Solaris z umową w Tychach. 2 elektrobusy dla TLT

infobus
25.06.2019 14:00
0 Komentarzy

To już pewne- po Tychach będą jeździły kolejne elektryczne Solarisy. Wczoraj, 24 czerwca Tyskie Linie Trolejbusowe podpisały z producentem z Bolechowa umowę na dostawę dwóch elektrobusów klasy MAXI z ładowarkami. Pojawią się one w Tychach najpóźniej za rok.

Przypomnijmy, że przetarg na dostawę pierwszych w historii Tychów elektrobusów TLT ogłosiło na początku kwietnia. Pisaliśmy o nim tutaj. Chodzi o dwa „MAXI-elektryki” o długości od 11,5 do 12,5 m i szerokości do 2,55 m. Pojemność każdego pojazdu określono na min. 80 pasażerów. Dla co najmniej 24 osób mają się znaleźć fotele. Wymiana pasażerów odbędzie się przez trzy pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2, każde o prześwicie min. 1160 mm.

W zakresie napędu tyski przewoźnik skupił się na opisie minimalnych parametrów ruchowych. Autobus ma być napędzany jednym lub dwoma silnikami trakcyjnymi o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 70 pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 70 km/h w czasie max 35 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 15 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund.
Tyskie „elektryki” mają posiadać baterie lub superkondensatory o pojemności min. 200 kWh. Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie przez autobus po trzyletniej eksploatacji w warunkach SORT2 co najmniej 90 km na jednym ładowaniu. Pojazdy mają być przystosowane do wolnego ładowania poprzez złącze plug-in oraz szybkiego za pomocą pantografu odwróconego.

Dodatkowo dostawca „elektryków” uruchomi i przekaże TLT dwie ładowarki- jedną mobilną do wolnego ładowania oraz szybką z pantografem odwróconym. Termin realizacji całego zamówienia określono na 12 miesięcy od podpisania umowy.

Akcja-akceptacja
20 maja minął termin składania ofert. Na elektrycznego zakupy tyski przewoźnik przygotował 5 535 000 PLN brutto. To oznacza, że średni koszt pozyskania jednego elektrobusa wraz z ładowarkami przyjęto na poziomie 2 250 000 PLN netto.

Jedyna otwarta wtedy oferta minimalnie przewyższała te szacunki. Przedstawił ją Solaris. Producent z Bolechowa zaoferował elektrobusy oraz ładowarki w cenie 5 658 000 PLN brutto. Dało to zatem średnią cenę jednostkową za Nowego Urbino 12 electric z pakietem do ładowania w wysokości 2 300 000 PLN netto.

Brakowało bardzo mało. TLT podjęło jednak decyzję o dołożeniu dodatkowych pieniędzy. Formalności trochę potrwały i 12 czerwca przewoźnik oficjalnie zaakceptował ofertę Solarisa. Pozostaje więc tylko czekać na podpisanie umowy i bateryjne „dwunastki” w przyszłym roku pojawią się w Tychach. To nastąpiło wczoraj. A zatem najpóźniej za rok powitamy w śląskim mieście zupełnie nowy rodzaj pojazdów elektrycznych.

Według planów TLT elektrobusy trafią na linię H, która powstanie wskutek przekształcenia linii autobusowej 291. W komplecie z pojazdami zostaną uruchomione dwie stacje ładowania – jedna na zajezdni, a druga na przystanku Szpital Wojewódzki.

Komentarze