TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Solaris wygrał ale przegrał. W Budapeszcie
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 19.09.2016 14:19:27 17 komentarzy
Solaris wygrał ale przegrał. W Budapeszcie

Jak informowaliśmy w InfoBusie, Solaris wygrał zimą w Budapeszcie przetarg na zakup 75 szt. przegubowych autobusów miejskich - z opcją rozszerzenia zamówienia 150 sztuk. Mimo odrzucenia protestu Mercedesa i podpisania umowy z BKV z tego zamówienia nic będzie, gdyż warunkiem dostawy miała być zgoda miasta oraz rządu węgierskiego na sfinansowanie tego kontraktu.

Rząd zgody nie wydał, więc zamówienia nie będzie. Zgodnie ze wstępną umową, Solaris miał dostarczyć miastu Budapeszt autobusy, które miałyby kursować w zastępstwie jednej z linii metra na czas jej remontu. Węgierska agencja MTI pisała, że Solaris zaproponował miastu autobusy Urbino 18 w jednostkowej cenie 277 tys. euro. W umowie z Budapeszteńskim Centrum Komunikacyjnym (BKV) była jednak klauzula, że władze miejskie mogą w ciągu 180 dni od umowy odstąpić. I tak się stało.

Bez emocji

-"Na początku roku wygraliśmy przetarg na zawarcie umowy ramowej z BKV dostawę 75 autobusów z opcją zwiększenia zamówienia do łącznie 150 sztuk. Zamówienie pojazdów zależało ostatecznie od uzyskania finansowania przez zamawiającego. Ostatecznie zamawiający nie uzyskał finansowania na zakup tych pojazdów i tym samym umowa ta została rozwiązana" - przekazał w piątek Mateusz Figaszewski z Solaris Bus & Coach.

Dodał, że firma wie o tej sytuacji od kilku tygodni. Zaznaczył, że mimo, iż ostatecznie nie udało się sfinalizować tej transakcji, to w żaden sposób nie wpływa to na kondycję Solarisa.

-"Nasz plan sprzedaży, zarówno na ten rok, jak i na przyszły, wygląda bardzo optymistycznie i zbliżymy się do rekordowego roku 2014, kiedy to sprzedaliśmy 1380 pojazdów. Oczywiście nadal aktywnie działamy na rynku węgierskim" - podkreślił Figaszewski.

Sprawa kontraktu Solarisa była komentowana w węgierskich mediach. Opozycyjne media węgierskie spekulowały, że komplikacje wokół umowy z Solarisem mają związek z walkami o wpływy między grupami interesów w łonie rządzącego Fideszu, którym zależało na zdobyciu kontraktu w Budapeszcie. Wskazywano, że kontrakt na usługę nie tylko będzie droższy, ale w dodatku na ulicach stolicy mogą się ostatecznie nie pojawić nowe autobusy węgierskie, bo żadna z krajowych firm nie będzie w stanie ich dostarczyć.

Dyplomacja w akcji

Ambasador RP na Węgrzech Roman Kowalski, komentując sprawę dla PAP, powiedział, że "to byłby ważny kontrakt dla Polski i dla relacji polsko-węgierskich, a przede wszystkim to byłby niezwykle ważny kontakt dla samej firmy Solaris, bez wątpienia jeden z najważniejszych i największych kontraktów w tej części Europy i na Węgrzech".

Jego zdaniem bardzo szkoda, że tak się sprawy potoczyły, biorąc pod uwagę, że produkty Solaris cieszą się uznaniem w Europie, a firma ekspansywnie się rozwija i zdobywa nowe rynki. Jak podkreślił, 150 autobusów to bardzo poważna pozycja, jaka znalazłaby odbicie w liczbach, jeśli chodzi o dwustronne relacje handlowe, które "są dzisiaj naprawdę bardzo dobre: nasze wzajemne obroty sięgają 8 mld euro".

"Liczyliśmy, że polska firma spotka się z partnerem węgierskim gdzieś pośrodku, że może zostanie ograniczona liczba zakupionych autobusów, ale jednak nasz producent w jakiejś formie zostanie włączony w realizację tego zadania. Nie wiemy na dzisiaj, jak to się dalej potoczy, bo żadnych innych rozwiązań nie można jeszcze wykluczyć, natomiast realizację tej umowy (z marca ? PAP) należy dziś traktować jako sprawę nieaktualną" ? powiedział ambasador.

Jak dodał, trudno odmówić stronie węgierskiej prawa do takich inicjatyw jak narodowa strategia produkcji autobusów, ale "realna ocena ostatecznych powodów odejścia od umowy z Solarisem będzie możliwa dopiero wtedy, kiedy zobaczymy, kto w ostatecznej formule przetargu ? już na usługę, a nie na zakup autobusów ? będzie usługi autobusowe wykonywał i jacy producenci węgierscy zostaną do realizacji tego projektu włączeni".

Metro+autobusy

W maju br. rząd węgierski ogłosił opracowanie narodowej strategii produkcji autobusów, której celem ? jak pisał dziennik "Magyar Hirlap" ? miałoby być doprowadzenie w ciągu trzech lat do sytuacji, gdy Węgry będą produkować 1000-1200 autobusów rocznie, przyczyniając się do powstania ponad 1 tys. miejsc pracy. Jak tłumaczył fideszowski burmistrz jednej z budapeszteńskich dzielnic Mate Kocsis, strategia ta "stworzyła nową sytuację".

Władze miasta w decyzji z 2 czerwca wprawdzie potwierdziły rekomendację dla polskich autobusów, ale zaproponowały, by pojazdy zastępujące metro zamówić w ramach całej usługi komunikacyjnej, rozpisując na nią nowy przetarg, jeśli rząd poprze to rozwiązanie, także finansowo. We wtorek burmistrz Budapesztu Istvan Tarlos powiadomił o rozpisaniu przetargu na odnowienie infrastruktury linii metra.

Opcja na trolejbusy

Przypomnijmy, że wcześniej Solaris wygrał w Budapeszcie przetarg na zakup 36 szt. niskopodłogowych trolejbusów klasy MAXI z opcją dokupu 72 szt. Jak na razie Węgrzy nie skorzystali z tej opcji. Mają na to czas do 2020 r. Czy to wykorzystają? Zobaczymy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Węgry
Budapeszt
trolejbus
  • Pinki – 19.09.2016

    Jak widać Węgrom bliżej do Rosji niż do Europy.

  • obsralis – 19.09.2016

    Widać Solaris ma co raz trudniejszą sytuację. Nowe ich produkty się sypią i jest coraz większy problem z nimi.

  • misiewicz – 19.09.2016

    Najlepszy kumpel Jarosława ,wbił Solarisowi nóż w plecy.

  • kaczor – 19.09.2016

    dobrze im niech anulują im wszystkie kontrakty i pójdą z torbami - cwaniaczki co zawyżają każdy przetarg

  • Andrzej – 19.09.2016

    Tym sie właśnie różnimy od zachodnich nacji - większość komentarzy o tym świadczy. W tym kraju Polak tylko biadoli ze wszystko jest złe i sie psuje. Może ktoś z was założy firmę i coś wyprodukuje a nie tylko narzeka ze autobusy sa złe i wszyscy to cwaniaki.

  • BG – 19.09.2016

    Skoro nie macie pojęcia o co chodzi w Budapeszcie, to po jaką cholerę piszecie bzdury? BKV nic nie kupi w miejsce Solarisów, bo nie mają kasy i tyle...Zobaczymy jak Polskie MPK, ZKM i pozostałe będą kupować za kilka lat, kiedy "oprocentowana zapomoga" skończy się z unii...

  • xyz – 19.09.2016

    Widać już nikt normalny nie chce złomu z Bolechowa...

  • Błażej – 19.09.2016

    Po prostu Solaris staje się coraz droższy w porównaniu do konkurencji. Wróżę sukces conecto.

  • farafiu – 19.09.2016

    @Andrzeju i BGNikt z tych krzykaczy czytać nie potrafi i przez to nie wie, że pieniędzy brakło i dlatego Solarisów w Budapeszcie nie będzie. Nie ma co się napinać. W końcu Mercedes przegrał z Solarisem :) Kibicować ambasadzie i naszemu rządowi, aby jakoś wspomóc Budapeszt w zakupach, w końcu my zyskamy.

  • Wegier – 19.09.2016

    Polityka narodowa i najlepszy kumpel Jarka załatwił Solarisa bez mydła. Widać gdzie Orban ma Jarka. No, Jaruś, do boju!

  • ttt – 19.09.2016

    @xyz @obsralis Pochwalicie co w życiu osiągneliście po za marudzeniem i leczeniem kompleksów przed komputerem

  • andrzejh69 – 20.09.2016

    I fajnie, a dlatego bo w Budapeszcie mają jeździć nowe Ikarusy - Modulo a nie inne marki. W każdym razie jak już obce to Solaris, a nie Mercedes. Pod koniec lat 90-tych Ikarusa wygoniła Polska (żądanie w przetargach że autobusy mają być produkowane wyłącznie w Polsce) i Niemcy (nie odebranie kilkunastu sztuk IK417) to teraz nie dziwne że Węgrzy blokują obce firmy aby postawić na nogi swój przemysł autobusowy.

  • Volaire – 20.09.2016

    @BG: bardzo słuszna uwaga. Jak u nas będzie wyglądała odnowa taboru po skończeniu dofinansowań? Przecież nawet z ogromnymi dofinansowaniami tak naprawdę autobusów kupuje się u nas wciąż za mało. A ile kupuje się bez dofinansowań?; @andrzejh69: co za bzdury opowiadasz. Ikarus ostatnie sztuki w Polsce sprzedawał zmontowane w Warszawie, to była dobra baza pod dalszą współpracę. Nie stanowiło to problemu. A jeżeli Niemcy nieodebraniem kilkunastu IK417 doprowadzili do upadku Ikarusa to co to już za firma była? Upadek Ikarusa to typowy przykład losów zakładu z minionego systemu gospodarczo-politycznego w nowych realiach wolnorynkowych. Byli nastawieni na masową produkcję tanich pojazdów, a rynek wymagał już czego innego. W zasadzie tylko zamówienia z Moskwy ich już pod koniec trzymały.

  • tantus – 20.09.2016

    Czyżby pierwszy efekt węgierskiej "dobrej zmiany" dla naszego przemysłu?

  • pinki – 20.09.2016

    andrzejh69 - a jakim to sposobem chcą reaktywować Ikarusa :-). Za publiczne pieniądze ? Życzymy im powodzenia - na pewno się uda bo przecież każdy szanuje pieniądz który dostaje za darmo. Może ktoś zna w Europie Państwową firmę produkującą autobusy i osiągającą sukcesy.Powodzenia - a tak poza tym to tam już mieli różne marki nawet Chińczyków a teraz niby pieniędzy nie mają - słabo projekty piszą o dofinansowania.

  • xyz – 20.09.2016

    ttt... chciałbyś wiedzieć ? Ale jedno jest pewne... ty na pewno nic

  • KI – 21.09.2016

    Cwaniaczki faworyzujace Szmelcedesa:Jestem kierowca autobusu i moge tyle powiedziec: Shitaro C2 to najnizsze dno, jakie MB kiedykolwiek produkowal. Po prostu plastikowy szrot i nic wiecej.Skrzynia biegow i silnik nie moga sie dopasowac i nie pracuja razem.Tak samo hamulce i retarder. Po prostu gowno na kolach ten szybowiec.Citaro Facelift, to byla jeszcze jakosc. Ale nie C2.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....