śląskie , co dziennie jeżdżę do pracy pociągami na trasie Katowice-Częstochowa . Projekt ten jest to tzw gotowiec w programie URVE.  W MZA Warszawa tablice pod dachem wyświetlały również reklamy, oprogramowanie pozwala tworzyć tzw play listy z plików mpeg , avi, itp. Ja zrezygnowałem z tej funkcji ponieważ dla jednego autobusu nie warto tworzyć jakiś specjalnych funkcji, postanowiłem znaczą część wyświetlacza wykorzystać do graficznej prezentacji przystanków.

Wyświetlacz wewnętrzny jeden z trzech takich . Oprócz linii , kierunku , trasy widać reklamy.

Ten sam wyświetlacz po zmianie sposobu wyświetlania. W czasie przejazdu pomiędzy przystankami na wyświetlaczu jest logo PKM-u Sosnowiec oraz zdjęcia kilku autobusów , w momencie dojazdu do przystanku tablica wraca do pracy jak na zdjęciu.


Jedna z dwóch tablic bocznych , wyświetla kolejno przystanki w postaci tzw. choinki. Wersja dla MZA Warszawa.

Tu wersja dla PKM Sosnowiec.

Tablice boczne informują również o przystankach, które są strefą biletową , jego nazwa zmienia się z napisem STREFA BILETOWA. Nadmienię również że konkurencja czyli PIXEL również oferuje podobne wyświetlacze LCD , które pokazują rasę przejazdu i tym podobne informację , niestety nie miałem okazji widzieć na żywo oraz nie testowałem tych tablic. Poniżej zamieszczam film na którym widać uruchomienie linii oraz pracę systemu firmy R&G.

Jako mały bonus w formie ciekawostki krótko opiszę trzeci system. W firmie w której pracuję jako trzeci standard posiadamy wyświetlacze firmy MOBITEC , to wyświetlacze szwedzkiego producenta, mają w Polsce przedstawicielstwo. Tablice te zazwyczaj są w pojazdach używanych zakupionych przez PKM, od zagranicznych przewoźników, głównie skandynawskich. Są wyświetlacze FLIP DOT oraz LED.

Tablica czołowa typu FLIP DOT  MOBITEC 112 x 16

Sterownik ICU 402.

Firma MOBITEC produkuje sterownik ICU 600 oraz ICU 602 , które działają podobnie jak sterowniki PIXEL-a i R&G , potrafią pokazywać trasę przejazdu oraz przystanki , zapowiedzi głosowe oraz sterowanie tablicami LCD. Ponadto firma Mobitec dogadała się z firmą R&G i sterownik ICU 600 i nowszy 602 sterują kasownikami KRG6 .

Sterowniki ICU 400 oraz ICU 402  są prostymi sterownikami tylko tablic , wyświetlają tylko linie oraz kierunek, można również dodać dodatkowe opisy, np. trasy.  Tablice diodowe na zdjęciach są na przykładzie autobusu AUTOSAN w którym je zamontowano fabrycznie i obecnie jest w wyposażeniu firmy MPK Zduńska Wola.

Tablice LED , zewnętrzna 128 x 16 oraz wewnętrzna 144 x 16 MOBITEC

System z zapowiedziami oraz wyświetlaniem tras ze sterownikiem ICU 600 funkcjonuje w firmie KOMBUS z Kórnika pod Poznaniem. Tablice firmy Mobitec cechują małą awaryjnością, na blisko 50 autobusów z tymi tablicami awarię zdarzały się bardzo rzadko, sporadyczne przypadki. W PKM Sosnowiec w autobusach MAN EURO 5 są zastosowane wyświetlacze Mobitec w wersji LED o rozmiarach 160 x 19 , zarówno przedni jak boczny wyświetlacz jest tej samej rozdzielczości. Wewnętrzny standardowy 144 x 16

Podsumowując oba Polskie systemy ,to  widać że firmy rozwijają swój potencjał oraz stawiają czoła co raz bardziej wymagającemu rynkowi w zakresie systemów informacji pasażerskiej , oraz zagranicznej konkurencji. Każda firma ma swoją wizję i swoje rozwiązania , nie mnie oceniać która lepsza , dla mnie liczy się tylko to by system funkcjonował bez awarii . Należy wspomnieć że firma Mobitec połączyła siły z niemiecką firmą LAWO , i teraz obie w Polsce mają przedstawicielstwo. Lawo oraz Mobitec umocniły swoją pozycję głównie prze  to że do polski sprowadza się wiele używanych autobus z różnych stron europy , i najczęściej są tam tablice tych firm. Są też inne ale tych zazwyczaj jest najwięcej. Obecnie Autosan montuje zestawy tablic firmy MOBITEC , wszystkie testowe na targach zawsze są z tymi właśnie tablicami.



Pluta Grzegorz

http://www.speacetronic.pl

speacetronic@neostrada.pl


https://www.youtube.com/channel/UCHIbdjCdZRSmdDcOjSLdvlw




Poprzednie wpisy na blogu:

    Wszystkie wpisy

    • seeker – 28.06.2015

      W systemie ZTM Warszawa jest opcja wyświetlania na zewnętrznych wyświetlaczach informacji
      Odjazd za .......
      czy możesz coś o tej ciekawej funkcji opowiedzieć?

    • AS – 30.06.2015

      Dobry artykuł tylko szkoda że nie ma więcej o SiMS-ach nie napisałeś
      Np. o komputerze pokładowym Vibox wszyscy są ciekawi jego funkcjonalości a podobno to mega innowacyjność...może warto porównać do tych wyżej opisanych firm.

    • xyz – 30.06.2015

      Jak tak właściwie działają zapowiedzi w 5000P? Bo sterownik chyba nie ma wyjścia audio (chyba że na tym wielkim niemal nieużywanym IEEE488), jest jakiś nowy moduł zapowiedzi z ethernetem?

    • Grzegorz Pluta – 02.07.2015

      Witam , w ZTM Warszawa były takie funkcje lecz ze względu na to ze w ZTM-ie SRG5000 nie ma obsługi kasowników , musiałem zmienić oprogramowanie na takie które tą obsługę ma. Zastosowałem wersję dla MPK Świdnica. Jak wspomniałem w artykule soft sterownika R&G jest pisany pod zajezdnię. Tu w Sosnowcu nie miałem takiego więc posiliłem się pomocą firmy R&G za im dziękuje , i podesłali mi dwie wersje softu i ta ze Świdnicy była najbardziej optymalna dla zastosowań w KZK GOP. Reasumując dużo zależy od oprogramowania samego auto komputera , dla Warszawy jest specjalna wersja softu , która nie występuje w żadnym innym mieście w Polsce. Co do SIMS chętnie bym coś na ten temat napisał, ale niestety nie mam żadnego takiego pojazdu , co prawda widziałem sterownik na targach w Kielcach, ale nic na jego temat nie wiem. postaram się skontaktować z firmą SIMS i może dowiem się czegoś ciekawego.
      RG5000 ma wyjście audio a moduł WRG to wzmacniacz , pliki mp3 są w pamięci sterownika , wyjście audio jest we wtyczce zespolonej wraz innymi sygnałami. Pliki mp3 wgrywa się przez port USB na przodzie sterownika , można również przez program PWI i antenę radiową .

    • seeker – 02.07.2015

      Dziękuje za odpowiedź. Trochę szkoda bo to ciekawa opcja.
      Wydaje mi się że gdzieś poza Warszawą taką opcję softu (Odjazd za ) widziałem. Chyba MPK Kraków ma tą opcję i domniemam że z obsługę kasowników włącznie.

    • Marek W. – 29.07.2015

      Wspaniały i przejrzysty opis systemów. Jako że jestem współpracownikiem Pana Grześka często uczestniczę w jego dokonaniach, dlatego pozwolę sobie powiedzieć coś odnośnie serwerów firmy PIXEL i R&G. Mianowicie PIXEL do nowego sterownika, jakim jest ASTERIX ,stworzył nowy serwer, lecz podobno ma współgrać ze starszymi sterownikami jak KPP. Póki co im się nie udaje, czy ten zabieg dojdzie do skutku to się okażę. Jednak firma R&G posiada stacją bazową, która obsługuje wszystkie sterowniki. Począwszy od SRG3000 po przez SRG3100, SRG4000 aż po SRG5000, co prawda w starszych sterownikach należało zwiększyć pamięć by jej nie zabrakło. Dzięki temu zabiegowi jest tworzony jeden rozkład dla wszystkich wozów, czy z GPS czy z modułem pomiarowym.
      Tak oto w skrócie można opisać stację bazowe dwóch Polskich firm, sam osobiście preferuje rozwiązania R&G za ich prostotę i brak skomplikowania. Lecz to moje prywatne zdanie.

    • AS – 01.12.2015

      KPP czy pixel się podłączy ? hmmm pytanie bo kpp to wyrób SiMS-a a pixel tylko obrendował:)

    • Grzegorz Pluta – 04.12.2015

      Nie sądzę ponieważ dawniej SIMS i PIXEL ze sobą współpracowały , obecnie urządzenia PIXEL-a to już inna bajka. SIMS zresztą wyszedł z cienia i sam w zeszłym roku prezentował się na targach Kieleckich .
      Firma PIXEL już i mnie podziękowała za współprace z dnia na dzień bez żadnej informacji zablokowali mi adres e-mail który miałem u nich z końcówką pixel.pl , widocznie forma podziękowania za artykuł .
      Tego pewnie się nigdy nie dowiem. Obecny mój adres jeśli ktoś coś chce dopytać to gpluta@pkm.pl . Pozdrawiam

    • katowiczokzPKM – 13.01.2016

      SRG5000 to totalna porażka. Ten dotykowy panel po 3 latach obsługi niestety zawodzi... Chyba, że PKM Katowice nie dba o OC tego "ciulstwa". Skromnie twerdze, że czterytysiączka jest znacznie lepsza od poprzednika...

    • erendgie – 01.09.2016

      Przed zamieszczaniem takich tekstów proszę aby najpierw przeczytał go ktoś kto zna język polski, tj. zasady składania zdań, interpunkcję i gramatykę. No i najlepiej jakby zweryfikować zamieszczane informacje bo wiele jest wyciągniętych z przysłowiowej "dupy"

    Dodaj komentarz

    InfoBus nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w portalu infobus.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

    Twój planner podróży


    Z:
    DO:
    DATA
    ODJAZDU
    CZAS
    ODJAZDU

    SZUKAJ
    NASZE TOP 10
    Czytane
    Komentowane
    Filmy
    Newsletter

    Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
    Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
    Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2016, kiedy będziemy świętować 15-lecie portalu! Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko...