TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Światowa premiera trolejbusu VISEON LT20 (2)
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 06.07.2011 20:17:03 2 komentarze
Światowa premiera trolejbusu VISEON LT20 (2)

Ostatnio opisywaliśmy parametry techniczne nowego trolejbusu VISEON LT20, teraz przyjrzymy się bliżej jego stylistyce. A jest tutaj parę designerskich fajerwerków zgodnie z hasłem niemieckiego producenta: „trolejbusy nie muszą być nudne”. A zdaniem VISON-a może być wręcz przeciwnie. Aby się o tym przekonać wystarczy spojrzeć na sylwetkę najnowszego trolejbusu o długości 19,5-metra. M.in. po raz pierwszy zastosowano w nim koncepcję „wydłużonego nosa”. Przednia ściana pojazdu została wysunięta do przodu, co nadaje dynamiczny charakter całemu nadwoziu. Tutaj mamy też wielką przednią szybę kierowcy, klasyczny uśmiech VISEON-a oraz bardzo dynamiczny kształt przednich reflektorów (w kształcie litery V zintegrowanych ze światłami do jazdy dziennej). Kontynuacją dynamicznego charakteru są rosnące od przodu imponująco duże, boczne szyby, które kończą się ładnym skosem na tylnej ścianie. Także układ tylnych reflektorów (zintegrowanych z światłami do jazdy w dzień) nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z futurystyczną konstrukcją. Generalnie kształt LT20 przypomina stylistykę nowoczesnych pociągów dużych prędkości. To celowe zagranie niemieckich projektantów, którzy chcą wypromować VISEONA „na szelkach”, jako szybkiego miejskiego tramwaju na kołach, z którym mają się nam kojarzyć takie cechy jak: dynamika, mobilność i nowoczesność.

Opływowy „nos”pojazdu zapoczątkowuje linię nadwozia, która zachodzi mocno na dach i umiejętnie skrywa licznie zamontowane tutaj urządzenia trakcyjne. Tym samym konstrukcja zachowuje harmonijne proporcje. Ta koncepcja jest kontynuowana także w stylistce tyłu trolejbusu. Delikatne krzywizny tylnej szyby, reflektory w kształcie litery V zapewniają dodatkowe rozpoznawalność VISEON-a LT. Dodajmy, że przednie i tylne światła (oprócz świateł drogowych) są wykonane w energooszczędnej, trwałej i taniej w utrzymaniu technologii LED.

Wraz z rozwojem nowych autobusów serii LT20, inżynierów VISEON stworzyli zupełnie nowy pojazd od podłogi do dachu. Zastosowano tutaj m.in. rozwiązania, które stanowią podstawę dla autokarowej serii C. W rezultacie, wiele elementów stosowanych w modelach VISEON C10 (autokar klasy midi) i LDD 14 (międzymiastowy autobus piętrowy), takie jak: boczne szyby, komory pokrywy silnika, przedni panel lub deska rozdzielcza pojawiają się również w LT20. Mimo tak zaawansowanej modularności możemy mówić o zupełnie nowej konstrukcji miejskiej, która mimo ogromnego nakładu czasu uwzględnia specyficzne wymagania panujące w komunikacji miejskiej. Przykładem może być nowa konstrukcja dachu, który pozwala na zabudowanie klimatyzacji i zmienioną koncepcję oświetlenia wnętrza.
Podobnie jak wszystkie autobusy VISEON, także i VISEON LT20 posiada samonośną konstrukcję na ramie kratownicowej. Zdaniem producenta lekkość zastosowanych profili poprzecznych wynika z zastosowanej technologii spawania laserowego. Taka konstrukcja gwarantuje dużą nośność przy jednoczesnej niskiej masie własnej. To ma swoje znaczenie właśnie przy trolejbusach, gdzie znaczna część osprzętu jest umieszczona na dachu. Rama ze stalowych profili jest solidnie i trwale zabezpieczone przed korozją dzięki technologii zanurzeniowego malowania katodowego (KTL). W rezultacie VISEON daje sześć lat gwarancji na perforację nadwozia. Nie do końca wiemy, z jakiej wanny do kataforezy korzysta niemiecka firma. Z tego co wiemy zakłady w Plauen nie mają takiej infrastruktury. Być może producent korzysta z usług zewnętrznej firmy, jak kiedyś MAN wysyłał swoje konstrukcje do fabryki BASF.

Jak już wspomnieliśmy LT20 jest pierwszym członkiem nowej miejskiej rodziny VISON-a, dlatego jego konstrukcja ma strukturę modułową. To w przyszłości pozwoli wprowadzić do oferty pojazdy o rozmaitych długościach. W zasadzie najważniejszym wówczas zadaniem projektantów jest ustalenie układu drzwi. Prototypowy model LT20 przedstawiony w Solingen został wykonany jako autobus przegubowy-pchacz z przegubem firmy Hemscheidt (typ SKD 420) i trzema podwójnymi drzwiami o szerokości 1200 mm (z czego dwoje z nich są w przedniej części, a trzecie –w tylnej części pojazdu). Jako alternatywę można zamówić układ 2-2-2-2 lub nawet 1-2-2-2-2. Standardowo przednie drzwi otwierają się do środka, podczas gdy pozostałe –na zewnętrz.

Przestrzeń pasażerska LT 20 to zdaniem inżynierów VISON-a najwyższy standard komfortu w mieście. Wysokość podłogi nad ziemią we wszystkich wejściach wynosi 340 mm, co dodatkowo możemy obniżyć poprzez układ ECAS. Ogromna powierzchnia okien oraz kolorowe ściany i sufit nadają wnętrzu ciepłą i przyjazną atmosferę. LT20 posiada 44 miejsca siedzące (fotele firmy Vogel Stize) oraz 84 miejsca stojące. Na przeciwko II drzwi znajduje się miejsce na wózek inwalidzki, podczas gdy przestrzeń na przeciw III drzwi może być zarezerwowana dla wózków dziecięcych. Ponadto, trolejbusy przeznaczone dla Riyadh posiadają lekką ścianką oddzielającą przestrzeń dla kobiet z przodu pojazdu od reszty pojazdu.
Kolejna ważna informacja dla pasażerów –szczególnie tych z Arabii Saudyjskiej. W modelu LT VISEON wdrożył nową koncepcję wentylacji i oświetlenie wnętrza. W tym celu inżynierowie stworzyli m.in. nową konstrukcję podłogi, która jest bardziej płaska, co zapewnia równomierny rozkład temperatury w całym pojeździe. Dodatkowo kable i przewody zasilające zainstalowano w obszarze dachu, co zapewnia większą swobodę w przepływie powietrza wewnątrz pojazdu. W zaokrąglonym dachu VISEON-a LT wprowadzono cztery bardzo płaskie kanały powietrzne i to one równomiernie i bez przeciągów rozprowadzają powietrze po całej przestrzeni pasażerskiej (poprzez otwory z lewej i prawej dwóch „powietrznych”linii zlokalizowanych na suficie). Środek dachu składa się ze specjalnie opracowanej listwy świetlnej, która została już sprawdzona w piętrowych LDD14. Znajdujące się w środku diody LED, ułożone ukośnie, zapewniają jednolite i nieoślepiające oświetlenie wnętrza. Nowa koncepcja dachu zawiera także głośniki, które są bezpiecznie umieszczone pod profilami. Cechą szczególną dla pojazdów eksportowanych do Arabii Saudyjskiej są kurtyny powietrzne we wszystkich wejściach do trolejbusu. To zapobiega wymianie gorącego powietrza na zewnątrz pojazdu. System klimatyzacji składa się z trzech jednostek: przedniego klimatyzatora dla kierowcy o mocy 7 kW;środkowego o mocy 33 kW i tylnego także o 33 kW. Kompresor klimatyzacji jest napędzany elektrycznie, poprzez prąd trójfazowy (400 V).


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Viseon
trolejbus
  • dobry – 07.07.2011

    Zadałem to pytanie pod poprzednią częścią artykułu, ale nie uzyskałem odpowiedzi, więc powtórzę tutaj: czy wiadomo coś na temat nowej deski VDO? Ta obecna jest już produkowana dosyć długo...

  • pyra – 07.07.2011

    Ale powiem Wam, ze ten sufit jakiś taki znajomy sie wydaje..:p

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....