TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Solaris w drodze po "Bus of the Year 2017" ? napęd (2)
AUTOBUSY TEST Zbigniew Rusak - Opublikowano: 16.09.2016 11:51:22 1 komentarz
Solaris w drodze po "Bus of the Year 2017" ? napęd (2)

Już za 5 dni Solaris jako pierwszy polski producent otrzyma nagrodę "Bus of the Year". Po drodze do tego wielkiego sukcesu firma pokonała w konkursie 4. innych konkurentów: Citaro NGT, Ebusco 2.01, Irizar i2e i Exqui.City 18. Wszystko to odbyło się w maju br. podczas Bus Euro Test w Brukseli.

Jak Solaris wypadł na tle tak znamienitej stawki, opowiedział nam Zbigniew Rusak, członek jury i jednocześnie redaktor naczelny pisma "Autobusy TEST". Jego artykuł podzieliśmy na cztery części: nadwozie, systemy napędowe, wnętrze i miejsce pracy kierowcy. W poprzednim odcinku opisaliśmy nadwozia, teraz czas na napęd.

-"Większość testowych autobusów, jak już wspomniano, to pojazdy elektryczne. Trudno więc było znaleźć jednostkę silnikową po podniesieniu tylnej pokrywy. Większość producentów zdecydowała się na zastosowanie pojedynczego elektrycznego silnika asynchronicznego o mocy ciągłej od 180 do 225 kW, z którego moment napędowy przenoszony był na klasyczną oś portalową ZF.

Brak infrastruktury doładowującej w Brukseli sprawił, że wszyscy producenci, podstawili do testów autobusy z największymi bateriami. Irizar w i2e zastosował baterie sodowo-niklowe o pojemności 376 kWh. Głównym atutem tego typu baterii jest wysoka gęstość energetyczna na poziomie 400 Wh/kg oraz krótkie czasy ładowania. Pełne naładowanie baterii osiągane jest po 5 godzinach ładowania. Niemniej do ich wad należy zaliczyć niższą trwałość oraz wysoką temperaturę pracy. Niższa masa baterii spowodowała, że cały ich pakiet zamontowano na dachu pojazdu. W pozostałych pojazdach zastosowano baterie litowo-jonowe o pojemności od 215 kWh (Van-Hool) do 311 kWh (Ebusco). Podobnie, jak w Irizarze, także w Exqui.City wszystkie baterie zamontowano na dachu. W Solarisie baterie zostały umieszczone na zwisie tylnym, natomiast w Ebusco, zarówno na zwisie tylnym, jak i na dachu. Trzech producentów daje 5-letnią gwarancję na baterie bez względu na liczbę cykli ładowania, z wyjątkiem Ebusco, gdzie gwarancja na baterie ograniczona jest do dwóch lat.

W Van Hoolu zabudowano aż 2 silniki elektryczne, każdy o mocy 160 kW, które napędzały odpowiednio oś środkową i tylną. Rozwiązanie z silnikiem centralnym upraszcza konstrukcję pojazdu, jednak powoduje, że we wnętrzu pojazdu poza nadkolami kół, muszą pojawić się dodatkowe podesty, kryjące silnik i wał napędowy.

Jedynie Solaris zdecydował się na zabudowę specjalistycznej osi portalowej ZF AVE-130 z dwoma silnikami o mocy 125 kW, zabudowanymi w piastach kół.

W przypadku Mercedesa, jednostką napędową był najnowszy silnik gazowy M936, spełniający normę czystości spalin Euro 6, o pojemności 7,7 dm3 i mocy 222 kW. W porównaniu z silnikiem poprzedniej generacji OM 447 hLAG, zmniejszeniu uległa pojemność skokowa silnika, masa o 15% i emitowany hałas, który jest niższy o 4 dB(A) w porównaniu z silnikiem Diesla. W testowanym pojeździe silnik zestrojono z automatyczną skrzynią biegów Voith DIWA.6. Parametry zamontowanych silników pozwalały rozpędzić dwunastometrowe autobusy elektryczne Solarisa i Irizara do prędkości 50 km/h w niespełna 10 s.

Przegubowe Exqui.City, które było cięższe o blisko 6 t w porównaniu z pozostałymi konkurentami potrzebowało 3 s więcej. Taki sam czas rozpędzania jak Van-Hool miał także Ebusco. Dla porównania czas rozpędzania Mercedesa Citaro NGT był także na poziomie 10 s. Wpływ na to, obok odpowiedniego doboru przełożeń skrzyni biegów, miała także niższa o około 650?1000 kg masa własna pojazdu.

We wszystkich testowanych autobusach elektrycznych, podstawowym sposobem ładowania baterii była metoda plug-in, za po- mocą złącza pokładowego o mocy od 35 kW do 85 kW. Wszystkie firmy deklarowały także możliwość doładowania baterii za pomocą pantografu, przy czym tylko Solaris i Van-Hool zaprezentował autobusy wyposażone w taki system. Van-Hool Exqui.City miał ma dachu zamontowane gniazdo umożliwiające połączenie baterii z pantografem, będącym elementem ładowarki, natomiast w Solarisie pantograf jest elementem pojazdu, który jest automatycznie unoszony w chwili podjazdu pod ładowarkę. W obydwu przypadkach pantograf służy do szybkiego doładowania baterii o mocy aż do 450 kW. Ponadto obydwaj producenci mają w swojej ofercie system indukcyjnego doładowania baterii bazujący na rozwiązaniu PREEMOVE firmy Bombardier.

Nie ma natomiast problemu z zasięgiem autobus z napędem gazowym. Dzięki obniżeniu zużycia gazu i zastosowaniu nowych kompozytowych butli o łącznej pojemności do 1 380 dm3, zasięg nowego Citaro CNG dochodzi do 450 km i jest porównywalny z autobusami konwencjonalnymi. W dalszym ciągu gaz ziemny będzie stanowił ciekawą alternatywę z zakresie stosowania odnawialnych źródeł energii, szczególnie w dużych miastach europejskich. Nowe konstrukcje autobusów zasilanych CNG są odpowiedzią na duże przetargi przygotowywane m.in. przez Paryż i Madryt oraz na zapowiedzi przez największe metropolie o zaprzestaniu zakupów autobusów z silnikiem Diesla po 2016 r. Niemniej należy podkreślić, że wykorzystanie gazu ziemnego jako paliwa jest bardzo zależne od zmian geopolitycznych, jakie zachodzą na świecie oraz polityki poszczególnych rządów. Najboleśniej przekonał się o tym Rzeszów, który kupił w poprzedniej perspektywie 40 autobusów na gaz ziemny. Po wprowadzeniu akcyzy na gaz, koszt eksploatacji autobusów gazowych przewyższył o 10% koszt eksploatacji auto- busów z silnikiem spalinowym.

Układ jezdny

Wszystkie z testowanych autobusów były wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa wspomagające pracę kierowcy takie, jak elektroniczny system uruchamiania hamulców EBS2 firmy Bosch, współpracujący z układami przeciwpoślizgowymi ABS i ASR. Podczas prób najkrótszą drogę hamowania osiągnął Van-Hool Exqui.City, który do pełnego zatrzymania z prędkości 50 km/h potrzebował około 12,5 m. Droga hamowania pozostałych pojazdów była dłuższa od 1 m (Mercedes-Benz, Irizar) do 2,5 m (Ebusco, Solaris). Dla ułatwienia ruszania pod górę w Solarisie Urbino i Van-Hoolu zamontowano urządzenie hill-holder.

Kolejny, trzeci, będzie poświęcony przestrzeni pasażerskiej. Przypomnijmy, że organizatorem konkursu Bus of the Year jest Association of Commercial Vehicle Editors (ACE) ? organizacja zrzeszająca europejskich wydawców czasopism branży samochodów użytkowych, w tym branży autobusowej. Polskim członkiem jury jest Instytut Naukowo-Wydawniczy "Spatium" sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu, wydawca czasopisma Autobusy ? Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
konkurs
Bus of the Year
Mercedes-Benz
Irizar
Van Hool
Ebusco
  • BusCo Zdrój – 17.09.2016

    Solaris bije na głowę pod względem designu i zaadoptowania najnowszych technologii. Moim zdaniem niekwestionowany światowy lider.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....