TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Solaris Urbino 8,6 i Kapena Urby debiutują w MPK Poznań
Marcin Jurczak - Opublikowano: 23.11.2011 12:26:35 8 komentarzy
Solaris Urbino 8,6 i Kapena Urby debiutują w MPK Poznań

Aż trzy okazje miało w poniedziałek do świętowania MPK w Poznaniu. Po pierwsze: zakończono już dostawy 75 autobusów klas MAXI i MEGA. Po drugie: firma odebrała pierwszą partię Solarisów Urbino 8,6. I po trzecie: do taboru przewoźnika dołączyła pierwsza Kapena Urby. Do obsługi najmniej obciążonych linii komunikacyjnych MPK Poznań wykorzystywało dotychczas flotę Neoplanów N4009 dostarczonych (w liczbie 22 szt) w latach 1996-1997. Obok jednego egzemplarza MAN-a NM223, przewoźnik nie dysponował żadnymi innymi pojazdami o wielkości 9-10 m. Ze względu na wysoką średnią wieku i wyeksploatowanie pojazdów konieczna była ich wymiana. Warto odnotować, że to już trzeci duży przetarg na zakup autobusów ogłoszony w ostatnich latach. Po dostawach 25 sztuk (12m i 18m) oraz 75 sztuk (12m i 18m) przyszedł czas na pojazdy mniejsze.

Zakup dużej ilości taboru w krótkim czasie był możliwy dzięki pozyskaniu dofinansowania ze środków unijnych. Najpierw MPK otrzymało dotację w wysokości 58,8 mln zł na zakup 75 pojazdów, teraz Unia Europejska udzieliła wsparcia przy zakupie minibusów. Wartość projektu dotyczącego zakupu mini- i mikrobusów to około 20,1 mln zł, a dotacja ze środków EFRR wynosi 80 procent kosztów kwalifikowanych, czyli około 16,1 mln zł –mówił Wojciech Tulibacki, Prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o.

Dwa lata temu przewoźnik wycofał z ruchu liniowego autobusy wysokopodłogowe. Wraz z kolejnymi dostawami wymieniane są obecnie najstarsze wozy niskopodłogowe. W listopadzie do MPK dotarła pierwsza partia, obejmująca 12 sztuk Solarisów Urbino 8,6. Równolegle dostarczono także pierwszą Kapenę. Gdzie zobaczyć będzie można nowe pojazdy? Jak tłumaczył Rafal Kupś, p.o. Dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego trafią one przede wszystkim tam, gdzie dziś kursują autobusy 9-metrowe. To Starołęka, Szczepankowo czy Morasko. Mowa o wszystkich tych obszarach, na których potoki pasażerskie są mniejsze, a ograniczeniem są m.in. osiedlowe uliczki (Urbino 8,6 jest nie tylko krótsze ale i o 15 cm węższe od większych Solarisów).

Poznańskie standardy MPK

MPK konsekwentnie realizuje politykę zakupów opartą na wypracowanych w ostatnich latach standardach. Solarisy wyposażone są w system monitoringu (także kamery obserwujące drogę przed i za pojazdem –nagrania przechowywane będą 150 godzin) oraz klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Podobnie jak w 75 autobusach dostarczonych w ramach ostatniego przetargu, Urbino 8,6 posiadają automat biletowy. Nowością jest system informacji pasażerskiej oparty na wyświetlaczu LCD –w miejsce dotychczasowej tablicy elektronicznej wyświetlającej jedynie następny przystanek na trasie. Podobnie jak w przypadku dostarczonych wcześniej Solarisów Urbino 12 i Urbino 18, na fotelach pojawił się motyw „piłkarski”–połączenie nawiązującej do Euro2012 piłki z poznańskimi koziołkami. Pierwsze drzwi otwierają się do wewnątrz pojazdu, drugie są odskokowo-uchylne, wyposażone w fotokomórkę. Nowe autobusy posiadają silnik spełniający normę EEV oraz system samogaszący w komorze silnika. Z zewnątrz wyróżniać się będą m.in. dodatkowymi światłami do jazdy dziennej –to element, który nie był wcześniej stosowany w pojazdach MPK.

Solarisy Urbino 8,6 zastąpią Neoplany N4009. Jak tłumaczą przedstawiciele przewoźnika, nowe minibusy zużywać powinny podobną ilość paliwa co pojazdy wycofywane –przy wyższej mocy silnika, ostrzejszej normie emisji spalin oraz wyższym komforcie podróżowania. Dzięki flocie najmniejszych solarisów możliwe będzie wycofanie autobusów 12-metrowych z tych linii, dla których są one zbyt duże. Mały Solaris na każde 100 km zużywać ma o ok. 10-12 litrów mniej paliwa niż autobus 12 m.

 

Urby –po raz pierwszy w Poznaniu

Nowością w Poznaniu będzie także Kapena Urby 65c (teraz w MPK jest pierwszy z dwóch egzemplarzy). Miejski minibus o obniżonym wejściu na tylnym zwisie posiada 14 miejsc siedzących i zabrać może łącznie do 40 pasażerów. Warto zwrócić uwagę na wyposażenie. Komplet tablic elektronicznych (zewn. + wewn.) to znak, że prędzej czy później zobaczymy ten autobus na regularnych liniach komunikacyjnych. Od większych pojazdów odróżniać go będą także wygodne fotele, wyposażone dodatkowo w pasy bezpieczeństwa. W połączeniu z kołem zapasowym daje to możliwość wykorzystywania Kapeny także na trasach międzymiastowych –na przykład przy obsłudze przejazdów zamówionych.

Urby ma szansę być dla MPK Poznań nowym pojazdem wielozadaniowym. Przy okazji stać się może rekordzistą jeżeli chodzi o poziom zużycia paliwa. Dzięki apetytowi na poziomie 16-18 litrów oleju napędowego na 100 km ma być najoszczędniejszym we flocie autobusowej przewoźnika. Co ważne, mikrobus nie oznacza konieczność rezygnacji z idei autobusu niskopodłogowego. Za II osią podłoga jest obniżona –tu znajduje się miejsce dla wózka inwalidzkiego. Aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa, zamontowano dodatkowe lustro i panel przycisków –umożliwiający wezwanie kierowcy „na pomoc”czy sygnalizację wysiadania. Autobus ma także rampę, ułatwiającą wjazd i wyjazd wózka.

Zastosowanie mikrobusów w poznańskiej komunikacji miejskiej to nowy pomysł –próba osiągnięcia kompromisu pomiędzy wymaganiami nowoczesnej komunikacji miejskiej i prawami ekonomii. Zarząd Transportu Miejskiego obsługuje obecnie jedną linię mikrobusową. Połączenie o numerze 121 obsługuje Warbus. Wraz z ewentualnymi kolejnymi liniami tego typu MPK posiadać będzie tabor odpowiedni do ich obsługi.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solaris
Kapena
MPK Poznań
  • MB – 24.11.2011

    Czyżby zrezygnowano z używania nazwy modelu Alpino 8.6 na rzecz Solaris Urbino 8,6? Od kiedy?

  • Jarko – 24.11.2011

    może chcą zrobić to samo co Autosan że ma całą rodzine Sancity od 8,5-18m.To była by dobra opcja niby model niczym się nie różni od zwykłych Urbino z wyjątkiem że jest troche krótszy.Po co mają mieć osobny model jak mogą mieć całą rodzinke zgadza się.

  • – 25.11.2011

  • BK – 25.11.2011

    Urbino 8,6 jest węższe o 15cm - napisane jest w artykule.

  • InflanckA – 25.11.2011

    Alpino też jest węższe od zwykłych Solarisów...

  • InflanckA – 25.11.2011

    I kolejna głupota w postaci instalacji biletomatów w minibusach. To nawet Berlina na to nie stać - na liniach o małym obciążeniu bilety powinien sprzedawać i kontrolować kierowca (z bileterki).

  • Piotr – 26.11.2011

    @MB W zależności od rynku. Np. 8.6 dostarczone do Mobilis W-wa już w 2009 miały nazwę Urbino. http://www.przegubowiec.com/images/stories/katalog/A065-211-2009-B.jpg

  • anteater – 28.11.2011

    Wszystkie Alpino to Urbino, czy z 2009, czy 2011, czy dla Mobilisu, czy MPK. Alpino było tylko początkową nazwą marketingową, pokazową, jakkolwiek to nazywacie i jakkolwiek fachowo to się określa, ponieważ w jakimś kraju (nie pamiętam o jakim mówiono w fabryce) nazwa Alpino jest już zarejestrowana, więc Solaris nie może jej używać. Są to autobusy Solaris Urbino 8,6 - na poznańskich wynalazkach jest też naklejka przy 1 drzwiach z napisem "Urbino".

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....