TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

SOR NS12 testowo zadebiutował w Polsce [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 06.03.2020 12:00:23
SOR NS12 testowo debiutuje w Polsce [FILM]

Mimo, że nowa generacja autobusów czeskiej firmy SOR ma już ponad trzy lata to dopiero teraz rozpoczęły się jej testy Polsce. We wrocławskim Sevibusie. O szczegółach rozmawialiśmy z Janem Waśkiewiczem z SOR Poland.

O tym wydarzeniu pisaliśmy już w InfoBusie TUTAJ, natomiast teraz chcielibyśmy przybliżyć historię najnowszej rodziny autobusów miejskich czeskiego producenta, która rozpoczęła się we wrześniu 2016 r. – podczas światowego debiutu na targach IAA w Hanowerze.

Przypomnijmy, że seria NS to pierwsze pojazdy czeskiej marki z kołami w "dużym" rozmiarze 22,5 cala. Nowoczesny design i wysoki standard wnętrza (duża ilość miejsc dostępnych bezpośrednio z podłogi) pozwolą linii SOR NS konkurować z najlepszymi modelami w tym segmencie – to zarówno w klasie MAXI (NS12), klasie MEGA (NS18), jak i wśród trolejbusów (Skoda-SOR 32 Tr) i elektrobusów (ENS12).

Z silnikami diesla

Konwencjonalny autobus SOR NS12 posiada silnik FPT Cursor 8 o mocy 160 kW, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów Voith DIWA.6. Demonstracyjny model charakteryzuje się pojemnością ok. 95 miejsc, z czego 24-32 podróżuje na miejscach siedzących. Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przodu zastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu ZF RL82EC. Most napędowy to przekładnia portalowa typu AV133 z przełożeniem 6,19. Firma postawiła tutaj też na typowo miejski i standardowy układ drzwi 2-2-2.

W 2019 na targach w Nadarzynie zadebiutował model przegubowy NS18 o długości 18,75 m, szerokości 2,55 m i wysokości niespełna 3 m . Pojazd zaprojektowano z równomiernie rozmieszczonymi wejściami w układzie 2-2-2-2. Drzwi o jednakowej szerokości mają prześwit 1200 mm. Ich wariant może być zmienny w zależności od wymagań klienta.

Przegub umożliwia przewóz 47 pasażerów na fotelach typu Ster 8MA Ultra Light. 16 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi, a więc bardzo przyzwoicie.

Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przodu zastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu RL82EC. Środkowa to wleczona typu AV133. Most napędowy to przekładnia portalowa typu AV133 z przełożeniem 6,19. W wieży zabudowano silnik stojący FPT Cursor 9 o mocy 243 kW. To jednostka o pojemności 8,71 l, która osiąga 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. SOR zblokował ją z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów ZF Ecolife.

Podsumowując - stylistycznie nowa rodzina SOR-ów bardzo nam się podoba. Dobra kolorystyka nadwozia oraz wnętrza w demonstracyjnym modelu dodatkowo potęguje to odczucie. Zresztą zobaczcie sami:


Trolejbusy i elektrobusy

Na koniec dodajmy, że seria NS jest też przygotowana pod elektryczny napęd - jak na razie tylko w klasie MAXI. W tym zakresie SOR oferuje model ENS12, który posiada asynchroniczny silnik Pragoimex o mocy 160 kW, gdzie napęd elektryczny w przeciwieństwie do wcześniej produkowanych przez SOR elektrobusów nie pochodzi od firmy Cegelec. Producent zdecydował się teraz postawić na rozwiązania spółki Rail Electronics. Na dachu demonstracyjnego autobusu pokazanego na ostanich targach Czechbus 2019 zamontowano baterie litowo-jonowe o pojemności 225 kWh energii elektrycznej.

Z kolei pierwsze trolejbusy oparte na najnowszym nadwoziu SOR NS12 zamówiła firma transportowa z Opawy (MDPO) i to w liczbie 10 sztuk. Pojazdy mają dodatkowe baterie na bazie ogniw LTO (z tytanianu litu), a łączna ich pojemność wynosi 42,1 kWh. Pełna bateria starcza na co najmniej 8 km jazdy bez trakcji trolejbusowej, a ładowanie następuje podczas jazdy pod napięciem sieci.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
test
SOR

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....