W 2016 r. Lider Trading podjął współpracę z holenderską firmą HyMove w zakresie produkcji autobusów wodorowych. W efekcie powstał Solbus SM12FC na ogniwa paliwowe, który trafił do Arnhem w ramach dwuletniego testu. Holenderski sprawdzian – realizowany przez firmę Syntus na trasie na trasie do Apeldoorn – kończy się w tym roku. Prawdopodobnie w czerwcu. Cały projekt został dofinansowany w postaci grantu na kwotę 760 tys. euro ze środków budżetowych regionu Geldrii, a także pozwoli na bieżące utrzymanie pojazdu.
Z kolei pod koniec kwietnia br. polsko-holenderska konstrukcja
przeszła udany test w mieście Münster. Na gościnne występy do Niemiec, niebiesko-zielony
autobus z wysokim dachem pojechał pod koniec kwietnia 2017 r. Jak podkreślają
wszyscy jego użytkownicy, jego największa zaletą jest niski poziom hałasu, bezemisyjność
i pokładowa produkcja własnej energii elektrycznej z wodoru. W związku z tym,
może być eksploatowany znacznie dłużej – podobnie jak autobusy z silnikami
wysokoprężnymi. Różnica tkwi w tym co wydostaje się z rury wydechowej – w
przypadku wodorowego napędu to tylko czysta para wodna zamiast spalin.
Zdaniem Stadtwerke Münster, dzienny zasięg pojazdu to ponad 350 km i jest to wystarczająco,
aby taki autobusami obsługiwać linię przez cały i tankować w nocy. Dla
porównania, elektrobusy testowane przez Munster przejeżdżają bez ładowania maksymalnie
około 50 kilometrów.
Pojazd testowany był na wielu trasach. Kierowca, który prowadził autobus były pod wrażeniem stylu jazdy. Niemiecki serwis również nie miał zastrzeżeń co do pojazdu – jak podkreśla niemiecka spółka, ważne jest tutaj szkolenie z wysokiego napięcia, aby móc wykonywać obsługę serwisową. Munster ma to za sobą dzięki eksploatacji pojazdów hybrydowych. Problemem było oczywiście tankowanie wodorem – przewoźnik nie posiada własnej stacji i pojazd musiał jeździć na stację koło Amelsbüren, gdzie działa profesjonalna stacja z wodorem - osobno dla samochodów ciężarowych i autobusów. Udało się jednak tak ułożyć linie, aby nie miało to negatywnego wpływu na test.
Jak na koniec informuje Stadtwerke Münster, firma bardzo chciałaby mieć na początku 2018 roku nabyć nawet dwa nowe autobusy napędzanych ogniwami paliwowymi. Czy będą to Solbusy? Zobaczymy. W Holandii Syntus i HyMove testują także autobus marki VDL z tą technologią, także konkurencja jest spora.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

A czy Solbus działa? produkują coś? bo z tego co wiem po raz kolejny upadłość się szykuje...
Uwaga bo się spali, jak tam sprawa w prokuraturze w Częstochowie ?
Oj Boże. To to jeszcze się toczy ???
"Niemiecki serwis również nie miał zastrzeżeń co do pojazdu..."Może jak za dawnych lat: "W tej hali produkujemy na eksport. A tam pod płotem magazynujemy nadwyżki dla odbiorców krajowych" :D
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.