Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris wraca do Bydgoszczy. Umowa z MZK podpisana

infobus
27.02.2020 15:00
0 Komentarzy

Wczoraj, 26 lutego Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy podpisały z Solarisem umowę na dostawę ośmiu nowych autobusów. Kontrakt może jednak ulec zwiększeniu, o jeszcze cztery pojazdy. Na razie nie podjęto decyzji w tej kwestii.

Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia są dostawy autobusów fabrycznie nowych w wersji miejskiej, zasilanych olejem napędowym, spełniających normę Euro 6 rok, produkcji min. 2020. Jego warunki formalne omówiliśmy tutaj. Zamówienie składa się z: podstawowego – 8 szt. autobusów (w tym: 

  • 5 szt. przegubowych i 3 szt. jednoczłonowych) 
  • opcjonalnego – do 4 szt. autobusów (w tym: do 3 szt. przegubowych i do 1 szt. jednoczłonowy)

Przegubowce i „dwunastki” z zamówienia podstawowego dotrą do Bydgoszczy w ciągu maksymalnie 205 dni od popisania umowy. Przy czym pierwsze przyjadą te drugie, bo najpóźniej w 190 dniu od zawarcia umowy.

Dochodzi jeszcze kwestia zamówienia dodatkowego. Na skorzystanie z opcji MZK ma 90 dni od zawarcia kontraktu. Należy domniemywać, że przypadku skorzystania z tego prawa termin realizacji to również 10 miesięcy. Wszystkie autobusy będą objęte dwuletnią gwarancją całopojazdową.

22 stycznia minął termin składania ofert. Na sfinansowanie zamówienia podstawowego oraz opcji MZK przygotowało 16 651 280,88 PLN brutto. Uśredniając wychodziło 1 128 135 PLN netto za autobus. Po uwzględnieniu jednego szczegółu- o którym na końcu- to niezbyt dużo. Nic więc dziwnego, że obie otwarte wtedy oferty przewyższały bydgoski budżet.

Pierwszą i droższą przedstawił EvoBus Polska, a więc generalny przedstawiciel marek Mercedes i Setra w naszym kraju. Jego propozycja wyniosła 19 142 616,51 PLN brutto. MZK zaoferowano Mercedesy Conecto. Średnia cena za jeden autobus to 1 296 925 PLN netto.

Tańszą ofertę przedstawił Solaris. Ta opiewała na 17 791 125,80 PLN brutto. Po uśrednieniu daje to cenę za autobus w wysokości 1 205 360 PLN netto.

Czemu takie a nie inne ceny? MZK nie wymagało szerokiego zakresu wyposażenia dodatkowego. Szkopuł tkwi w sposobie zapłaty za autobusy. Przewoźnik bowiem zażyczył sobie rozłożenia płatności za nowe nabytki na 84 raty płatne co miesiąc. Czyli de facto mieliśmy do czynienia z koniecznością zaangażowania sektora finansowego, choć nie wprost. A to zawsze powoduje podwyższenie ceny, choć nie tak jak w przypadku leasingu czy dzierżawy.

Trzy tygodnie ważyły się losy przetargu. W międzyczasie zapadła jednak decyzja o zwiększeniu budżetu. Dzięki temu mogło być możliwe ogłoszenie 13 lutego wyniku przetargu. MZK za lepszą ofertę uznało tą przedstawioną przez Solarisa. A decydująca była przewaga cenowa producenta z Bolechowa nad polskim dystrybutorem Mercedesów.

Wczoraj natomiast podpisano umowę z Solarisem. Producent „jamników” wraca do Bydgoszczy po czteroletniej przerwie. Przekaże MZK pięć Urbino 18 i trzy „dwunastki”. A co z opcją? Tutaj decyzja ma zapaść w ostatniej chwili.

Komentarze