TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Solaris w drodze do IV generacji Urbino
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 10.03.2009 22:03:53 26 komentarzy
Solaris w drodze do IV generacji Urbino

Solaris Bus &Coach na targach IAA 2008 przedstawił nową wersję wnętrza autobusu Solaris Urbino 12 New Edition. To początek „publicznych konsultacji”przed wdrożeniem nowej generacji do masowej produkcji. W nowym wnętrzu dominują wysokiej jakości materiały wykończeniowe utrzymane w przyjaznych, żywych kolorach. Połączenie bieli z zielenią wprowadza świeży powiew w codzienność komunikacji miejskiej. Harmonijne nadruki na panelach dachowych, podobnie jak oprawa graficzna wieży silnika są dopełnieniem przemyślanej koncepcji designerów. Solaris Urbino New Edition to także nowa konstrukcja sufitu zintegrowanego z efektownym systemem oświetlenia. Kolejne wyznaczniki zmian to nowatorskie miejsce pracy kierowcy z futurystycznymi panelami dotykowymi oraz zestawem najważniejszych funkcji zabudowanych na kole kierowniczym. Do innowacji należy zaliczyć także jednoskrzydłowe drzwi odskokowo-przesuwne firmy Ventura, których zastosowanie znacznie ograniczyło liczbę części (takie rozwiązania zostały już zastosowane w jedynym z modelu Urbino 18 dla BVG Berlin). Te wszystkie pokazane rozwiązania mają być przyczynkiem do dyskusji i testów, które posłużą do dalszego rozwoju projektu i wskażą ostateczna wersję rodziny Urbino IV generacji. O nowych elementach wnętrza, desce rozdzielczej i drzwiach Ventury rozmawialiśmy z Dariuszem Michalakiem, dyrektorem Biura Technicznego Solaris Bus &Coach. Oto co nam powiedział:

Nowy pulpit kierowcy

InfoBus.pl: Czy nowa deska rozdzielcza kierowcy i wielofunkcyjne koło kierownicy jest efektem prac tylko konstruktorów Solarisa, czy efektem kooperacji z inną firmą? Od kiedy trwały pracę nad tym projektem?

System został całkowicie opracowany przez inżynierów biura technicznego Solaris Bus&Coach. Pierwsze szkice powstały pod koniec 2007 roku, dobór komponentów rozpoczęto z początkiem marca 2008 roku. Celem, który został zrealizowany, było przygotowanie w pełni funkcjonalnego systemu na IAA 2008.

InfoBus.pl: Przedstawione na targach nowe urządzenia to efekt spełnienia życzeń klientów. Jakich zmian przede wszystkim oczekiwali kierowcy i które udało się wprowadzić do nowego pulpitu?

Kierowca spędza „za kółkiem”co najmniej 8 godzin dziennie. Tworząc nowy pulpit chcieliśmy ułatwić i uprzyjemnić pracę kierowców. Tak naprawdę jest to efekt analizy potrzeb klientów oraz wizji nowatorskiego, funkcjonalnego i przyjaznego otoczenia miejsca pracy kierowcy. Tutaj należy podkreślić, iż każdy kierowca ma inne preferencje i oczekiwania. Inne są również oczekiwania przewoźników w Polsce, inne w Niemczech czy Francji. Nowy pulpit umożliwia w prosty sposób dopasowanie funkcjonalności i wyglądu do oczekiwań. Ostateczną ocenę tego rozwiązania pozostawiamy przyszłym użytkownikom.

InfoBus.pl: Jak wyglądały praktyczne testy nowego pulpitu? Jakie były wrażenia kierowców, którzy przetestowali nową deską i kierownicę?

Pierwszym testem były targi IAA gdzie wszyscy odwiedzający mogli sprawdzić możliwości tego systemu. A fantazja gości naprawdę nie opuszczała. Następne testy wynikały z konieczności wykonania badań innych komponentów (silnik, skrzynia biegów) w naprawdę trudnych warunkach. Pierwsze wrażenie kierowców to szok, nikt nie widział podobnego rozwiązania. Po ochłonięciu przyszedł czas na praktyczne spojrzenie i tutaj już się odzywały indywidualne preferencje typu a może dodać …a może zmienić grafikę... . Ostatecznym jednak testem będzie jazda autobusu na regularnej trasie.

InfoBus.pl: Rozumiem, że nowy pulpit deska będzie oferowany jako opcja –równolegle do dotychczas montowanych pulpitów. Kiedy przewidujecie start jego produkcji seryjnej?

Tak, nowy pulpit będzie oferowany jako opcja. Start seryjnej produkcji jest planowany w II połowie 2009 roku. Wcześniej jednak chcemy wyprodukować dla wybranego klienta partię przedseryjną, która w trakcie normalnej eksploatacji będzie ostatecznie przetestowana i sprawdzona. 

InfoBus.pl: Jakie do tej pory, standardowe pulpity kierowców montuje Solaris? I jak wygląda relacja ich ceny do nowego produktu? Czy nowa propozycja będzie znacznie droższa?

Obecnie oferujemy klientom trzy pulpity tzw. FAP (produkcji VDO Siemens), PODIUM (produkowany przez firmę ACTIA) oraz pulpit „Solaris”wykonywany wg naszego projektu. Nowy pulpit z panelami dotykowymi to zupełnie nowa konstrukcja, nie stosowana jeszcze w autobusach. Ze względu na zastosowane komponenty, będzie ponad dwukrotnie droższy w stosunku do naszych standardowych pulpitów. Jak każda nowość w początkowej fazie produkcji.

InfoBus.pl: Jakie urządzenia można obsługiwać z poziomu kierownicy? Jaki system łączności tutaj zastosowano?

Na kierownicy znajduje się 8 przycisków. Funkcje, które przypisaliśmy przyciskom są najczęściej bardziej używane: otwieranie drzwi, ustawianie wysokości kierownicy, klakson, hamulec przystankowy oraz zmiana trybu wyświetlania między menu przystankowe i menu jazdy. Impuls z przycisku na kierownicy wysyłany jest drogą radiową do odbiornika, a ten podłączony do urządzenia wejścia/wyjścia wysyła to w magistralę CAN. Istnieje możliwość zmiany funkcji przypisanej do przycisku na życzenie klienta.

InfoBus.pl: Obecnie kierowca może uruchamiać poszczególne funkcje na desce rozdzielczej poprzez czytelne ekrany sterowane dotykowo. Czy jest tutaj spełniony standard VDV i czy myliście o wprowadzeniu także innego rozplanowanie przycisków (np. na inne rynki niż niemiecki)?

Przy tworzeniu nowej deski staraliśmy się aby umiejscowienie przycisków było zgodnie z zaleceniami VDV dla standardowej deski z przełącznikami mechanicznymi. Umiejscowienie przycisków jest zapisane w programie, co oznacza, że jest możliwość zmiany pozycji danej funkcji przez zmianę i przeładowanie programu. Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów z osobami tworzącymi zalecenia VDV, aby bezpośrednio od nich usłyszeć opinie oraz sugestie odnośnie naszego nowego produktu. 

InfoBus.pl: Czy wiadomo już, kiedy z fabryki wyjedzie pierwszy seryjny autobus wyposażony w nowy pulpit i kierownicę? I do jakiego klienta trafi?

Obecnie przygotowujemy się do wprowadzenia rozwiązania w seryjną produkcję. W II kwartale bieżącego roku chcemy wypuścić serię próbną.

InfoBus.pl: I na tematu pulpitu proszę w skrócie opowiedzieć jak teraz wygląda w autobusach miejski system diagnozy pokładowej (On Board Diagnostics)? Rozumiem, że w nowej desce podgląd wszystkich parametrów diagnostycznych jest cały czas na centralnym wyświetlaczu?

Dzięki magistrali CAN możemy kontrolować i monitorować prace wielu urządzeń w autobusie. Wszystkie niezbędne dla kierowcy informacje wyświetlane są oczywiście na bieżąco na centralnym wyświetlaczu. Błędy sygnalizowane przez poszczególne układy ( np silnik, skrzynię biegów, system oczyszczania spalin, system hamulcowy) są sygnalizowane odpowiednimi kontrolkami w kolorze żółtym lub czerwonym w zależności od powagi usterki.

Nowe drzwi Ventura

InfoBus.pl: W autobusie New Edition zastosowano jednoskrzydłowe drzwi odskokowo-przesuwne firmy Ventura. Czy wcześniej testowaliście to rozwiązanie - np. w kontrakcie dla Berlina? W jakim autobusie je zastosowano i jakie były opinie kierowców / operatorów?

W 2007 roku firma Ventura opracowała i wyprodukowała drzwi jednoskrzydłowe odskokowo-przeuwne, które zostały zamontowane w autobusie Urbino 18 u klienta BVG w miejsce dotychczas stosowanych drzwi dwuskrzydłowych. Kierowcy z Berlina pozytywnie ocenili to rozwiązanie w efekcie czego z naszej fabryki wyjechało kolejnych 5 autobusów dla odbiorcy BVG z takimi właśnie drzwiami. Jak na razie jest to jedyny odbiorca, który zdecydował się na takie rozwiązanie.

InfoBus.pl: Jedna z podawanych zalet tego rozwiązania jest znaczne ograniczenie liczby części. Czy chodzi tutaj o mniej skomplikowany mechanizm drzwi, czy po prostu, że zamiast dwóch skrzydeł mamy jedno?

Zarówno jedno jak i drugie. W nowym rozwiązaniu mamy jedno skrzydło drzwi i jeden wał zamiast dwóch. Rozwiązanie jest również trochę tańsze, a dotychczasowe doświadczenia pokazują, że także bezawaryjne i niezawodne.  

InfoBus.pl: Nowe drzwi świetnie wyglądają wizualnie i pasują do nowoczesnego charakteru New Edition. Jakie są inne zalety tego rozwiązania?

Głównymi zaletami z technicznego punktu widzenia są: wspomniana wcześniej mniejsza ilość części ruchomych, co skutkuje większą niezawodnością, oraz zwiększona o 20 mm szerokość przejścia w drzwiach wejściowych. Nie bez znaczenia są również walory estetyczne i użytkowe np. łatwiejsze naklejenie plakatów lub reklam na poszycie.

InfoBus.pl: Jak wygląda relacja ceny nowych drzwi do dotychczas oferowanych w Urbino?

Drzwi jednoskrzydłowe odskokowo-przesuwne są kilka procent tańsze od drzwi dwuskrzydłowych odskokowo-przesuwnych tej samej firmy. Jednak zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie jest droższe od standardowych drzwi stosowanych w autobusach Solaris Urbino sterownych elektro-pneumatycznie i otwieranych do wewnątrz.

InfoBus.pl: Jakie obecnie standardowo montujecie drzwi do miejskich autobusów Urbino?

Obecnie jako standardowe w naszych autobusach montowane są drzwi dwuskrzydłowe, otwierane do wewnątrz ze sterowaniem elektro-pneumatycznym. Ze względu na niezawodność i sprawdzoną konstrukcję wybierane są przez większość naszych klientów.

InfoBus.pl Kiedy pierwsze seryjne Urbino będzie wyposażone w nowe drzwi?

Pierwsze seryjnie produkowane autobusy Urbiono18 z jednoskrzydłowymi drzwiami odskokowo-przesuwnymi już jeżdżą w Berlinie. Tak naprawdę nie ma przeszkód aby montować takie drzwi w naszych autobusach, wszystko zależy od preferencji klientów.

Nowy design wnętrza:

InfoBus.pl: Solaris Urbino New Edition to także nowa konstrukcja sufitu zintegrowanego z efektownym systemem oświetlenia. Kto jest główny autorem zmodernizowanej przestrzeni pasażerskiej w New Edition?

Nowe wnętrze powstało przy współpracy firmy designerskiej Studio FT z Berlina oraz grupy inżynierów z SBC. Przy tworzeniu przeprowadzano wiele test i prób. Testowaliśmy różne dostępne materiały, elementy, konfiguracje i ustawienia. Wybraliśmy optymalne rozwiązania z punktu widzenia estetyki, łatwości montażu oraz oczywiście walorów eksploatacyjnych.

InfoBus.pl: Jaki był główny cel nowego projektu? Czy chodziło tylko o zmiany estetyczne, czy też również wprowadzono tutaj nowe, techniczne rozwiązania?

Cel był wielopłaszczyznowy. Chodziło o odświeżenie wnętrza. Chcieliśmy odejść od szarości tak popularnej w obecnych środkach komunikacji publicznej oraz nadać wnętrzu lekkości i przestrzeni. W konstrukcji sufitu przetestowaliśmy również nowe rozwiązania techniczne. Nowe wnętrze jest pierwszym krokiem do stworzenia autobusów czwartej generacji.

InfoBus.pl: Jeżeli chodzi o oświetlenie –co dokładnie się zmieniło i czy zastosowano tutaj bardziej energooszczędne rozwiązania?

W nowej wersji sufitu przygotowaliśmy się dla bardzo wymagających klientów. Mamy rozwiązania z podświetlanym całym sufitem. Możliwością włączanie oświetlenia na 30% - co powoduje znaczne ograniczenie poboru prądu. W wielu miejscach zastosowaniu również oświetlenie diodowe które jest bardziej niezawodne i bardziej energooszczędne od rozwiązań tradycyjnie stosowanych. 

InfoBus.pl: Kiedy w pierwszych seryjnych autobusach zostaną wprowadzone nowe rozwiązania wnętrza?

Planujemy nowe wnętrze wprowadzić do oferty w drugim półroczu bieżącego roku.

InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solaris
IAA
silnik
  • JAnusz – 11.03.2009

    Niech solaris zacznie dbać o klientów i poprawi jakość swoich autobusów, bo to co teraz wypychają do klientów to żenada. Z 20 nowych w lublinie 3 stoja codziennie na usterki, w dwóch były wymiene silniki, uchwyty dla pasażerów zostają w rękach, ciekną dachy, wnętrze juz się terlepie, a wozy nie mają roku... O odklejających szybach nawet nie wspominam, bo to nowy standart. Trzeba zacząć dbać o klientów, a nie wpychać wozy z odrzutu, bo inaczej tego nazwać się nie da.

  • Stefan – 11.03.2009

    kiedyś to już pisałem, ale mnie obrzucili błotem. :-)

  • xx – 11.03.2009

    Najprawdziwsza prawda.

  • bede – 11.03.2009

    Dziwne. Tu w Niemczech tez mamy pelno Solarisow i jakos nie zauwazylem by komukolwiek uchwyt w rece zostal a ludzie chwala te autobusy, ze ladne i kierowcy ze sprawne

  • inexd – 11.03.2009

    Tak będzie do roku. W Białymstoku też ciekły, było mokro w nich zimą. A teraz jest już wszystko dobrze. 1 rok jest najgorszy. Dobrze ze w nowych solarisach zmienili przyciski stop. Bo te wcześniejsze plastiki się kruszyły.

  • andrzejh69 – 12.03.2009

    przecież dla klienta z niemiec bardziej się solidnie autobus produkuje niż dla polskiego ;))..to nie nowość

  • xx – 12.03.2009

    Jakoś Jelcza nikt tak nie usprawiedliwiał, że po wyjściu z fabryki był źle zmontowany.

  • Zbigniew Rusek – 12.03.2009

    Jedna ważna sprawa. Niech wreszcie Solaris zrobi coś z tą wielką "szafą" wewnątrz autobusu, która zabiera aż 4 miejsca siedzące. Przez to miejsc siedzących w autobusie jest mało. Mobliby pomyśleć albo o silniku leżącym, albo o umieszczonym poprzecznie, jak w Scanii Omnicity, gdzie tylko jedno miejsce siedzące jest zmarnowane (na chłodnicę) a nie cztery. W każdym razie ta "szafa" jest jak słoń (pod względem rozmiarów).

  • TeRrahiel – 12.03.2009

    Chyba jeszcze nie widziałem sytuacji, w której tak wiele osób krytykowałoby solarisa. Bardzo mnie cieszy, że jest więcej osób, które uważają su za tandetę. @bede: W Polsce częściej spotyka się miejsce po uchwycie, niż sam uchwyt.

  • raf – 12.03.2009

    psy szczekaja, solaris jedzie dalej

  • Trajluś – 12.03.2009

    Przecież Solaris produkuje wersję [każdej pojemności] z leżącym silnikiem, tylko jakoś polscy klienci nie zamawiają takiego modelu. A po za tym układ poprzeczny a'la Scania nie pasowałby do ogólnej koncepcji i stylistyki pojazdu. OmniCity wygląda świetnie z tym zgrabnym tyłeczkiem i ładnie wkomponowaną tylną szybą ;)

  • Zyx – 13.03.2009

    Ta, wszystkiemu winny zły i niedobry [tu wstaw dowolną markę polskich autobusów] spiskujący z Niemcami, aby sprzedawać polskim miastom gniot, bo oczywiście im więcej gniotu, tym jeszcze więcej miast oszaleje i rzuci się na jego zakup. Dziwne, że Kraków, gdzie Solarisów jeździ ponad 120, jakoś nie ma tego typu problemów. Może dlatego, że zadbał od początku o właściwe przeszkolenie mechaników?

  • TeRrahiel – 13.03.2009

    W Warszawie jest ich "ciut" więcej i problemów jest mnóstwo. Ja nie twierdzę, że Niemcom wysyła się lepsze produkty, chyba, że Niemcy w przetargach zażyczyli sobie lepszych parametrów. W każdym razie, solarisy wybiera się ze względu na cenę, a nie jakość i to chyba nie jest tajemnicą.

  • wolę MANy – 13.03.2009

    Kiedy wreszcie silnik leżący? Ten ogromny "piec" to kompletne marnowanie miejsca! Może warto też wreszcie zrezygnować z pilśniowych wykładzin? Ładnie wyglądają na suficie i za kabiną kierowcy gdy są nowe, ale po pewnym czasie okropnie! Kurtyny powietrzne w drzwiach by się przydały. I niby dużo miejsca ale siedzienia okropnie wąskie. Te 3 miejsca przy silniku to kpina, prawie zawsze siedzą max. 2 osoby nawet gdy jest tłok.

  • Sławek – 14.03.2009

    W Bielsku-Białej zrezygnowano z Solarisów i zaczęto kupować Mercedesy, na zasadzie, że nie będziemy kupować polskiego szajsu, tylko cudowne niemieckie produkty i ... w Mercedesach też dach cieknie. Do kolegi Zbigniewa: te Mercedesy też mają wielką szafę.

  • Combino – 15.03.2009

    jeśli siedzenia mają być w przyszłości takie jak w tym projekcie,to lepiej żeby wygrywały inne marki.Za te siedzenia PAŁA!

  • więcej światła! – 16.03.2009

    Jeszcze oświetlenie. W solarisach jest ciemno. Jest opcja przytłumienia świateł, której kierowcy często nadużywają, a ogólnie wnętrze jest w ciemnych tonacjach, a w przeciwieństwie do np MANów są strefy niedoświetlone. W warszawskich manach NG313 niby świetlówek jest znacznie mniej, ale są fajne punktowe halogeny i ogólnie jest bez porównania widniej!

  • Karo – 17.03.2009

    Sorry, koledzy, ale większość Waszych wpisów świadczy, że dobrze wiecie, JAK trzeba, tylko, że sami nie potraficie.... Dokładnei tak, jak impotenci....

  • kynek – 17.03.2009

    Karo masz rację ilu tu fachowców od transportu miejskiego, tylko jakoś własnej fabryki nie założą. A problemy techniczne ma każda firma tylko jadni i Ci sami tylko Solarisa się czepiają. MPK w Kielcach np. kupili Solarisy żadnych problemów nie mają i mają zamiar kolejne kupować. A mieszkańcy też są zadowoleni i wcale nikomu na głowę nie kapie. Ktoś dobrze napisał jak dbasz to masz a jak masz takich kierowców jak warszawa z łapanki to czego od autobusu chcesz jak ich tam 50 na autobusie w miesiącu jeździ, daj swój samochód rzeźnikom do ręki to zobaczysz co bedzie. O wszystko trzeba dbać. Pozdrawiam nawet Tych Polskich Niemców co kibicują MAN i Mercedes.

  • xx – 18.03.2009

    Nikt nie mówi, że jest fachowcem od komunikacji miejskiej - tu się stwierdza to co się widzi. Sam ostatnio jechałem w SU18 z 2008 r. i były trzaski i skrzypienia. Dbanie o autobus to już inna sprawa - tylko, że trudno żeby obsługa pojazdu polegała na dokręcaniu elementów czy ciągłą walką z elektroniką. Przykład Kielc nie jest najlepszy - przedsiębiorstwo zaryzykowało i kupiło MAZy. Czy to jest dobry wybór czy nie - nie wiadomo, ale świadczy to o tym, że nie jest to miarodajny przykład.

  • TeRrahiel – 19.03.2009

    @Karo: Zdarza ci się czasem narzekać na polityków? Jeśli tak, to czemu sam nie założysz partii i nie weźmiesz władzy w swoje ręce?

  • kierowca – 26.03.2009

    W Olsztynie też raczej się nie narzeka na solarisy. Za to na scanie jak najbardziej :P

  • znawca – 08.06.2009

    Po pierwsze, narzekacie na wąskie siedzenia, cieknące dachy, stojące silniki. Zamawiający ogłasza przetarg. Wygrywa Solaris i to zamawiający mówi co chce : czy chce silnik leżący czy stojący. Czy chce takie szyberdachy czy inne, czy chce klime czy nie, czy chce takie siedzenia czy inne. Jakby zamawiający chciał to by nawet skórzane siedzenia zamontowali albo nie dali szyberdachów. Silnik tez moze byc położony poziomo - takie odmiany też jeżdzą nawet w Polsce. Chociaż głownie stawia się na te stojące gdyż jest to po prostu tańsze i tyle :)

  • XYZet – 08.06.2009

    Przeciez caly uklad siedzen wybiera klient. Jak sobie zazyczy szerokosc siedzenie 20cm to takie dostanie. Jezeli chcesz miec 100% LF, to silnik zawsze zajmuje tyle samo miejsca na potencjalne siedzenia. Niezaleznie jak ustawi sie silnik. No, chyba ze jest to trolejbus, bo tam silniki sa bardzo male.

  • krz – 10.06.2009

    Mam nadzieje, że w IV generacji Solaris zrobi wieżę na wzór Volvo czy nowego hybrydowego MAN'a a szyberdachy będą schowane jak w Citaro.

  • qwert – 15.06.2009

    Do kolegi Zbigniewa, po pierwsze w obecnych OmniCity chłodnica zajmuje dwa miejsca, po drugie jest tam tyle miejsc siedzących co w solarisie bo nie ma siedzeń na przednim nadkolu.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....