TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jesteś tutaj: Infobus / Producenci / SOR na AUTOTEC 2010 
SOR na AUTOTEC 2010
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 16.06.2010 13:29:57 3 komentarze
SOR na AUTOTEC 2010

Czeski producent SOR podczas brneńskich targów zaprezentował zdecydowanie najciekawszą ekspozycję. Pokazano aż cztery światowe premiery, co dla samych targów jest niczym powietrze potrzebne do życia. Bez tego w zasadzie sens organizowania wystaw jest dyskusyjny. To także powód, dla którego warto organizować targi co dwa lata. Przede wszystkim uwaga dziennikarzy zaproszonych na prasowa konferencję była skupiona na zupełnie nowym modelu - SOR EBN 10,5. To elektryczny autobus niskowejściowy, który aktualnie jest eksploatowany w Ostravie i stąd zresztą obecność na stoisku producenta przedstawicieli zarówno władz tego miasta, jak Dopravni Podnik Ostrava. To właśnie ta firma początkowo mocno współpracowała z Solarisem (m.in. montując w trolejbusach układy firmy Cegelec). Teraz kiedy autobusy polskiego producenta są coraz częściej wyposażane przez Skodę, DP Ostrava wykorzystuje swoje doświadczenie we współpracy z SOR-em. Zresztą kolejny debiutant na targach AUTOTEC - niskopodłogowy trolejbus SOR TNB 12 (testowany już m.in. w Banskiej Bystricy) jest także owocem tej właśnie współpracy. Dlatego w premierowym elektrobusie wykorzystano właśnie asynchroniczny napęd francuskiej firmy Cegelec, który zapewnia ciągłą moc 120 kW / 400 V AC. To gwarantuje zasięg elektrobusu na poziomie 80 - 120 km z 2-3 przystankami na 1 km. Rekord zanotowany przez konstruktorów z Libchavy to 200 km, a maksymalna prędkość to 80 km/h. Pojemność pojazdu to 85 pasażerów, w tym 19 na miejscach siedzących (+ 9 rozkładanych siedzisk). Energia elektryczna jest magazynowana w bateriach litowo-jonowych (łącznie jest 180 ogniw), które zostały umieszczona na tylnym zwisie pojazdu. Tam też znajduje się trójfazowa wtyczka do ładowania, które może być przeprowadzane na 2 sposoby: standardowo w zajezdni, co wymaga ok. 8 godzin postoju oraz ekspresowo , gdzie potrzebujemy ok. 4 godzin postoju. Warto także dodać, że nie można rozładować baterii do zera i układ wprowadza blokadę 20% pojemności. Dodatkowo energia powstająca podczas hamowania jest poddana rekuperacji. Jak powiedział podczas konferencji Jindrich Chudy, prezes SOR-a –autobus będzie wymagał co jakiś czas wymiany baterii, ale koszt tego zabiegu nie powinien być większy niż utrzymanie infrastruktury trolejbusowej w podobnym okresie.

Podsumowując na pewno należy uznać autobus czeskiej firmy za ważny krok w kierunku rozwoju myśli autobusowej. To właśnie jest kwintesencja rozwoju w tej branży –zbudowanie prototypu, który na ulicach (w tym wypadku Ostrawy) jest wszechstronnie testowany. Oczywiście nie jest to jeszcze elektrobus, na jaki czekają przewoźnicy –ten powinien mieć zasięg 400-500 km i szybszy system ładowania na pętlach, ale pojazd SOR-a stanowi ważny krok w tym kierunku i miejmy nadzieję, ze już niedługo ktoś wykona następny. Na pewno postęp w zakresie napędów, a przede wszystkim pojemności i wytrzymałości baterii szybko przybliża nas do tego momentu. Podkreślmy, że elektrobus jest własnością DP Ostrava i tam regularnie obsługuje miejskie linie.

 

Kolejnym ważnym wydarzeniem na AUTOTEC 2010 była premiera hybrydowego autobusu przegubowego –SOR NBH18, czyli pierwszego tego typu pojazdu wyprodukowanego w Czechach. Powstanie tego pojazdu to efekt kontraktu DPH Praga, które w ramach dostawy 620 autobusów zamówiło także 20 przegubowych hybryd. Na pewno w tym roku SOR dostarczy do stołecznego przewoźnika dwa pojazdy NBH 18, których wynikami eksploatacyjne zadecydują o losie pozostałych 18. Podobno nie jest wykluczone, że DPH zamiast nich może po prostu kupić wersje z silnikami Diesla. Hybryda SOR-a jest w zasadzie identycznym rozwiązaniem jak hybrydowy autobus Solarisa –Urbino 18 Hybrid. Tutaj także zastosowano równoległy system Allisona i oraz możliwość rekuperacji energii podczas hamowania. Zdaniem producenta układ zapewnia zmniejszenie o ok. 20% zużycie paliwa w porównaniu do tradycyjnych silników Diesla. Poniżej prezentujemy dane techniczne pokazanych na AUTOTEC autobusów czeskiego producenta:

- SOR EBN 10,5

- SOR NBH 18

- SOR CN 8,5

- SOR CN 13,5

- SOR TBN 12

Ponadto na zewnętrz SOR pokazał także dwa zupełnie nowe pojazdy, których danych technicznych nawet jeszcze nie posiadamy. To niskopodłogowy, podmiejski przegubowy model NC 18 oraz międzymiastowy LC 12.

 


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
SOR
AUTOTEC
  • tantus – 17.06.2010

    Trzeba przyznać, że stoisko SORa w Brnie było naprawdę imponujące. Zwłaszcza, że pozostali producenci tym razem wystawiali się raczej skromnie, no może oprócz Solarisa.

  • mario – 18.06.2010

    No to czekać tylko na pietrusa.

  • Trajluś – 18.06.2010

    Heh,,, to się nie doczekasz ;p Za to na pewno doczekamy się przegubowego trajta ;)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....