TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Solbus z hybrydową homologacją
InfoBus.pl - Opublikowano: 09.10.2015 16:05:56 8 komentarzy
Solbus z hybrydową homologacją

Producent na swoim profilu na serwisie Facebook poinformował, że proces homologacji autobusów dla MPK Częstochowa został zakończony. To oznacza, że czas rozpocząć końcowe odliczanie do finalizacji dostaw pojazdów. Przy okazji przedstawiamy specyfikację techniczną tych wyjątkowych autobusów.

30 sierpnia uroczyście zaprezentowano w Częstochowie prototyp gazowo-elektrycznego Solbusa Solcity 12 Hybrid. O tym wydarzeniu pisaliśmy tutaj. Wspominaliśmy przy tej okazji o ogromnym entuzjazmie oraz głębokim zaangażowaniu częstochowskiego samorządu, MPK oraz Lider Tradingu w hybrydowy projekt. Ten bardzo dobry znak uwidocznił wolę współdziałania wszystkich stron i zakończenia projektu z jak najlepszym efektem.

Przypomnijmy, że częstochowskie zamówienie obejmuje 40 gazowo-elektrycznych autobusów. 25 pojazdów będzie klasy maxi, zaś pozostałe 15 to przegubowce. Cały kontrakt jest wart 65,85 mln zł netto. MPK Częstochowa realizuje ją dzięki dofinansowaniu z programu Gazela, które pokrywa w 100% zakup tych wyjątkowych autobusów. Inwestycją towarzyszącą jest budowa stacji tankowania oraz dostaw przez 10 lat sprężonego gazu ziemnego. To zadanie jest warte 52,4 mln zł.

Jak wspomnieliśmy na wstępnie Lider Trading, producent Solbusów uzyskał homologację dla autobusów, które do końca listopada przekaże częstochowskiemu MPK. 23 lipca w trakcie rozmowy z prezesem warszawskiej spółki Jakiem Kuligiem dowiedzieliśmy się, że proces uzyskania dopuszczenia dla soleckich hybryd uda się skrócić dzięki ograniczeniu postępowania do certyfikacji samego napędu. Dzięki temu na nieco ponad półtora miesiące przed ostatecznym terminem przekazanie pojazdów częstochowskiemu przewoźnikowi jest absolutna pewność, że projekt nie jest zagrożony.

Jak zatem wygląda od strony technicznej hybrydowy Solbus? Przedstawiamy to na przykładzie autobusu, który oglądaliśmy 30 sierpnia w Częstochowie. Zaprezentowana wtedy prototypowa solówka umożliwia podróż 80 pasażerom, w tym 28 osobom na fotelach typu Ster NewCity z miękką wkładką. 12 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wentylację będzie zapewniało 6 uchylnych okien. Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej będzie zamontowana w przyszłości, kiedy (zgodnie z zapewnieniami przedstawicieli MPK) zostanie osiągnięty zakładany efekt w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. System informacji pasażerskiej opiera się na rozwiązaniach firmy R&G Plus. To trzy zewnętrzne wyświetlacze diodowe, jeden wewnętrzny oraz zapowiedzi głosowe przystanku. Nie zabrakło oczywiście także monitoringu. Przejdźmy do kwestii związanych z napędem. Te zapowiadają się wyjątkowo interesująco.

Nowe Solbusy to hybrydy szeregowe. Napęd składa się z trzech zasadniczych komponentów. Pierwszym z nich jest zabudowany poprzecznie silnik gazowy TEDOM TG230AVTA06. Jednostka spełnia normę czystości spalin EURO6, ma 11,95 l pojemności skokowej, moc 230 kW oraz 1300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zblokowano go z prądnicą synchroniczną typu LSM200C-HV2100-A1 kanadyjskiej firmy TM4. Jej parametry to 200 kW mocy oraz 1230 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Praca mechaniczna silnika, która w prądnicy jest przekształcana w energię elektryczną, która zasadniczo zasila silnik asynchroniczny TM4 LSM280AHV-3400-A1 (235 kW mocy, 1600 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Energia kinematyczna wytworzona w tej jednostce jest przekazywana poprzez wał Cardana na portalowy most napędowy ZF AVN132/80 o przełożeniu 6,2:1. Dodatkowo hybrydowe Solbusy będą wyposażone w superkondensatory również produkcji TM4 typu LSUM 0129R6C 0062F EA. Mogą one zgromadzić do ok. 5oo Wh energii. Dzięki hamowaniu odzyskowemu możliwe będzie ich doładowywanie, a następnie wykorzystanie zgromadzonego tam prądu np. na rozruch lub podjazd na wzniesienie przy obniżonych obrotach silnika gazowego. Na dachu natomiast znajdziemy pakiet czterech butli na gaz. Ich waga to niecałe 500 kg w stanie próżnym. Mogą one pomieścić do 304 Nm3 gazu.

Na zakończenie mamy jeszcze jedną dobrą wiadomość. Jak nieoficjalnie udało nam się dowiedzieć pierwsze hybrydowe Solbusy mogą zacząć docierać do miasta pod Jasną Górą już pod koniec tego miesiąca. Oficjalna prezentacja wszystkich "gazelowych" autobusów jest zaplanowana pod koniec listopada. My już odliczamy czas do tego wydarzenia.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solbus
Lider Trading
MPK Częstochowa
  • s – 09.10.2015

    Wiadomo czy Solbus zdobył kontrakt KDD TRANS / METEOR Bydgoszcz na 13 SM12 EURO6?

  • Niuton – 09.10.2015

    ...W tak nowoczesnych autobusach; nawet pojemności zbiorników gazowych nie wypada podać w przestarzałych i tradycyjnie wszystkim znanych jednostkach objętości jakimi są metry sześcienne (m3). Zatem gdyby ktoś nie wiedział jaka jest pojemność tych zbiorników to spieszę wyjaśnić, że to wynosi; 3,04e-25m3 ....Jestem pod wrażeniem tej kosmicznej technologii.

  • marek – 10.10.2015

    solbus zmienił logo ?

  • złomek – 10.10.2015

    @mareknie, to nie nowe logo, to znaczek z hakiem holowniczym na klapce, pod którą znajduje się mocowanie sztywnego holu - o ten czytelny znaczek podobno bardzo prosili pracownicy pogotowia technicznego :D

  • Nemo – 11.10.2015

    Prezesem Spolki Lider Trading nie jest Pan Jak Kulig tylko Pan Jacek Kulig

  • POlak – 12.10.2015

    ha ha logo faktycznie łudząco podobne do haka, jaka firma takie logo Ha, ha

  • solaris150 – 13.10.2015

    czekam na jakąś modernizację sm 10,12,18 :)

  • Waldi – 18.06.2016

    Dlaczego sa tak głośne?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....