Solaris w Paryżu! Na wodorowych testach

infobus
22.10.2020 12:00
0 Komentarzy

Przez kilka kolejnych tygodni po paryskich ulicach będzie jeździł autobus wodorowy Urbino 12 hydrogen, najbardziej innowacyjny z pojazdów marki Solaris.

Testy przeprowadzone wspólnie z Solarisem pozwolą Grupie RATP sprawdzić możliwości technologii w regularnym ruchu pasażerskim.

-„Grupa RATP to jeden z najbardziej nowoczesnych przewoźników w Europie, którego ambitne plany transformacji floty autobusowej z pewnością budzą podziw. Nowoczesna technologia wodorowa może stać się jednym z rozwiązań prowadzącym do transportu publicznego przyjaznego środowisku i mieszkańcom współczesnych miast”, powiedział Petros Spinaris, członek zarządu Solaris Bus & Coach.

Wodorowe testy

Przedstawiciele Solarisa oraz Grupy RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) podpisali umowę dzierżawy i testów autobusu Urbino 12 hydrogen w 2019 roku, w trakcie Globalnego Szczytu UITP. Testy wodorowca będą realizowane przez kilka tygodni. Większą część tego czasu Grupa RATP poświęci na sprawdzenie możliwości operacyjnych pojazdu w regularnym ruchu pasażerskim.

Testy wodorowego Solarisa będą przeprowadzone w południowej części Paryża. Pojazd będzie stacjonował w zajezdni w dzielnicy Thiais, zaś tankowany będzie na stacji Jouy en Josas na południowo-zachodnich przedmieściach Paryża.

-„Grupa RATP, zaangażowana w rozwój inteligentnych i zrównoważonych miast, jest dumna ze współpracy z firmą Solaris przy testowaniu autobusu wodorowego Urbino 12. Wodór jest w istocie kluczową kwestią na nadchodzące lata. Podejmując tę próbę i testując wciąż nowe źródła energii, Grupa pozostaje liderem w dziedzinie transformacji energetycznej”, powiedziała Marie-Claude Dupuis, Zastępca Dyrektora Generalnego Grupy RATP, odpowiedzialna za strategię, innowacje i rozwój.

Urbino 12 hydrogen

Wodorowy autobus Solarisa to niezwykle zaawansowany technologicznie pojazd, który do wytworzenia energii wykorzystuje zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór dostarczany do ogniw jest przetwarzany w energię elektryczną, ta z kolei zasila bezpośrednio jednostkę napędową autobusu, którą stanowi oś z elektrycznymi silnikami.

Oprócz tego autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Wodór zgromadzony jest na dachu pojazdu w pięciu kompozytowych butlach najnowszej generacji dostępnej na rynku.

Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Pojazdy nie generują do środowiska absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Dzięki zastosowanej technologii autobusy Urbino 12 hydrogen zasięgiem są w stanie dorównać pojazdom z napędami konwencjonalnymi.

Ten najbardziej innowacyjny z produktów Solarisa cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów. Od czasu premiery w czerwcu ubiegłego roku Solaris otrzymał zamówienia na łącznie 57 pojazdów z Holandii, Niemiec oraz Włoch. Pierwsze wodorowce zostaną dostarczone jeszcze w tym roku do Bolzano, Kolonii oraz Wuppertal.

ABC RATP

Grupa RATP to największy francuski operator miejski, z którego usług korzystają codziennie miliony pasażerów w Paryżu i całym regionie Île-de-France. Co ważne, przewoźnik podjął decyzję o całkowitym przestawieniu floty 4700 autobusów na niskoemisyjne już do roku 2025. Do tej pory we flocie przewoźnika jest 19 gazowych Solarisów Urbino 18 CNG, a także trzy autobusy elektryczne Solaris Urbino 8,9 LE electric.

Dodajmy, że flota autobusów RATP składa się obecnie z 4700 autobusów, w tym 83 elektrycznych, 142 biogazowych i 930 hybrydowych. W kwietniu 2019 r. RATP przyznała trzy kontakty w ramach największego  zamówienia na autobusów elektryczne w Europie, które opiewa na prawie 800 autobusów (w tym około 200 szt. jest zamówionych).

Komentarze