Solaris zapowiada dwie premiery na rok 2019

infobus
09.12.2018 08:00
0 Komentarzy

Podczas „mikołajkowego” spotkania z Solarisem dowiedzieliśmysię, jakie premierowe pojazdy firma pokaże w przyszłym roku. O produktowych debiutach,e-rynku i przetargu NCBiR powiedział nam Mateusz Figaszewski,pełnomocnik zarządu Solaris Bus & Coach ds. elektromobilnościi PR.

W przyszłym roku w gamie produktów Solarisa pojawi się modelUrbino 12 hydrogen, czyli autobus wodorowy nowej generacji. Pojazd ma byćnapędzany energią z wodoru, który w ogniwie paliwowym będzie przetwarzany naprąd elektryczny. Dzięki temu pojazd ten będzie mógł przejechać rekordowe 350km na jednym tankowaniu, a na jego pokładzie zmieści się 80 pasażerów.

-„Pojazd wyposażony zostanie w małą baterię trakcyjnąSolaris High Power o pojemności 29,2 kWh, mającą za zadanie wspomagać ogniwopaliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzieładowana energią pochodzącą z wodoru. Dodatkowo pojazd będzie miał możliwośćnaładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in (tak jak dzieje się tostandardowo w przypadku autobusów elektrycznych). Z kolei napęd stanowić będzieoś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o nominalnej mocy 60 kW każdy” – podkreślił Mateusz Figaszewski.

Zamontowane na dachu autobusu butle magazynujące wodór będąwykonane z kompozytów. Sprawi to, że zbiorniki będą o około 20 proc. lżejsze wporównaniu z poprzednim modelem. W celu maksymalnego zmniejszenia zużyciaenergii zastosowany zostanie system komfortu klimatycznego z pompą ciepła CO2,który pozwoli na wykorzystanie ciepła odpadowego z ogniwa paliwowego.

Jak podkreśla producent, do tej pory w autobusachelektrycznych Solarisa z wodorowym ekstenderem (m.in. dla Hamburga (2) i Rygi(8)), najważniejszym źródłem napędu były baterie. Teraz mają one pełnić jedyniefunkcję wspomagającą.

Dwa przeguby

Kolejna nowość w roku 2019 to dwuprzegubowy trolejbus odługości ponad 24 metrów. Trollino 24 ma zainaugurować nową platformę pojazdów24-metrowych z napędem hybrydowym, elektrycznym oraz trolejbusów. Prototypzostanie przetransportowany na jazdy testowe do wybranych europejskich miast,podczas których będzie przechodził badania homologacyjne dopuszczające go doruchu pasażerskiego.

-„Najnowszy produkt Solarisa będzie pojazdem bardzozaawansowanym technicznie. Napęd stanowić będą dwa silniki trakcyjne,napędzające dwie osie napędowe. Zamontowany w trolejbusie pakiet baterii opojemności 94 Ah (58 kWh) ładowany będzie podczas jazdy z trakcji trolejbusowejpoprzez stosowany tradycyjnie w trolejbusach pantograf dwupolowy. Energiazgromadzona w bateriach wykorzystywana będzie z kolei do zasilania napędu, gdytrolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną – dodał Mateusz Figaszewski.

Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdubędzie skrętna. Pojazd wyposażony zostanie ponadto m.in. w elektrycznewspomaganie układu kierowniczego. W przestrzeni pasażerskiej zagospodarowano 53miejsca siedzące, z których 16 jest dostępnych z niskiej podłogi, co ułatwikorzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Producentprzewidział także miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz zatokę doprzewożenia rowerów.

O poznańskim kontrakcie, elektromobilnym rynku, a także opowodach niezłożenia oferty w przetargu na polski e-Bus – rozmawialiśmy wPoznaniu z Mateuszem Figaszewskim. Zapraszamy na film!

{ https://www.youtube.com/watch?v=hi56g1xJjfw}

Komentarze