Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stołeczne autobusy miejskie obchodzą setne urodziny!

infobus
30.06.2020 17:50
0 Komentarzy

Już cały wiek warszawskie autobusy służą warszawiakom w codziennych dojazdach do pracy i szkół.

Zaczęło się w 1920 roku, kiedy do Warszawy dojechały kupione w Austrii i w Niemczech autobusy Saurer i Benz. Na samym swoim początku wspomogły polską armię w odparciu bolszewików podczas Cudu nad Wisłą. Później zaś wyruszyły na trasy łączące przedmieścia stolicy. Pod koniec dwudziestolecia międzywojennego flota warszawskich autobusów miejskich liczyła już 128 pojazdów, w tym francuskich Somua, niemieckich Mercedesów, czy polskich ale produkowanych na amerykańskiej licencji Chevroletów. Na początku lat 40-tych po warszawskich drogach miało kursować już niemal 400 pojazdów. Ponad setkę z nich stanowiły zamówione już polskie Ursusy napędzane gazem drzewnym.

Po wojnie

Po wojennej hekatombie komunikację miejską trzeba było budować od zera. Zaczynano od wojskowych ciężarówek w zrujnowanej stolicy, ale w następnych latach wraz z odbudową Warszawy rosła też liczba autobusów: francuskich Chausson i Berlietów, węgierskich Mavagów i Ikarusów czy krajowych Jelczy.

W 1977 roku tabor Miejskich Zakładów Komunikacyjnych osiągnął liczbę niemal 2200 pojazdów.

Dziś Miejskie Zakłady Autobusowe  firma z ogromnymi tradycjami, jest krajowym liderem w dziedzinie miejskiego transportu publicznego, jest też w czołówce przedsiębiorstw europejskich. MZA zapewnia swoim pasażerom doskonałe warunki do podróżowania – wszystkie autobusy są niskopodłogowe, są też wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, elektroniczną informację, systemy przeciwpożarowe i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Po stronie ekologii

Spółka jest jednym z europejskich liderów w dziedzinie rozwiązań proekologicznych.

-„W tej chwili posiadamy 145 autobusów gazowych, a ich liczba wzrośnie niebawem do ponad 300. Z kolei już w końcu tego roku liczba autobusów elektrycznych na warszawskich ulicach wzrośnie z 30 do 160. To trzeci wynik w Europie. MZA stosuje również na szeroką skalę panele fotowoltaiczne do zasilania pojazdów i zajezdni „Woronicza” a także systemy rekuperacji pozwalające na oszczędność energii i mniejsze spalanie paliwa. W kolejny wiek swojego istnienia stołeczne autobusy wjeżdżają z wielką energią i ambitnymi planami na przyszłość – informuje MZA.

Multimedialne, wirtualne muzeum

W związku z pandemią miejska spółka musiała zrezygnować z planowanych hucznych obchodów stulecia. To nie znaczy jednak, że wielki jubileusz przejdzie bez echa.

-„Miłośnicy stołecznej komunikacji miejskiej od lat ubolewali nad brakiem w Warszawie placówki muzealnej poświęconej tramwajom i autobusom. Już wkrótce zaprezentujemy Wam multimedialne, wirtualne muzeum stołecznych autobusów z wielką dawką historii i współczesności, zdjęciami, filmami, eksponatami, replikami mundurów, wreszcie zdjęciami 360 stopni historycznych i współczesnych autobusów. Co ważne, muzeum będzie otwartym projektem, cały czas rozwijanym, z Waszym mamy nadzieję udziałem – deklaruje spółka.

Z okazji stulecia, MZA uruchomi także sklep internetowy.

-„Jako pierwsi w Polsce uruchomimy sprzedaż gadżetów warszawskich autobusów, takich jak modele pojazdów w malowaniu MZA, repliki przystanków, czapek i tablic informacyjnych, koszulki, torby, książki i wiele innych. Jesteśmy pierwszą polską firmą transportu publicznego, która podejmuje tego typu inicjatywę. Mamy nadzieję, że spotka się ona z Waszym zainteresowaniem – głosi komunikat warszawskiego przewoźnika.

Wreszcie wisienka na torcie. To Somua, historyczny autobus z 1933 roku, który MZA przywraca do życia dzięki inicjatywie zarządu spółki oraz wysiłkom pracowników zajezdni „Stalowa”. Premiera już wkrótce!

Komentarze