Solaris z umową w Poznaniu. Przed Świętami

infobus
07.12.2018 13:40
0 Komentarzy

Podpisanie umowy między producentem a poznańskim Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji nastąpi w przyszłym tygodniu. Kontrakt będzie opiewał na 21 autobusów elektrycznych.

O szczegółach zamówienia poinformował w czwartek – 6 grudnia – pełnomocnik zarządu spółki ds. rozwoju elektromobilności Mateusz Figaszewski. Jak podkreślił, podpisanie umowy między producentem a przewoźnikiem nastąpi w przyszłym tygodniu.

„Tym samym Poznań dołączy do miast po których jeżdżą elektryczne autobusy, wiemy, że miasto zamierza sukcesywnie powiększać tabor tego typu pojazdów” – powiedział Figaszewski.

Zamówienie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu dotyczy 21 pojazdów w tym 15 autobusów przegubowych. Będą to maszyny, których napęd i magazyny energii zostaną skompletowane w sposób umożliwiający obsługę jak najdłuższych zadań przewozowych w ciągu dnia. Solaris był jedynym oferentem w przetargu ogłoszonym przez MPK Poznań, a zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia 69,7 mln PLN brutto. Z kolei oferta wielkopolskiego producenta opiewała na blisko 74 mln PLN brutto. Dodatkowo pieniądze się znalazły i jeszcze w tym roku umowa zostanie zawarta.

15 przegubowych elektrobusów ma przyjechać do Poznania do 16 grudnia 2019 roku. Natomiast sześć krótkich „jamników” na baterie- do 28 lutego 2020 roku.

Poznański projekt
W ramach kontraktu w mieście powstaną trzy stacje ładowania, które zbuduje EkoEnergetyka za niespełna 12,1 mln PLN brutto. Będą zlokalizowane na:

  • dworcu autobusowym na Garbarach – dwustanowiskowy punkt szybkiego ładowania pantografowego o mocy 540 kW
  • dworcu autobusowym na Osiedlu Sobieskiego – jednostanowiskowa szybka ładowarka pantografowa o mocy 270 kW
  • w zajezdni MPK przy ul. Warszawskiej – dziesięć ładowarek dwustanowiskowych plug-in o mocy 80 kW każde, trzy mobilne o mocy 40 kW każda

Autobusy będą niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, z wydajną klimatyzacją oraz drzwiami odskokowo-przesuwnymi Ventura, co gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście oraz płynną wymianę pasażerów. Pojazdy wyposażone będą w baterie LTO typu Solaris High Energy. Napęd stanowi oś elektryczna ZF AVE130 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi. Autobusy będą mogły być ładowane za pomocą złącza typu plug-in i pantografu.

15 autobusów ma przyjechać do Poznania do 16 grudnia 2019 roku, sześć – do 28 lutego 2020 roku. W puli 21 pojazdów będzie:

  • sześć Solarisów Urbino 12 Electric za 16 221 240 PLN brutto (cena jednostkowa 2 198 000 PLN netto)
  • 15 Solarisów Urbino 18 Electric za 57 748 500 PLN brutto (cena jednostkowa 3 130 000 PLN netto)

Na zakup 15, dłuższych autobusów Poznań uzyskał dofinansowanie w ramach projektu „Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje”. Będzie to 38,3 mln zł z pozyskanych wówczas prawie 107 mln zł. Dotacja na sześć krótszych autobusów pochodzi z kolei z programu System zielonych inwestycji – Część 2 – GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny. W ostatnich latach na zakup nowego taboru lokalny samorząd przeznaczył ponad 0,5 mld zł, z czego prawie 90 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

Komentarze