Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Suwałki: Kolejny odcinek obwodnicy miasta oddany

infobus
15.04.2019 10:47
0 Komentarzy

Od 13 kwietnia 2019 r. kierowcy mogą korzystać z 13 km odcinka obwodnicy Suwałk, która jest częścią drogi ekspresowej S61 i międzynarodowego szlaku Via Baltica, łączącego państwa bałtyckie z Europą Środkową.

– Inwestujemy w każdym regionie Polski. Wszystkie odcinki szlaku Via Baltica są w realizacji. Dzisiaj oddajemy do użytku ekspresową obwodnicę Suwałk. To wielka ulga dla mieszkańców tego miasta. Ruch tranzytowy z krajów bałtyckich przez wiele lat męczył osoby przebywające w mieście. Dzięki otwarciu obwodnicy ten trudny czas odchodzi w przeszłość. W tym roku będziemy mieli wiele takich dobrych wiadomości dla naszych kierowców – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Nowa obwodnica wyprowadza z Suwałk ruch tranzytowy samochodów ciężarowych, których każdej doby przejeżdża przez miasto ponad 5 tys. Droga omija Suwałki od zachodu i północy. Na węźle Suwałki Południe łączy się z dwujezdniową obwodnicą Augustowa, tworząc tym samym spójny fragment drogi S61 o łącznej długości 25,5 km.

Inwestycja kończy się na węźle „Suwałki Północ”, który zostanie zrealizowany w ramach kolejnego odcinka S61 z Suwałk do granicy państwa w Budzisku. Szczegóły inwestycji:

Obwodnica Suwałk jest drogą dwujezdniową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Jej nawierzchnia została wykonana w technologii betonu cementowego i jest w pełni przystosowana do przyjęcia ruchu ciężkiego o nacisku 11,5 t na oś. Nawierzchnia tego typu charakteryzuje się wysoką odpornością na odkształcenia oraz niższymi od nawierzchni bitumicznych kosztami utrzymania.

W ramach inwestycji rozbudowano węzeł Suwałki Południe i zbudowano węzeł Suwałki Zachód, powstało też 15 obiektów inżynierskich oraz przejścia dla zwierząt i inne urządzenia ochrony środowiska. Zbudowano również sieć ponad 18 km dróg dojazdowych i ciągów pieszo-rowerowych, a także przebudowano blisko 8 km dróg publicznych kolidujących z przebiegiem obwodnicy. Przy nowej drodze posadzono ponad 2 300 drzew i 28 000 krzewów.

Wartość kontraktu budowlanego to 299,5 mln zł, natomiast wartość całej inwestycji z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów gruntów, prac archeologicznych, nadzoru i robót, to 391 mln zł. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu Unii Europejskiej z instrumentu Łącząc Europę (CEF).

Via Baltica w Polsce

Całkowita długość szlaku Via Baltica w naszym kraju wyniesie blisko 320 km. Trasa ta pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego krajów bałtyckich z Polską i innymi krajami Europy Środkowej. Na terenie naszego kraju pomiędzy Warszawą i Ostrowią Mazowiecką szlak przebiega w ciągu drogi ekspresowej S8, a następnie drogą ekspresową S61 do granicy z Litwą w Budzisku.

W Polsce zbudowane zostały już fragmenty trasy Via Baltica o łącznej długości 117 km. W realizacji, wraz z udostępnioną do ruchu obwodnicą Suwałk, jest obecnie 201 km. Cała trasa ma zostać udostępniona kierowcom do końca 2021 r.

Komentarze