TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Solaris wygrywa elektryczną bitwę o Kraków!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 23.03.2020 17:00:52
fot. szymon90, phototrans.pl

W Krakowie pojawią się kolejne elektrobusy. I to przegubowe! Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozstrzygnęło dziś, 23 marca przetarg na dostawę 50 elektrobusów. Dostarczy je Solaris, które mocną stroną w porównaniu z Mercedesem były cena, gwarancja i nie tylko.

Przypomnijmy, że krakowskie zamówienia obejmuje dostawę:

  • 50 sztuk autobusów przegubowych z napędem elektrycznym wraz z wyposażeniem elektronicznym;
  • 50 sztuk dedykowanych do każdego autobusu przegubowego urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in

Szczegółowo o wymagania oraz zasadach oceny ofert, na które postawiło krakowskiego MPK w nowym przetargu pisaliśmy tutaj. Niewiele się zmieniło w porównaniu z pierwszym, nieudanym przetargiem. 14 lutego poinformowaliśmy, że o zamówienie walczą ci sami gracze co w pierwszym podejściu. To dystrybutor autobusów Mercedes, a więc EvoBus Polska oraz Solaris. Więcej tutaj.

Budżet na całe zamówienie dalej wynosił 158 670 000 PLN brutto. Wychodziło więc średnio 2 580 000 PLN netto za elektrobusa z ładowarką, a wiec tyle samo ile szacunkowa wartość zamówienia.

Jak więc widać znów MPK liczyło na warszawski rabat. Niestety to się nie udało, ale nie trudno się dziwić. Warszawski przetarg odbywał się w zupełnie innych okolicznościach, inne też były czynniki, które budowały ofertę. A zatem nic dziwnego, że obie otwarte w walentynki propozycje przewyższały krakowskie szacunki. Ale można było mówić o dużym postępie.

Mercedes vs Solaris
Tańszy był Solaris. Propozycja producenta "jamników" za całe zadanie wyniosła 165 435 000 PLN brutto. Cena z Nowego Urbino 18 electric wyniosła 2 616 000 PLN netto. Z kolei jedna ładowarka plug-in od Ekonergetyki miałaby kosztować MPK 74 000 PLN netto.

Był to dosyć ciekawy ruch, ponieważ Solaris zaoferował identyczne ceny jak w poprzednim przetargu. Jest jednak ważny szczegół. Można powiedzieć, że producent "jamników" zdecydował się na ciekawy gratis dla krakowskiego MPK. W porównaniu z pierwszym przetargiem wydłużono okresy gwarancji. I tak całopojazdowa oraz na baterie uległy wydłużeniu z 37 miesięcy na 61. Trzeba przyznać, że to bardzo interesujący ruch. A to powoduje, że propozycja Solarisa jest nad wyraz interesująca. W końcu kto by nie chciał takiego gratisu?

EvoBus znów spóobował zawalczyć o Kraków. W swojej ofercie za dostawę 50 autobusów Mercedes eCitaro G i urządzeń ładujących zaproponowała kwotę 176 499 157, 50 PLN brutto. To dawało za jednego elektrobusa i dedykowaną ładowarkę 2 869 905 PLN netto. Po rozbiciu na ceny jednostkowej otrzymujemy 2 780 000 PLN netto za jeden elektrobus oraz 89 905 PLN netto za urządzenie ładujące.

Dla porównania w poprzednim przetargu EvoBus proponował 2 953 000 PLN netto za jeden autobus bateryjny oraz 84 700 PLN netto za ładowarkę. Te pierwsze jak widać mocno staniały, drugie natomiast nieznacznie podrożały. Jednak w ujęciu całościowym dało to spadek ceny, bo o prawie 6%. To sporo, ale odbyło się to kosztem gwarancji. Gwarancja całopojazdowa pozostała bez zmian i dalej jest ona na na okres 61 miesięcy. Skrócono natomiast rękojmię za trwałość baterii z 61 do 37 miesięcy. I to najlepiej tłumaczy obniżkę ceny eCitaro G dla Krakowa.

Werdykt: Solaris
Dziś rozstrzygnięto przetarg. Tak jak przypuszczaliśmy MPK zdecydowało na zwiększenie budżet. Solaris pokonał Mercedesa z wynikiem 89 pkt : 84,93 pkt. Atutem producenta z Bolechowa były nie tylko cena i dłuższe okresy gwarancji niżeli te, które zaproponował EvoBus. Solaris zyskał dzięki bardziej pojemnym elektrobusom (141 miejsc w nU18e vs 116 w eCitaro G) i niższemu nadwoziu (3,3 m w nU18e vs 3,4 m w eCitaro G).

Pozostaje więc już czekać tylko na podpisanie umowy. A to zapewne prędko nie nastąpi. Oprócz kontroli uprzedniej z CUPT jest przecież oczywiście epidemia koronawirusa, która praktycznie wszystkim paraliżuje teraz normalny tryb pracy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MPK Kraków
Mercedes
EvoBus
Solaris
elektrobus
ładowarka

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....