Solaris wygrywa w Warszawie!

infobus
03.04.2015 06:09
0 Komentarzy

Znamy decyzję komisji przetargowej MZA w przetargu na zakup łącznie 80. autobusów, w tym 20. pojazdów dwunastometrowych (maxi) i 60. przegubowych (mega). W obu tych zadaniach najlepsze oferty złożyła spółka Solaris Bus &Coach. Producent z Bolechowa minimalnie pokonał konkurencję w zadaniu na zakup autobusów przegubowych, natomiast przy kontrakcie na pojazdy solo jego przewaga była jużznacząca. Tak w skrócie wygląda sytuacja w warszawskim przetargu na dostawę łącznie 80 autobusów ?jednego z najważniejszych zamówień na polskim rynku autobusowym w tym roku.A teraz szczegóły. Informację o złożonych ofertach zamieściliśmy zaraz po otwarciu ofert przez MZA, czyli 23 marca. W najbardziej prestiżowej części zamówienia (opiewającej na dostawę 60 przegubowych autobusów klasy mega o długości ok. 18 m) wpłynęły jedynie 2 oferty. Tańszą przedstawiła spółka EvoBus Polska proponując pojazdy Mercedes-Benz Conecto G. Polski dealer marek Mercedes oraz Setra zaoferował wykonanie dostawy za 90 700 200 zł. Z kolei Solaris za 60 egzemplarzy Urbino 18 (o tajemniczym oznaczeniu 1CADCG) chciał 91 841 886 zł. Jeśli ceny te przeliczymy na jeden autobus to otrzymamy naprawdę minimalną różnicę. To nieco ponad 19 000 zł na korzyść EvoBusa.

Jednak o ostatecznym zwycięstwie zadecydowały parametry techniczne oraz charakterystyka ekologiczna oferowanych autobusów. A te niespodziewanie zagrały na korzyść Solarisa. Producent z Bolechowa wygrał m.in. dzięki podziale szyby przedniej, a także zastosowaniu ogniw fotowoltaicznych. Dodatkowo pomogła niewielka strata do EvoBusa w kosztach zużycia energii oraz emisji zanieczyszczeń. W ostatecznym rozrachunku Solaris zdobył 96,74 pkt, a dealer Mercedesa ?95,1 pkt. Natomiast spośród czterech ofert złożonych w zadaniu dt. zakupu 20. autobusów 12-metrowych (maxi) ostateczny bój rozgrał się między Solarisem a firmą Lider Trading, producentem pojazdów marki Solbus. Nie było tutaj jednak już tak dużych emocji jak wprzetargu na pojazdy przegubowe. Solaris od razu zyskał przewagę nad konkurencją dzięki niższej cenie. Przypomnijmy, że wielkopolska firma za 20 autobusów Urbino 12 (kod CADCE) chciała 20 988 720 zł. Warszawski Lider Trading za dostarczenie 20 szt. Solbusów Solcity 12 proponował 22 066 200 zł. Daje to jednostkowe ceny pojazdów odpowiednio na poziomie 1,05 mln zł i nieco ponad 1,10 mln zł. W kolejnych kryteriach Solaris jeszcze zwiększył swoją przewagę ?przede wszystkim jednak w zakresie oceny jednostki napędowej. Rozbita została ona na 3 kryteria, na które składała się: pojemność, moc, a także maksymalny moment obrotowy silnika. W każdej z nich górą był producent z Bolechowa. Dzięki temu Solaris uzyskał 97,67 pkt w tej części zamówienia. Lider Trading zaś po ocenie merytorycznej oferty zdobył 92,59 pkt. Miejsce trzecie przypadło spółce EvoBus Polska, której oferta zyskała 88,1 pkt.Firma zaoferowała za 20 autobusów Mercedes-Benz Conecto LF za 22 676 280 zł.

Warto dodać, że polski dealer Mercedesa wypadł najlepiej w tej części pod względem kosztów zużycia energii oraz emisji zanieczyszczeń. Nie wystarczyło to jednak, aby dogonić konkurencję i liczyć się w finale. Ostatnie, czwarte miejsce zajął MAN Truck &Bus Polska. Za 20 sztuk modelu MAN Lion’s City A21 firma chciała 26 666 400 zł. To prawie 1,35 mln zł za jeden egzemplarz standardowego 'lwa’. To dość wysoka suma, jeśli porównamy ten poziom z podobnymi zamówieniami w Polsce na autobusy o tak bogatym wyposażaniu. Dodatkowo jako ciekawostkę można podać fakt, że w porównaniu do ostatniego warszawskiego przetargu sprzed 3 lat w jakim wziął udział MAN, teraz producent zaproponował wersję z silnikiem leżącym. Wcześniej MAN zaoferował wariant MAN A37 ze stojącym silnikiem, a teraz klasyczny model A21. Teraz przegrane firmy mają teraz prawo złożenia odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej od rozstrzygnięcia. Czas na tę czynność to 10 dni. Jeśli nikt nie skorzysta z takiej możliwości to naszym jedynym zdaniem będzie odgadnięcie, co kryje się pod tajemniczymi oznaczeniami autobusów zaoferowanych przez Solarisa. Czy będzie to IV generacja rodziny Urbino? Spróbujemy to ustalić. Powyżej dwie tabelki, które przedstawiają jak prezentowała się ocena autobusów w poszczególnych kryteriach przetargu MZA.

Komentarze