Najlepszym autobusem miejskim roku 2017 został elektryczny Solaris Urbino 12. To pierwszy taki tytuł dla polskiego producenta i jednocześnie pierwsza w historii tego konkursu nagroda dla pojazdu bateryjnego. Uroczyste wręczenie statuetki ?Bus of the Year? odbędzie się 21 września podczas targów pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze.
Tegoroczny konkurs o tytuł najlepszego autobusu roku odbywał się od 30 maja do 3 czerwca w Brukseli. Do rywalizacji zaproszono pojazdy pięciu producentów. Mowa o Ebusco, Irizarze, Van Hoolu, Solarisie oraz Mercedesie. Tegoroczną edycję konkursu po raz pierwszy w historii zdominowały autobusy nisko- i zeroemisyjne. Czterech pierwszych producentów stanęło w szranki prezentując konstrukcje z napędem elektrycznym, Mercedes wystawił natomiast gazowe Citaro NGT.
Nowy Solaris Urbino 12 electric, który podlegał ocenie członków jury z aż 20 państw, został wyposażony w baterie o pojemności 240 kWh. W autobusie zamontowano dwa systemy ładowania: z wykorzystaniem pantografu, np. w trakcie postoju na przystankach, lub poprzez złącze typu plug-in z ładowarki znajdującej się na terenie zajezdni autobusowej. Podczas konkursu w Brukseli bateryjny Solaris był ładowany za pomocą ładowarki nowej generacji o mocy wyjściowej 80 kW, opracowanej i wyprodukowanej przez firmę Ekoenergetyka - Polska. Mobilna ładowarka typu plug-in została podłączona do specjalnie przygotowanego w tym celu słupa z pantografem. Dzięki temu zasięg elektrycznego Urbino jest w praktyce nieograniczony.
Podczas kilkudniowych testów rygorystycznej ocenie członków jury podlegały zarówno cechy mierzalne, takie jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań i hałasu, ale także subiektywne odczucia jurorów z jazdy, którzy wcielali się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów. Zadanie oceniających nie było łatwe, tym bardziej, że po raz pierwszy musieli oni recenzować tak dużą liczbę pojazdów bateryjnych.
?To niewątpliwie symbol zmian, jakie zachodzą w nowoczesnych środkach komunikacji miejskiej. Już w 2006 roku założyciel i właściciel firmy Solaris, Krzysztof Olszewski, powiedział ?Diesel umarł niech żyje elektryczność?. Dzisiaj udowadniamy, że te wówczas wizjonerskie słowa stały się rzeczywistością. Od kilkunastu lat nasza firma jest europejskim liderem w rozwoju innowacyjnych pojazdów z napędem elektrycznym. Od 2001 roku produkujemy trolejbusy, a od roku 2011 autobusy bateryjne. Te ostatnie jeżdżą już w kilkudziesięciu europejskich miastach. Są wyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ładowania, a ich operacyjność może wynosić 24 godziny na dobę. Zastosowane w pojazdach rozwiązania zależą od oczekiwań naszych klientów. Uważamy, że autobusy elektryczne są przyszłością komunikacji miejskiej. Z pewnością nie zastąpią całkowicie innych pojazdów stosowanych w transporcie publicznym, ale są ich doskonałym, całkowicie bezemisyjnym i niezwykle cichym dopełnieniem? ? powiedział dr Andreas Strecker, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Testy porównawcze autobusów zakończyły się 3 czerwca. Na wyniki przyszło jednak czekać producentom do ostatniego tygodnia sierpnia.
?Prawie trzymiesięczny czas wyczekiwania na ostateczny rezultat nie był dla nas łatwy. Okazuje się jednak, że warto było uzbroić się w cierpliwość i otrzymać tę fantastyczną informację. Autobusem roku 2017 jest elektryczny Solaris Urbino! Udowodniliśmy, że autobusy elektryczne naszej marki są dojrzałymi, a jednocześnie niezwykle innowacyjnymi produktami, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane w nowoczesnym i zrównoważonym transporcie miejskim. Ta prestiżowa nagroda jest wynikiem wspaniałej pracy zespołowej wszystkich pracowników Solarisa, ale także naszych dostawców oraz partnerów, z którymi rozwijamy nasze produkty. To także nagroda, której nie zdobylibyśmy bez naszej konkurencji. To dzięki niej możemy się nieustannie rozwijać i ulepszać nasze produkty, z korzyścią dla operatorów i pasażerów? - dodał dr Andreas Strecker, prezes Solarisa.
Bus of The Year, czyli z angielska ?autobus roku?, to organizowany nieprzerwanie od 1989 roku konkurs na najlepszy autobus miejski. Pojazd, który wygrywa, otrzymuje tytuł najlepszego autobus na kolejny rok, w przypadku bieżącej edycji ? na rok 2017. Organizatorem przedsięwzięcia jest ACE (Association of Commercial Vehicle Editors), czyli Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych, w tym autobusów. Konkurs organizowany jest co dwa lata. Gospodarzem każdej z edycji jest inny członek jury. Tegoroczna edycja Bus Euro Test odbyła się w Brukseli. Oficjalne wręczenie statuetki ?Bus of the Year 2017? nastąpi podczas wrześniowych targów IAA w Hanowerze.
Dorzucamy jeszcze specyfikację techniczną wyróżnionego Nowego Urbino 12.
Długość |
12 000 mm |
Szerokość |
2 550 mm |
Wysokość całkowita |
3 395 mm (z pantografem) |
Rozstaw osi |
5 900 mm |
Oś przednia |
Oś niezależna ZF RL 82 EC |
Oś napędowa |
Oś portalowa
ZF AVE 130 |
System ładowania |
Plug-in oraz pantograf firmy Schunk do 450 kW |
Baterie |
High Energy: 240 kWh |
Osprzęt elektryczny |
Medcom |
Ładowarka |
Ekoenergetyka |
Układ drzwi |
2-2-2, Ventura |
Siedzenia |
Ster 8MU z wykorzystaniem Miedzi Przeciwdrobnoustrojowej Cu+ |
Liczba miejsc siedzących |
30 |
Liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi |
16 |
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Gratulacje, brawo Solaris!
Super. GRATULACJE
Gratulacje dla Solarisa. Ciekawe które miejsce zajął turecki wynalazek zwany Conecto.
No fajnie.. A kto by miał zająć inny ????
Chyba tytuł ,,Złom of the year 2017''
Tylko mnie potrafiono nazwać trolem bo broniłem polskich marek, Brawo Polski Solaris. A złom to mają niektórzy w głowach.
BRAWO SOLARIS!!!
Ciekawe czy Kraków kupi takich 20 , bo przetarg wygrał właśnie Solaris
@krakus- Wygrał bo tylko on wystartował
Brawo Solaris!
teraz czekam aż zwolennicy autosana, i ursusowo amzetowskich wynalazków będą nadawać na solarisa. bolechowski producent ot kosmos w stosunku do większości europejskich producentów. szmelcedes trzęsie porami ze strachu, zostaje im tylko wygrać kilka ważnych przetargów w europie i bardziej rozbudowana sieć serwisowa i będa zamiatać rynek. czekam na premierę małego solarisa mini i wtedy zobaczymy jak sprawy się mają. wystarczy zobaczyć, że na polskim rynku jest solaris, potem volvo(tu jest wysoka cena), dalej szmelcedes który nadrabia busiarstwem, i dalej trochę mana i inne mało znane wynalazki. vdl dopiero zaprezentuje swoje elektryczne cudo. idąc tropem sanockiej tzw. firmy z tradycjami to lepiej niech pancerne autobusy produkują, przynajmniej my podatnicy nie będziemy do nich dopłacać.
Gratulacje, ale jestem pewien że gdyby wysłano tam autobus "z przeznaczeniem na rynek Polski" to nie zdobyliby tego tytułu.
Solaris na złom... to jest produkt autobusopodobny ! nic nie dopracowane... Kto tym kieruje to wie o tym doskonale .
Brawo! Za design należało się. Szkoda tylko że nagrodę przyznano dopiero teraz, gdy właścicielami Solarisa są w 90% Niemcy...
Szmelcedes spada na psy.Jakosc coraz nizsza.O 305 / O405 byly naprawde solidne autobusy. Wersja wysokopodlogowa 405 z lat 80tych jezdza nawet do dzis w Rosjii.405N to juz troche nie to, ale tylko przez konstrukcje niskopodlogowa.Shitaro oraz Shitaro Facelift,.. no coz, jakos jeszcze mozna bylo tym jechac.Ale C2 !? Plastikowy szrot obwiniety czarnymi szybami i nic wiecej.Cos mi sie wydaje, ze Solaris jest solidniejszy od C2.. No i w koncu za to dostali ten slogan. Gratulacje.
MIAZGA!
mbn to nie autobus jest zły tylko nawyki kierowców są zbyt duże by sie zmienić. gdyby faktycznie to był złom to by nagrody nie dostał.P5 nie niemcy a państwo Olszewscy są całkowitymi właścicelami Solarisa, sprawdź sobie dane o właścicielach w KRS czyli krajowy rejestr spółek , a potem komentuj. widać , że hejterstwo nawet tego portalu nie omija. jest takie przysłowie:cudze chwalicie, swego nie znacie. Pracuję z wieloma firmami z branży automotive i Solaris należy do jednych c najbardziej wymagających partnerów, pozostali to czasami sami nie wiedzą czego chcą, a technologicznie są do tyłu o dwa wieki. myślą tylko, że jak najtaniej coś kupić i sami nie wiedzą czego naprawdę chcą. gdyby solaris był takim szajsem jak wielu z was pisze, ty dlaczego sprzedali ponad 1400 autobusów w 2015, tylko marketing i cena, czy bardziej postęp techologiczny innowacje oraz projektanci, którzy znają się na swojej pracy. własne biuro projektowe i stały rozwój. pokażcie mi polską firmę w automotive, która jest równie tak znana jak bolechowski produkt w całej europie
I chyba tylko na tej podstawie dostali ten tytuł... Bo wykonanie jest tragiczne!!!
Rewelacja. Tak trzymać i się rozwijać. Musimy odbudować potencjał przemysłowy - bez tego jest się republiką bananową. W polskich miastach powinny jeździć produkowane w Polsce autobusy. Potencjał i technologia jest - urzędnicy niech się tylko przyłożą, tak aby żadne szmelcedesy nie dostawały zamówień. Tak wygląda realny świat.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.