TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Solaris w drodze po "Bus of the Year 2017" ? pasażerowie (3)
AUTOBUSY TEST Zbigniew Rusak - Opublikowano: 20.09.2016 10:17:38
Solaris w drodze po "Bus of the Year 2017" ? pasażerowie (3)

Już jutro wręczenie nagrody "Bus of the Year"! O sukcesie Solarisa przesądziła m.in. świetnie zaaranżowana przestrzeń pasażerska. Przedstawiamy opinię jurora, Zbigniewa Rusaka z magazynu "Autobusy-TEST", jak wnętrze Urbino wypadło na tle czterech innych, konkurencyjnych konstrukcji, biorących udział w Bus Euro Test 2016 w Brukseli.

-"Wszystkie z autobusów biorących udział w majowym teście w Brukseli były konstrukcjami niskopodłogowymi. Cecha ta była szczególnie widoczna w Solarisie i Van-Hool, które podstawiły do testów autobusy w wersji odpowiednio trzy- i czterodrzwiowej. Pozostałe pojazdy zaprezentowały autobusy dwudrzwiowe, gdzie zajęcie miejsca w tylnych rzędach wymagało pokonania jednego stopnia.

Największą możliwość dowolnego kształtowania aranżacji siedzeń posiadał Mercedes-Benz i Solaris, w którym wyeliminowano jakiekolwiek podesty pomiędzy nadkolami kół przednich i tylnych. Tym samym obydwa pojazdy charakteryzowały się naj- większą liczbą siedzeń dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. W przypadku Solarisa i Mercedesa liczba takich siedzeń wyniosła 16. Podobną liczbę siedzeń zamontowano w przegubowym Van-Hool, którego długość wynosiła 18,16 m. Wynikało to z faktu zastosowania pojedynczych silników elektrycznych, napędzających oś środkową i tylną, co wymusiło zamontowanie znacznej liczby siedzeń na podestach. Liczba miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi ograniczała się do niewielkiej przestrzeni od nadkoli kół przednich, aż do środkowych drzwi oraz od przegubu aż do drzwi trzecich. Pewnym problemem w Exqui.City była zmienna wysokość podłogi, która wznosiła się pomiędzy drzwiami a płaszczyzną przegubu, co utrudniało zlokalizowanie kolejnego miejsca dla wózka inwalidzkiego w drugim członie pojazdu. Inną niedogodnością "falującej" podłogi była zróżnicowana wysokość siedziska foteli pasażerskich względem podłogi, której wartość wahała się od 40 do 54 cm.

W autobusie gazowym Mercedesa tak, jak w konwencjonalnych autobusach cały silnik wraz z osprzętem zamontowano w tylnej wieży, co spowodowało konieczność wyeliminowania z wnętrza 4 miejsc siedzących. Podobna sytuacja ma także miejsce w Solarisie pomimo zastosowania silników elektrycznych w piastach kół. Dodatkowo Solaris traci także około 1 m przestrzeni w tylnej części pojazdu na obudowę największego zestawu baterii o pojemności 240 kWh. Nie można jednak zapominać, że w przypadku zastosowania opcji doładowania autobusu na trasie i zabudowy baterii o mniejszej pojemności bezpośrednio na dachu pojazdu, w tylnej części możliwa jest zabudowa dodatkowych siedzeń tak, jak to ma miejsce w autobusach elektrycznych dla Braunschweigu.

Zupełnie inną koncepcję zagospodarowania wnętrza zaprezentował Irizar. Dzięki zastosowaniu baterii So-Nicks i zamontowaniu ich na dachu, w trzydrzwiowej wersji autobusu udało się wygospodarować miejsce na fotele pasażerskie zarówno na zwisie tylnym, jak i naprzeciwko drzwi tylnych.

Bez względu na sposób aranżacji wnętrza, głównym ograniczeniem autobusów z napędem alternatywnym była do tej pory pojemność pasażerska, wynikająca z dużej masy własnej pojazdu. Dotyczyło to zarówno autobusów z napędem na sprężony gaz ziemny, jak i autobusów elektrycznych. W przypadku autobusu Mercedesa Citaro NGT można w tym zakresie użyć czasu przeszłego. O ile do tej pory pojemność autobusu gazowego wahała się na poziomie

80?85% pojemności autobusu z napędem Diesla, o tyle najnowszy model Mercedesa w wersji dwunastometrowej, wyposażony w klimatyzację może zabrać jednorazowo 94 pasażerów. To wielkość niemal porównywalna z autobusami z napędem konwencjonalnym. Nieco inaczej przedstawia się sprawa z autobusami elektryczny. Cały czas producenci walczą z masą pojazdu, głównie poprzez zastosowanie mniejszych baterii i doładowywanie ich podczas postoju na końcówkach. Autobusy dwunastometrowe, podstawione do testów, wyposażone w największy zestaw baterii, miały masę własną na poziomie 13,2 do 13,6 t z czego blisko 2,5 t przypadało na baterie. Tym samym pojemność autobusu elektrycznego przy DMC na poziomie 19 t oscyluje w granicach od 74 do 79 pasażerów, co stanowi od 75% do niemal 80% pojemności autobusu z napędem Diesla.

Jedynie Ebusco deklarowało, że ich autobus może zabrać jednorazowo aż 89 pasażerów, co jednak wydaje się mało prawdopodobne, przy zastosowaniu pakietu baterii o pojemności 311 kWh. Regułę tą potwierdza także elektryczny Van-Ho- ol Exqui.City 18, dedykowany na trasy BRT. Autobus o długości 18,12 m ma pojemność jedynie 118 pasażerów, co stanowi 76% pojemności klasycznego autobusu przegubowego.

Poza Ebusco i Mercedesem, wszystkie autobusy wykończono w jasnych i pastelowych kolorach. Standardem od wielu lat jest także stosowanie kontrastowej kolorystyki poręczy i krawędzi podestów. W Irizarze i2e fotele dla inwalidów i matek z dzieckiem na ręku (tzw. priority seat) zostały wykonane w innym kolorze tapicer- ki aniżeli pozostałe. Aby zmniejszyć zużycie energii, oświetlenia wnętrza każdego z autobusów wykonano w technologii LED. Dodatkowo we wnętrzu Exqui.City zastosowano świecący dach, zapewniający równomierne rozproszenie światła. Poza Ebusco, należy podkreślić wysoką jakość użytych materiałów wykończeniowych oraz ciekawą formę plastyczną wszelkiego rodzaju elementów wykończeniowych takich, jak przyciski, obudowy tablic informacyjnych itp. Obok miejsca na wózki inwalidzkie, zaaranżowanego zgodnie z dyrektywą EU 2001/85 czy rampy dla wózków, standardem staje się wyposażenie wnętrza w gniazda USB, umożliwiające doładowanie telefonu, czy instalacja wi-fi. Tegoroczną nowością zaprezentowaną przez Solarisa były zarówno siedzenia, jak i poręcze pokryte specjalną warstwą antybakteryjną."

Kolejny, czwarty i ostatni odcinek naszego konkursowego cyklu, będzie poświęcony stanowisku kierowcy. Przypomnijmy, że organizatorem konkursu Bus of the Year jest Association of Commercial Vehicle Editors (ACE) ? organizacja zrzeszająca europejskich wydawców czasopism branży samochodów użytkowych, w tym branży autobusowej. Polskim członkiem jury jest Instytut Naukowo-Wydawniczy "Spatium" sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu, wydawca czasopisma Autobusy ? Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
konkurs
Bus of the Year
Mercedes-Benz
Irizar
Van Hool
Ebusco
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....