Super-trolejbusy Solarisa dla Gdyni. Co i jak?

infobus
09.12.2019 14:00
0 Komentarzy

Solaris przygotowuje nowość w swojej elektromobilnej ofercie. Na wiosnę producent dostarczy do Gdyni sześć pojazdów Solaris Trollino 12 Electric. Nazwa nieco przewortna? Jak najbardziej. W końcu pojazdy, które nazwaliśmy super-trolejbusami łączą w sobie cechy trolejbusu i elektrobusu. Ale bliżej im raczej będzie do tego drugiego.

Zakupowa historia
O umowie gdyńskiego PKT i Solarisa pisaliśmy w marcu. Można przeczytać o tym tutaj. Solaris zaoferował zaawansowaną wersję Nowego Trollino 12. Producent z Bolechowa zaproponował dostawę tych pojazdów w cenie 16 656 660 PLN brutto. To dawało cenę jednostkową za „turbo-jamnika na szelkach” w wysokości 2 257 000 PLN netto. 

W Gdyni kolejny raz postawiono producentom poprzeczkę bardzo wysoko. PKT jasno zaznaczyło czego oczekuje i na jakich warunkach, a nierespektowanie tego przez dostawcę jest obwarowane zostało bardzo wysokimi karami. 

Trollino czy jednak Electric?
Nazwa łącząca „Trollino” i „Electric” może na pierwszy rzut oka wydawać się bez znaczenia. W końcu każdy trolejbus jest elektryczny, więc po co podkreślać ten fakt dodatkowym wyróżnikiem? Nowo przygotowany projekt polega jednak na połączeniu elektrycznego autobusu elektrycznego Urbino 12 i trolejbusu Solaris Trollino. A zasadzie można powiedzieć, że więcej będzie tego pierwszego.

Można argumentować, że taka kombinacja już istnieje w postaci trolejbusu z bateriami, ale te zwykle mają ograniczony zasięg, który wynika z pojemności energetycznej zasobników. Nowy produkt Solarisa jest oparty na autobusie elektrycznym Urbino 12 wyposażonym w akumulatory dużej mocy przeznaczone do szybkich ładowań o wysokiej mocy. 

Super-trolejbusy dla Gdyni będą miały baterie LTO o pojemności 87 kWh. W porównaniu do autobusu elektrycznego na dachu znajdzie się dodatkowym box z aparaturą elektryczną charakterystyczną dla trolejbusów. Gdyńskie super-trolejbusy będą ładowane z trolejbusowej sieci trakcyjnej (tzw. in motion charging) podczas ruchu i postoju, a także poprzez złącze plug-in.

Linia do elektryfikacji
Dostawa sześciu „jamników” Gdyni spodziewana jest na wiosnę 2020 r. Pojazdy powinny zastąpić autobusy na linii 170. Dzięki pojemniejszemu akumulatorowi będą mogły pokonać nawet połowę trasy bez konieczności poboru prądu z sieci trakcyjnej.

Komentarze