TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Sprawniejsze połączenia z Katowic do Ostrawy i europejskich stolic dzięki CEF
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 10.10.2019 09:15:47
Sprawniejsze połączenia z Katowic do Ostrawy i europejskich stolic dzięki CEF (foto: Wikipedia/Mariuszjbie, lic. CC BY-SA 3.0)

Unijną dotację 1,75 mln euro z instrumentu CEF uzyskała spółka CPK na prace przygotowawcze do budowy 30-km odcinka nowej linii kolejowej w woj. śląskim.

Chodzi o fragment połączenia Katowic z Ostrawą przez Jastrzębie-Zdrój.

Patryk Wild, który jest także pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego zaznaczył występując na briefingu w trakcie imprezy Impact mobility rEVolution'19, że zwycięstwo dofinansowanego wniosku w konkursie w ramach unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) oznacza rozpoczęcie finansowania przedsięwzięcia związanego z CPK - na Śląsku.

"Właśnie tutaj rozpoczyna się rewolucja transportowa, która obejmie swoim zasięgiem całe południe Polski. Na razie dofinansowaniem objętych będzie 30 km nowej trasy kolejowej. Jest to bardzo ważny element, ponieważ - po pierwsze - to brakujący element korytarza będącego częścią sieci TEN-T. Z drugiej strony jest to początek likwidowania kolejowego wykluczenia w Polsce poprzez włączenie Jastrzębia-Zdroju – największego polskiego miasta bez kolei – w obsługę kolejową. Jednocześnie jest to początek zmian na sieci kolejowej" - mówił Wild.

Szef CPK Piotr Malepszak zaznaczył, że - zgodnie z intencją spółki CPK - połączenie Katowic z Ostrawą i dalej do europejskich stolic powinno być znacznie sprawniejsze, niż obecnie. Wskazał, że tego typu transgraniczne połączenia są bardzo mocno wspierane przez Unię Europejską. Uściślił, że blisko 2 mln euro z CEF ma służyć finansowaniu prac studialnych i projektowych budowy odcinka, który skracałby czas podróży między Katowicami i Ostrawą do ok. 40 min.

"Inne kwestie techniczne, które są dla nas istotne w ramach tego połączenia, to odseparowanie szybkiego ruchu pasażerskiego od towarowego i włączenie 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju do siatki połączeń kolejowych w Polsce" - podkreślił prezes spółki CPK.

Zgodnie z informacją spółki CPK, od kwietnia br. współpracuje ona z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej SŽDC w ramach przygotowań do realizacji nowych tras kolejowych. Współpraca dotyczy koordynacji procesu przygotowania i budowy transgranicznych linii Katowice–Ostrawa oraz Wrocław–Praga. Strony zobowiązały się do ustalenia dokładnego przebiegu, a także uzgodnienia szczegółowych parametrów technicznych nowych szlaków.

Wild zaznaczył, że ta inwestycja to początek zmian, mających na nowo zintegrować ze sobą Śląsk i Małopolskę oraz oba te regiony z innymi częściami Polski. Jest ona bowiem tylko jednym z elementów Programu Kolejowego CPK na Śląsku i w Małopolsce. Główną inwestycją ma być tam Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ), założony jako nowy punkt przesiadkowy i przystanek dalekobieżny dla rejonu Jaworzna, Chrzanowa i Olkusza.

Wild i Malepszak przekonywali w środę, że powstanie węzła i prowadzących do niego linii skróci czas przejazdu najszybszych pociągów między Krakowem a Katowicami do 35 minut. Dzięki niemu podróż z Warszawy do Katowic miałaby zająć ok. 1 godz. 35 min., a do Krakowa 1 godz. 45 min. W efekcie istotnie miałaby się też zwiększyć liczba pociągów jadących przez Katowice i Kraków.

P.o. prezesa CPK zaznaczył, że modernizowana od wielu lat linia Katowice – Kraków przez Krzeszowice i Trzebinię będzie bardzo mocno wykorzystywana w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym i towarowym. "My widzimy potrzebę, aby między Katowicami i Krakowem powstała nowa specjalnego znaczenia linia dla ruchu szybkiego" - zadeklarował Malepszak.

Wild dodał, że realizacja tych elementów Programu Kolejowego CPK przyczyni się do skrócenia podróży kolejowych poza granice kraju – do Czech, na Węgry i Słowację. W planach jest budowa transgranicznej linii dużych prędkości V4 Budapeszt-Bratysława-Brno-Warszawa, biegnącej przez Ostrawę, nowym odcinkiem przez Jastrzębie-Zdrój, a dalej przez Katowice i WMŚ oraz istniejącą Centralną Magistralę Kolejową, do CPK.

Ogółem Program Kolejowy CPK zakłada budowę ponad 1,6 tys. km nowych linii (tzw. kolejowych szprych) prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Pprzed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej zbudowane ma zostać 140 km nowej linii Warszawa - CPK - Łódź, po której pociągi miałyby jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu z Warszawy do CPK to 15 minut, a z Łodzi - 25 minut.

Każda z 10 szprych prowadzących do CPK składać się ma z nowych odcinków torów i wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę tych pierwszych będzie odpowiadać spółka CPK, a za modernizację drugich – PKP PLK.

W materiałach prasowych przygotowanych na środowy briefing w czasie Impact mobility rEVolution'19 zastrzeżono, że złożony pod koniec kwietnia wniosek spółki CPK pod kątem połączenia przez Jastrzębie-Zdrój został wybrany przez komisję konkursową wraz z 30 innymi (spośród ogółem 64 wniosków złożonych), a decyzja ta wymaga jeszcze zatwierdzenia na poziomie Komisji Europejskiej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Katowice
Ostrawa
CPK
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....