TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Świętokrzyskie o autobusowej ustawie: O połowę kursów mniej
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 14.05.2019 09:00:03
Świętokrzyskie o autobusowej ustawie: O połowę kursów mniej; Foto: J.Siłakiewicz / um.kielce.pl

W ciągu ostatnich dziesięciu lat w województwie świętokrzyskim o połowę zmalała liczba linii przewozów pasażerskich w komunikacji drogowej, na które zezwolenia wydaje marszałek województwa. Są miejscowości, z których łatwiej dotrzeć do większych miast i takie, w których jest niewiele kursów.

Aktualny stan

Jak wynika z danych przekazanych PAP przez Departament Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach, na podstawie zezwoleń marszałka województwa (dotyczą komunikacji poza jednym powiatem oraz poza jednym województwem - jeśli przedsiębiorca ma siedzibę w regionie), przewozy pasażerskie w komunikacji drogowej prowadzą 74 firmy.

Działają one w ramach 243 zezwoleń na przewozy, obowiązujące na 184 liniach komunikacyjnych. W 2009 r. było to 103 przewoźników na 365 liniach (558 zezwoleń), a pięć lat później - 98 firm na 244 liniach (304 zezwolenia). Statystyki te pokazują, że liczba linii, z jakich mogą korzystać pasażerowie, zmalała w ciągu 10 lat o połowę.

Przewozy w województwie prowadzą głównie prywatne firmy, a jednym z nielicznych działających jeszcze publicznych przewoźników (po zamknięciu działalności PKS-ów m. in. w Kielcach, Busku-Zdroju, Jędrzejowie, Końskich), jest PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim.

W 2017 r. wykaz połączeń bezpośrednich, wykonywanych przez przewoźników pomiędzy Kielcami, a stolicami powiatów (na podstawie zezwoleń marszałka województwa) wskazywał, że jednym z najsłabiej skomunikowanych z Kielcami miast powiatowych regionu był Opatów. Od poniedziałku do piątku pomiędzy tymi miastami realizowano po dziewięć połączeń w każdą stronę. Najwięcej - pięć - między godz. 9-15 do Kielc, ale w tym samym okresie do Opatowa były już tylko trzy kursy.

Tak samo niewielką liczbę połączeń autobusowych/busowych w dni robocze z Kielcami, miały tylko takie stolice powiatów jak: Kazimierza Wielka (po osiem kursów) i Sandomierz (po dziewięć kursów).

Dla porównania, pozostałe dziewięć miast powiatowych regionu miało co najmniej dwadzieścia połączeń z Kielcami w jedna stronę, a niektóre powyżej 50, np. położone o 40 km od stolicy województwa świętokrzyskiego Skarżysko-Kamienna - aż 82 połączenia. To miasto, które posiada także bardzo dobre połączenie kolejowe z Kielcami.

Doświadczanie własne

Dane dotyczące słabego skomunikowania Opatowa i powiatu opatowskiego z Kielcami, zna z własnej praktyki jeden z dziennikarzy PAP. Mimo, że oba miasta łączy droga o statusie krajowej, a położony ok. 60 km od Kielc Opatów jest węzłem komunikacyjnym dla jadących z regionu dalej na Lubelszczyznę i Podkarpacie, nie ma zbyt wielu firm chętnych do prowadzenia przewozów pasażerskich na tej linii. Na tym terenie nie ma też alternatywy dla połączeń drogowych, w postaci kolei (nie ma linii kolejowej).

Przez wiele lat kursy pomiędzy obu miastami na liniach pospiesznych (tzw. przelotowych) i zwykłych były niemal co godzinę - od rana do wczesnego wieczora. Połączenia te prowadziły głównie PKS-y. Potem wycofywały się z poszczególnych linii, dlatego liczba połączeń między Kielcami i Opatowem sukcesywnie malała - szczególnie w latach 2013-2018. Obecnie kursy te realizują niemal wyłączenie prywatne firmy.

Jeśli ktoś nie zdąży załatwić swoich spraw w stolicy województwa do ok. godz. 15, praktycznie nie ma jak wrócić do Opatowa - po tej godzinie z Kielc są tylko dwa kursy dalekobieżne prywatnych przewoźników - busami - przez Opatów: na jeden z nich obowiązują rezerwacje i ciężko o miejsce, drugi jest wieczorem. Tylko pojedyncze kursy są realizowane w soboty i w niedziele, co jest problemem m. in. dla studiujących w Kielcach w trybie zaocznym.

Nie można też raczej liczyć na przesiadki - chyba, że ktoś ma bardzo dużo czasu i nie żałuje wydanych pieniędzy. Owszem, można skorzystać z dość częstych połączeń z Kielc do oddalonego o 17 km od Opatowa Ostrowca Św., ale po pierwsze - do Ostrowca z Kielc jedzie się o ok. 20 minut dłużej niż bezpośrednio do Opatowa, a potem jeszcze trzeba trafić na połączenie z Opatowem. Najczęściej - pospieszne (głównie linie z Warszawy przez Ostrowiec, Opatów na Podkarpacie), bo zwykłych połączeń do Opatowa, szczególnie późno po południu, z Ostrowca prawie nie ma.

Tylko ok. połowa mieszkańców regionu może korzystać z alternatywnych połączeń kolejowych do Kielc. W 2017 r. regularne połączenia kolejowe ze stolicy województwa, docierały do miejscowości powiatów: skarżyskiego, kieleckiego, jędrzejowskiego, włoszczowskiego, starachowickiego, ostrowieckiego. Od kilku lat są realizowane także wakacyjne pociągi do Sandomierza i do Buska-Zdroju.

Same stolice powiatów są dobrze ze sobą skomunikowane m. in. w takich relacjach jak Starachowice-Skarżysko-Kamienna, Opatów-Sandomierz, Opatów-Staszów, Busko Zdrój-Pińczów, Busko Zdrój-Kazimierza Wielka.

Największym problemem jest ograniczenie liczby kursów w dni wolne od nauki szkolnej, w tym w wakacje oraz w weekendy. Do wielu, szczególnie małych, oddalonych od głównych szlaków komunikacyjnych miejscowości, nie dociera wówczas niemal żaden bus czy autobus.

Zdaniem MPK Kielce

W powiecie kieleckim obejmującym 19 gmin, sieć komunikacji zbiorowej pozwala ze stolicy regionu dotrzeć do większości miejscowości. Działają tu m. in. liczni prywatni przewoźnicy i kieleckie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji.

W rozmowie z PAP prezes MPK Elżbieta Śreniawska poinformowała, że poza Kieleckim Obszarem Funkcjonalnym spółka świadczy w powiecie usługi transportowe na siedmiu liniach: do Długojowa (gm. Zagnańsk), Kamionek (gm. Łączna), Łagowa, Rudek i na Święty Krzyż (gm. Nowa Słupia), a także na dwóch liniach do Chmielnika.

-"Akurat te wybrane kierunki na których operujemy wynikają z tego, że inicjatywa powstała ze strony samorządów, które widziały potrzebę likwidacji u siebie +białych plam+. Oczywiście ze swojej strony my zawsze musimy analizować ekonomię, więc bierzemy pod uwagę, jakie są napełnienia na tych liniach, prędkości komunikacyjne i to wszystko powoduje, że taka linia się utrzymuje bądź nie. Były uruchomione linie, które niestety nie były w stanie się same obronić, ponieważ koszt przejazdu autobusu jest zupełnie inny, niż w przypadku na tej samej linii operującego przewoźnika, który korzysta z pojazdu typu bus" - powiedziała Śreniawska.

Dodała, że współpraca z samorządami polega wyłącznie na udostępnianiu przez nie przystanków, za co przewoźnik i tak musi uiścić opłatę.

-"Samorządy są zainteresowane naszymi usługami, ponieważ naciskają ich mieszkańcy, że nie mają czym dojechać, jak się przemieścić" - wskazała prezes MPK.

Podkreśliła, że dane dotyczące liczby pasażerów, którzy korzystają z usług spółki, są zmienne w zależności od pory dnia, roku szkolnego czy danego miesiąca.

-"To napełnienie jest najlepsze w godzinach porannych i popołudniowych, gdy ludzie jadą do szkoły lub pracy, a później stamtąd wracają. W ciągu dnia są jakieś mniejsze napełnienia, natomiast nie ma tak, że to jest jakiś constans" - zaznaczyła Śreniawska.

Pytana o koszty, jakie spółka ponosi w związku ze świadczeniem usług dla poszczególnych gmin odparła, że każdy przewoźnik opracowuje sobie cenniki, które są uzależnione od jego kosztów i liczby kilometrów. "U nas jest to podzielone na strefy przejazdów i w określonej strefie są poszczególne stawki za kilometr, przy czym jesteśmy zobowiązani, tak jak wszyscy przewoźnicy, do stosowania ulg ustawowych" - wyjaśniła prezes MPK.

Badanie preferencji

Urząd Marszałkowski w Kielcach realizuje ankiety dotyczącą preferencji przewozowych w woj. świętokrzyskim. W 2017 r. w tym badaniu uczestniczyło 316 respondentów. Ponad połowa z nich wskazała, że korzysta z publicznego transportu zbiorowego codziennie lub kilka razy w tygodniu. 86 proc. badanych wybierało bus lub autobus, a jedynie 14 proc. - pociąg. Najwięcej osób korzystało z transportu publicznego dojeżdżając do pracy. Ok. 75 proc. badanych podróżowało bez konieczności przesiadania się. Niemal 80 proc. ankietowanych korzystało z komunikacji publicznej rano i po południu, a tylko 16 proc. przemieszczało się w godzinach wieczornych i południowych.

Jakość świadczonych usług w komunikacji drogowej, w skali 1-5, respondenci ocenili średnio na "trójkę" - takie właśnie oceny najwięcej ankietowanych przyznało m. in. za częstotliwość połączeń, wygodę podróży, jakość taboru, szybkość i bezpieczeństwo podróży. Lepiej w tej ocenie wypadł transport kolejowy, gdzie więcej cech oceniono na "dobry". (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
PKS
MPK Kielce
Świętokrzyskie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....