Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris z tytułem Bus of the Year 2017!

infobus
22.08.2016 11:36
0 Komentarzy

Najlepszym autobusem miejskim roku 2017 został elektrycznySolaris Urbino 12. To pierwszy taki tytuł dla polskiego producenta i jednocześniepierwsza w historii tego konkursu nagroda dla pojazdu bateryjnego. Uroczystewręczenie statuetki ?Bus of the Year? odbędzie się 21 września podczas targówpojazdów użytkowych IAA w Hanowerze.

Tegoroczny konkurs o tytuł najlepszego autobusu roku odbywałsię od 30 maja do 3 czerwca w Brukseli. Do rywalizacji zaproszono pojazdypięciu producentów. Mowa o Ebusco,Irizarze, Van Hoolu, Solarisie oraz Mercedesie. Tegoroczną edycję konkursu po razpierwszy w historii zdominowały autobusy nisko- i zeroemisyjne. Czterechpierwszych producentów stanęło w szranki prezentując konstrukcje z napędemelektrycznym, Mercedes wystawił natomiast gazowe Citaro NGT.

Nowy Solaris Urbino 12 electric, który podlegał ocenieczłonków jury z aż 20 państw, został wyposażony w baterie o pojemności 240 kWh.W autobusie zamontowano dwa systemy ładowania: z wykorzystaniem pantografu, np.w trakcie postoju na przystankach, lub poprzez złącze typu plug-in z ładowarkiznajdującej się na terenie zajezdni autobusowej. Podczas konkursu w Brukselibateryjny Solaris był ładowany za pomocą ładowarki nowej generacji o mocywyjściowej 80 kW, opracowanej i wyprodukowanej przez firmę Ekoenergetyka -Polska. Mobilna ładowarka typu plug-in została podłączona do specjalnieprzygotowanego w tym celu słupa z pantografem. Dzięki temu zasięg elektrycznegoUrbino jest w praktyce nieograniczony.

Podczas kilkudniowych testów rygorystycznej ocenie członkówjury podlegały zarówno cechy mierzalne, takie jak: przyspieszenie, drogahamowania, poziom drgań i hałasu, ale także subiektywne odczucia jurorów zjazdy, którzy wcielali się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów. Zadanieoceniających nie było łatwe, tym bardziej, że po raz pierwszy musieli onirecenzować tak dużą liczbę pojazdów bateryjnych.

?To niewątpliwiesymbol zmian, jakie zachodzą w nowoczesnych środkach komunikacji miejskiej. Jużw 2006 roku założyciel i właściciel firmy Solaris, Krzysztof Olszewski,powiedział ?Diesel umarł niech żyje elektryczność?. Dzisiaj udowadniamy, że tewówczas wizjonerskie słowa stały się rzeczywistością. Od kilkunastu lat naszafirma jest europejskim liderem w rozwoju innowacyjnych pojazdów z napędemelektrycznym. Od 2001 roku produkujemy trolejbusy, a od roku 2011 autobusybateryjne. Te ostatnie jeżdżą już w kilkudziesięciu europejskich miastach. Sąwyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ładowania, a ich operacyjnośćmoże wynosić 24 godziny na dobę. Zastosowane w pojazdach rozwiązania zależą odoczekiwań naszych klientów. Uważamy, że autobusy elektryczne są przyszłościąkomunikacji miejskiej. Z pewnością nie zastąpią całkowicie innych pojazdówstosowanych w transporcie publicznym, ale są ich doskonałym, całkowiciebezemisyjnym i niezwykle cichym dopełnieniem? ? powiedział dr AndreasStrecker, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Testy porównawcze autobusów zakończyły się 3 czerwca. Nawyniki przyszło jednak czekać producentom do ostatniego tygodnia sierpnia.

?Prawie trzymiesięcznyczas wyczekiwania na ostateczny rezultat nie był dla nas łatwy. Okazuje sięjednak, że warto było uzbroić się w cierpliwość i otrzymać tę fantastycznąinformację. Autobusem roku 2017 jest elektryczny Solaris Urbino! Udowodniliśmy,że autobusy elektryczne naszej marki są dojrzałymi, a jednocześnie niezwykleinnowacyjnymi produktami, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane wnowoczesnym i zrównoważonym transporcie miejskim. Ta prestiżowa nagroda jestwynikiem wspaniałej pracy zespołowej wszystkich pracowników Solarisa, ale takżenaszych dostawców oraz partnerów, z którymi rozwijamy nasze produkty. To takżenagroda, której nie zdobylibyśmy bez naszej konkurencji. To dzięki niej możemysię nieustannie rozwijać i ulepszać nasze produkty, z korzyścią dla operatorówi pasażerów? – dodał dr Andreas Strecker, prezes Solarisa.

Bus of The Year, czyli z angielska ?autobus roku?, toorganizowany nieprzerwanie od 1989 roku konkurs na najlepszy autobus miejski.Pojazd, który wygrywa, otrzymuje tytuł najlepszego autobus na kolejny rok, wprzypadku bieżącej edycji ? na rok 2017. Organizatorem przedsięwzięcia jest ACE(Association of Commercial Vehicle Editors), czyli Stowarzyszenie EuropejskichWydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych, w tym autobusów. Konkursorganizowany jest co dwa lata. Gospodarzem każdej z edycji jest inny członekjury. Tegoroczna edycja Bus Euro Test odbyła się w Brukseli. Oficjalnewręczenie statuetki ?Bus of the Year 2017? nastąpi podczas wrześniowych targówIAA w Hanowerze.

Dorzucamy jeszcze specyfikację techniczną wyróżnionego Nowego Urbino 12.

Długość

12 000 mm

Szerokość

2 550 mm

Wysokość całkowita

3 395 mm (z pantografem)

Rozstaw osi

5 900 mm

Oś przednia

Oś niezależna ZF RL 82 EC

Oś napędowa

Oś portalowa ZF AVE 130
z silnikami zamontowanymi w piastach kół

System ładowania

Plug-in oraz pantograf firmy Schunk do 450 kW

Baterie

High Energy: 240 kWh

Osprzęt elektryczny

Medcom

Ładowarka

Ekoenergetyka

Układ drzwi

2-2-2, Ventura

Siedzenia

Ster 8MU z wykorzystaniem Miedzi Przeciwdrobnoustrojowej Cu+

Liczba miejsc siedzących

30

Liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi

16

Komentarze