TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Solbus wraca do LNG
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 09.05.2012 19:43:32 6 komentarzy
Solbus wraca do LNG

Po dwuletniej przerwie Solbus ponownie wraca do technologii zasalania LPG. Tym razem z silniejszym partnerem w postaci Gazpromu. To co nie wyszło w Krakowie teraz jest testowane przez Toruń, Gdynię i Olsztyn, a 17 maja także przez MZA Warszawa. Jednym z pierwszych miejsc na mapie tegorocznego gazowego tournée Solbusa była Gdynia, a dokładniej PKM doskonale znane ze swojego pozytywnego nastawienia do gazowych autobusów. Nad morzem dwa autobusy Solbus SM12 LNG w barwach MPK Wałbrzych przebywały w dniach od 24 do 30 kwietnia. Jak informuje PKM –celem testów było poznanie nowej technologii magazynowania i tankowania skroplonego gazu ziemnego, odmiennej od stosowanej obecnie technologii sprężania gazu ziemnego (CNG). LNG to paliwo w postaci ciekłej o temperaturze poniżej -162 stopni Celsjusza. Podczas skraplania objętość gazu redukuje się 630 razy, dzięki czemu „gęstość energii”skroplonego gazu ziemnego wzrasta. Jedna czwarta gazu ziemnego, którym handluje się na skalę światową jest transportowana właśnie w tym stanie. Gaz ziemny (LNG) z uwagi na niską temperaturę wymaga zbiornika kriogenicznego. Zdaniem PKM-u do podstawowych zalet wykorzystania LNG należą:

- elastyczność dostaw,

- ekonomia –koszty transportu i magazynowania LNG są niższe niż gazu ziemnego,

- ekologia –skroplony gaz ziemny jest dodatkowo oczyszczany –jego skład to 95% metanu,

- bezpieczeństwo- w przypadku kontaktu z powietrzem LNG odparowuje i rozrzedza się w powietrzu. Jest więc znacznie mniej szkodliwym i niebezpiecznym paliwem niż np. ropa naftowa, benzyna, czy LPG.

Dodajmy, że gazowe autobusy podczas gdyńskich testów tankowane były codziennie ze specjalnej cysterny, którą dostarczyła firma Gazprom Germania. I właśnie - o ile same autobusy Solbusa są już dość dobrze nam znane, o tyle największym novum prezentacji była postać nowego partnera odpowiadającego za zasilanie pojazdów LNG - firmy Gazprom Germania GmbH. Spółka ma swoją siedzibę w Berlinie. To firma-córka należąca do rosyjskiej firmy Gazprom, największego światowego producenta gazu ziemnego. Spółka istnieje od 1990 roku i obecnie posiada 40 filii prowadzących działalność w ponad 20 krajach w Europie i Azji Centralnej. Obszar działalności firmy obejmuje produkcję, magazynowanie oraz handel gazem ziemnym. We współpracy z partnerami strategicznymi firma Gazprom prowadzi liczne działania, których celem jest pokazanie zalet gazu ziemnego jako przyjaznego środowisku źródła energii o zróżnicowanym zastosowaniu. Jednocześnie firma dokonuje wielu inwestycji w infrastrukturę paliwową, które w przyszłości pozwolą pojazdom napędzanym gazem CNG oraz LNG stać się częścią europejskiego systemu transportowego.  A współpraca z Solbusem jest jednym z tego typu przykładów. Dla polskich klientów obecność tak doskonale znanego gracza na rynku gazowym na pewno będzie się dobrze kojarzyła, dlatego szanse na powodzenie tego drugiego podejścia Solbusa do LNG należy ocenić znacznie wyżej niż podczas krakowskiej przygody z ITS. To jeden z elementów sukcesu –umieć się uczyć na własnych błędach.

Przypomnijmy, że pierwszy autobus Solbus Solcity 12 LNG napędzany skroplonym metanem został zaprezentowany na targach Transexpo w 2009 roku. Już na przełomie lat 2009 i 2010 trzydzieści jeden Solbusów na LNG miało pojawić się na ulicach Krakowa. Niestety przedłużające się procedury dopuszczające do ruchu te nowatorskie pojazdy spowodowały, że kontrakt nie doszedł do skutku. Teraz Solbus rozpoczął program testowy z udziałem dwóch autobusów demonstracyjnych w 2010 roku. Autobusy te były eksploatowane na regularnych liniach komunikacyjnych między innymi w Ostrowie Wielkopolskim oraz przez kilka miesięcy w Wałbrzychu. Prowadzone testy potwierdziły niezawodność eksploatacyjną autobusów, i ich pełne bezpieczeństwo dla użytkowników. Jednakże autobusy były tankowane z prowizorycznego zbiornika kriogenicznego bez możliwości mierzenia ilości wydanego paliwa. Obecnie Solbus wznawia program badawczy przy współudziale koncernu gazowego Gazprom, który sfinansował mobilną stację tankowania autobusów wyposażoną w urządzenie mierzące zużycie paliwa. Obecny program testowy zaplanowano na 6 tygodni. Gazowe Solbusy odwiedzą Toruń, Gdynię, Olsztyn, Warszawę oraz w Katowice.

Paliwem w testowanych pojazdach jest LNG (od ang. Liquified Natural Gas), czyli skroplonym metan. Niektórzy mogą mylić skrót LNG z LPG, lecz warto pamiętać że LNG ma inny skład chemiczny i jest bardziej przyjazne dla środowiska od popularnego autogazu. Silniki pojazdów na gaz ziemny nie emitują praktycznie żadnych cząstek stałych i śladowe w porównaniu z silnikami diesla ilości szkodliwych dla zdrowia substancji. Jednostki napędowe Solbusów na LNG spełniają najsurowszą obwiązującą normę emisji spalin EEV. Układ paliwowy tych jedynych w Europie autobusów LNG został opracowany przez Solbusa przy współpracy ze światowym liderem w technologiach kriogenicznych, amerykańską firmą Chart Ferox i największym na świecie producentem silników do pojazdów użytkowych, koncernem Cummins. Zbiornikiem paliwa w tych autobusach jest metalowy „supertermos”otoczony doskonałą izolację termiczną, stosowaną min. w promach kosmicznych. Jego pojemność to tylko 367 litrów, podczas gdy w autobusach CNG butle z gazem sprężonym mają pojemność ok. 1200 litrów. Dzięki temu że pojemność zbiornik na LNG jest ok. 3 razy mniejsza, autobus LNG jest lżejszy o pół tony od wersji CNG. Ponadto zbiornik na skroplony gaz nie musi być montowany na dachu autobusu. Dzięki temu Solbus na LNG ma wysokość identyczną jak klasyczne autobusy z silnikami diesla i mieści się pod niskim wiaduktami nieprzejezdnymi dla autobusów CNG.

Autobusy na LNG łączą ekologię z ekonomią. Nie zatruwają miasta, a przy okazji przewoźnik nie musi podnosić cen biletów w związku z podwyżkami cen ropy naftowej, bo jazda na LNG pozwala oszczędzić nawet 1/3 kosztów paliwa. Ich producent wierzy, że przyszłości na polskich stacjach paliw, obok znanych oznaczeń „ON”i „PB-95”zobaczymy także 3 literki - „LNG”. Jest na to szansa, gdyż już w 2014 roku zostanie otwarty terminal LNG w Świnoujściu. Na razie LNG można tankować w Europie w Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, gdzie jest stosowane głównie do napędu ciężarówek. Poniżej parametry techniczne autobusów biorących udział w tegorocznym gazowym tournée:

Rok produkcji: 2010

Przebieg: ok. 55 000

Pojemność pasażerska: 110 + kierowca

Ilość miejsc siedzących: 30 + 1

Układ drzwi: 2-2-2

Silnik: Cummins ISLG320 o mocy 234,8 kW zgodny z normą EEV

zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG)

Skrzynia biegów: automatyczna Voith D854.5

Zbiornik paliwa: produkcji firmy Chart Ferrox pojemność netto 330 litrów

Zasięg bez tankownia: ok. 400 km w warunkach miejskich

Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej: Webasto Spheros

System centralnego smarowania

System informacji pasażerskiej obejmuje komputer pokładowy (R&G) oraz tablice informacyjne.

Nie tylko Cummins

I na koniec warto dodać, że podczas targów “Bedrijfsauto 2012”w centrum wystawienniczym RAI w Amsterdamie, Iveco pokazało nowy pojazd Stralis LNG. Pojazd przedstawiony na wystawie jest dwuosiowym ciągnikiem z naczepą, wyposażonym w zasilany gazem ziemnym silnik Cursor 8 o mocy znamionowej 330 KM, ręczną skrzynię biegów, montowany fabrycznie zwalniacz hydrauliczny i układ EBS. Pojazd zaprojektowany został do zastosowań w zakresie od 18 do 40 ton. Zdaniem włoskiego producenta oprócz znaczących korzyści w postaci zmniejszenia szkodliwych emisji, które już gwarantuje technologia CNG (Compressed Natural Gas), technologia LNG umożliwia także zmniejszenie ciężaru pojazdu bez ładunku, co prowadzi do zwiększenia ładowności. W przypadku dystrybucji regionalnej, oszacowano, że możliwe jest uzyskanie oszczędności do 10.000 euro, w porównaniu z tradycyjnym pojazdem napędzanym silnikiem Diesla, na dystansie około 40.000km rocznie. W przypadku wywozu śmieci i surowców wtórnych, oszacowano, że można uzyskać oszczędności do 20.000 euro rocznie. –„Technologia zasilania pojazdu gazem ziemnym stanowi priorytet w działalności Iveco”powiedział Alessandro Mortali, Senior Vice President Heavy Range w firmie Iveco. „Jesteśmy jednym z niewielu przewidujących producentów, którzy rozumieją znaczenie metanu jako źródła alternatywnej energii”.

Modele pojazdów Iveco LNG będą wkrótce dostępne w wersjach o 2 i 3 osiach sztywnych, przeznaczonych do zadań miejskich i poza miejskich, z 16-biegową ręczną skrzynią biegów i zwalniaczem hydraulicznym. Ewentualnie, pojazdy mogą być oferowane z automatyczną 6-biegową skrzynią biegów z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego i zintegrowanym zwalniaczem. Silnik Cursor 8 na gaz ziemny spełnia normy EURO VI w zakresie granicznych wartości emisji, które wejdą w życie w 2014 r.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solbus
LPG
LNG
  • Krakus – 10.05.2012

    Szkoda, że przez durne procedury w tym kraju, w Krakowie to upadło, ale brawa dla Solbusa za wytrwałą walkę z wiatrakami i dążenie do celu :)

  • Karol – 10.05.2012

    "Niektórzy mogą mylić skrót LNG z LPG". Święte słowa - redaktorowi nie udało się uniknąć błędu już w pierwszym zdaniu tego artykułu... Zobaczymy, co z tego wyjdzie. Według zapowiedzi producenta oszczędności są na takim samym poziomie, jak przy CNG. Jednak ogromne znaczenie ma tutaj elastyczność dostaw paliwa. Temat na dobre powinien ruszyć po otwarciu rozlewni LNG w Kaliningradzie, skąd zaleje nas Gazprom tanim gazem - głównie Polskę północną-wschodnią.

  • cracus – 10.05.2012

    znowu kolejne miasta chcą przekręcić a kiedy spłacą kary w Krakowie

  • Qubus – 11.05.2012

    Wstępne wyniki zużycia gazu LNG pokazują, że autobus zasilany LNG pali tyle kg gazu na 100 km, ile zużyłby taki sam autobus litrów oleju napędowego. A należy pamiętać, że cena 1 kg LNG jest o około 1 zł niższa, niż 1 litr ON.

  • gazowiec – 11.05.2012

    @qubus głupoty gadasz, cena lng jest o 1/3 tańsza od ceny ON wiem bo siedze w temacie. Jak nie masz pewnych informacji to się nie wypowiadaj bo siejesz brednie

  • viki – 24.09.2013

    Gasprom Germania tankuje swoją cysternę LNG nie w Europie lecz u nas w Polsce w Odolanowie, to jest obecnie jedne z źródeł LNG w Polsce

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....