TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Solaris Urbino 10 dla MPK Legnica - tysięczny autobus z Bolechowa na polskich drogach
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 06.10.2003 18:30:27 3 komentarze
Solaris Urbino 10 dla MPK Legnica - tysięczny autobus z Bolechowa na polskich drogach

Tysięczny autobus wyprodukowany w zakładach w Bolechowie i sprzedany na polskim rynku trafił do MPK Legnica. Szacowny jubilat znalazł się w gronie trzech midi-busów Solaris Urbino 10, które na drodze przetargu nieograniczonego zakupił dolnośląski przewoźnik. Jak powiedziała obecna na uroczystości, Pani Prezes Solaris Bus & Coach - Solange Olszewska - "Cieszymy się, że ten autobus trafił akurat do Legnicy, gdyż wcześniej sprzedaliśmy tutaj 42 nasze autobusy". Uprzedzając pytania o liczbę jubileuszów Solarisa z 1000 w tytule, wyjaśniam, że zeszłoroczna impreza (w pałacu w Wojnowie) dotyczyła tysięcznego autobusu (dla BVG Berlin) wyprodukowanego w fabryce w Bolechowie i przekazanego zewnętrznemu odbiorcy, natomiast legnicki egzemplarz był tysięcznym pojazdem sprzedanym na polskim rynku. Uroczystość została zorganizowana głównie dla przedstawicieli dolnośląskich i śląskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, którzy mieli okazję zapoznać się z nowym produktem zarówno podczas jazd po legnickich ulicach, jak i podczas multimedialnej prezentacji. Warto tutaj wspomnieć, że podczas konferencji prasowej, prezes MPK Opole - Janusz Granat, w szczególnie ciepłych słowach wypowiedział się o firmie Solaris, podkreślając jej zasługi na rzecz wprowadzania konstrukcji dostosowanych do potrzeb krajowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Czy to pierwsza oznaka zmiany preferencji taborowych opolskiej firmy, która w ostatnich latach kupowała tylko pojazdy z logo MAN? Zobaczymy...

Solaris Urbino 10 dla MPK Legnica

Szczegółowa specyfikacja techniczna Solarisa Urbino 10 dla MPK Legnica

Warto przyjrzeć się bliżej najnowszym nabytkom MPK Legnica, gdyż różnią się one od prototypu pokazanego na zeszłorocznej, VII Wystawie Komunikacji Miejskiej w Łodzi oraz egzemplarzy dostarczanych dla firmy Mobilis z Izabelina. Podstawowa różnica tkwi w zastosowanych komponentach układu napędowego, co ma odzwierciedlenie w nazwie produktu: Urbino 10 - silnik MAN, Urbinetto 10 - silnik Iveco. W warszawskich pojazdach (Urbinetto 10) zastosowano 6-cylindrowy silnik Iveco NEF 4AE0681B o mocy 176 kW (239 KM) z układem zasilania Common Rail, co stanowi swoistą awangardę, jeżeli chodzi o zastosowanie silników marki Iveco w autobusach miejskich tej klasy na polskim rynku. Kontrakt na 52 szt. Urbinetto 10 dla Mobilisu to strategiczna szansa na wprowadzenie silników Iveco jako standardu do miejskich przedsiębiorstw w naszym kraju, gdyż cały czas bardziej skutecznie oddziałuje pozytywne doświadczenie eksploatacyjne (im większa skala tym lepiej), niż pokazywane kolejne wykresy techniczne i mapki sieci serwisowych. I właśnie codzienna, wieloletnia praktyka spowodowała, że MPK Legnica zamówiło do swoich autobusów silniki MAN, co wynika z przyjętej strategii unifikacji zespołów napędowych - wszystkie pojazdy dolnośląskiego przewoźnika są wyposażone w jednostki napędowe MAN oraz skrzynie biegów ZF. Zdaniem prezesa MPK - Franciszka Łosia, sprzyja to m.in. bardziej wydajnej i szybszej obsłudze serwisowej i dlatego w trzech legnickich Solarisach Urbino 10 zastosowano pionowy, 6-cylindrowy silniki MAN serii D0836 LOH 03 Euro 3 ze sterownikiem wtrysku EDC MS 6,4, o pojemności 6871 cm3, mocy 162 kW (220 KM) przy 2000 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 850 Nm przy 1200-1800 obr./min. Współpracuje on z 4-stopniową skrzynią biegów ZF 4HP 502 zintegrowaną z retarderem - odłączanym przez ABS oraz wyłącznikiem na tablicy rozdzielczej. Opcjonalnie można zastosować 3-stopniową skrzynię biegów Voith 851.3. Warto dodać, że w systemie centralnego smarowania zastosowano urządzenie Vogel KFUS 2-64, natomiast odpowiedni poziom oleju w misce olejowej automatycznie reguluje urządzenie Oilmaster firmy Groeneveld.

Urbino 10 posiada nowoczesną instalację elektryczną CAN-bus, gdzie główne wiązki elektryczne zostały poprowadzone w kanale pod dachem. W jej ramach połączono urządzenia sterujące komponentami nadwozia, drzwi, skrzyni biegów, silnika i układu hamulcowego. Dzięki temu na centralnym wyświetlaczu deski kierowcy pokazywane są dokładne informacje o stanie urządzeń w autobusie. "Dziesiątki" seryjnie wyposażane są w hamulce tarczowe na wszystkich osiach i sterowany elektronicznie, pneumatyczny układ hamulcowy EBS (Electronic Brake System) firmy WABCO. Zapewnia on skuteczniejsze, a jednocześnie łagodniejsze hamowanie. Układ EBS jest nowoczesnym rozwiązaniem łączącym właściwości działania dotychczas stosowanych układów - ABS (zapobiegającego poślizgowi na mokrej nawierzchni) i ASR (zapobiegającego poślizgowi kół przy ruszaniu). Pozwala precyzyjnie i bez wysiłku dozować jego siłę. Dzięki temu czas reakcji na działanie kierowcy jest krótszy niż w tradycyjnym pneumatycznym układzie hamulcowym, co znacznie podnosi wskaźnik bezpieczeństwa. Jednocześnie system EBS nieustannie kontroluje zużycie klocków hamulcowych na poszczególnych kołach i tak rozdziela siłę hamowania, aby ich zużycie było optymalne i jak najbardziej równomierne. Zaprogramowanie systemu EBS dla potrzeb pojazdów komunikacji miejskiej jest inne niż w przypadku autobusów turystycznych, gdyż jego parametry dobrano pod kątem specyficznych warunków jazdy po mieście (częste postoje na światłach i przystankach, jazda z mniejszymi prędkościami, nieregularne obciążenia itd.).

We wnętrzu autobusu wygospodarowano większą powierzchnię niskiej podłogi m.in. dzięki zastosowaniu tylnej osi portalowej ZF AV 132S 900, pozwalającej na montaż ogumienia "supersingle" - pojedynczych opon o rozmiarze 385/55 R22,5. Dzięki temu rozwiązaniu poszerzono szerokość przejścia pomiędzy tylnymi nadkolami do 850 mm (wcześniej 625 mm) oraz poprzez obniżenie wagi pojazdu ograniczono zużycie paliwa. Kolejny czynnik pozytywnie wpływający na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych to powiększenie powierzchni okładzin ciernych, co powinno przełożyć się na wydłużenie ich okresu żywotności. Zdaniem producenta, model Urbino 10 posiada proporcjonalnie największą powierzchnię niskiej podłogi w porównaniu z innymi dotychczas produkowanymi seriami z Bolechowa, osiągając imponujący rezultat - 12,4 m2 niskiej podłogi na 19,2 m2 powierzchni wnętrz".

Legnicka "dziesiątka" Solarisa może zabrać na swój pokład 75 pasażerów, w tym 20 na tapicerowanych fotelach firmy Ster typu 6MN. Drzwi (otwierane do wewnątrz firmy Kiekert) w układzie 1-2-2 mają szerokość: 860 mm (I drzwi) i 1350 mm (II i III drzwi). Pracę drzwi kontroluje układ elektro-pneumatyczny z systemem rewersyjnym, uniemożliwiającym przytrzaśnięcie pasażera. Przy prędkości autobusu powyżej 3 km/h następuje automatyczne zablokowanie wszystkich drzwi. Otwarcie dowolnych drzwi włącza dopiero hamulec postojowy. Wysokość wejścia do autobusu wynosi 360 mm, natomiast dzięki zastosowaniu funkcji "przyklęku" układu poziomującego ECAS firmy Wabco, tą wartość można zmniejszyć o około 80 mm.

Wszystkie szyby w Urbino 10 zostały wklejone we wnęki ścian . Okna boczne są wyposażone u góry w przesuwne szyby (3 po lewej stronie i 2 po prawej), które zapewniają naturalną wentylację. To kolejna różnica w porównaniu z modelami dostarczonymi dla Mobilisa, gdzie wprowadzono dotychczas rzadko stosowane w autobusach nowszej generacji, odsuwane okna. Z jednej strony okna te zwiększają znacznie powierzchnię, przez którą do wnętrza wpada świeże powietrze, natomiast z drugiej strony - otwierają szeroką drogę do popisu dla nastoletnich pasażerów, którzy na pewno będą próbowali się wychylać przez okna. O ten aspekt bezpieczeństwa pasażerów spytamy podczas zbliżającego się wywiadu z prezesem Mobilisu - Eugeniuszem Szymonikiem.

Oprócz przesuwnych szyb, napływ świeżego powietrza do legnickich midi-busów wymuszają dwie klapy dachowe sterowane manualnie oraz dwa sufitowe wentylatory wyciągowe. Odpowiednią temperaturę w chłodne dni utrzymują grzejniki konwektorowe, znajdujące się przy lewej ścianie pojazdu, oraz trzy dmuchawy (2 stopniowe) ulokowane pod pasażerskimi siedzeniami. Jako ogrzewanie dodatkowe wprowadzono piec firmy Eberspacher z termostatem. Warto tutaj zaznaczyć, że legnickie Urbino 10 nie zostały wyposażone w klimatyzację kabiny kierowcy, co stało się już standardem przy zakupie nowych pojazdów przez polskie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej.

W legnickich "dziesiątkach" wprowadzono system informacji wizualnej, opierający się na nowoczesnych tablicach diodowych serii ETL firmy R&G z Mielca. Ponadto zainstalowano tej samej firmy kasowniki KRG-6 z możliwością dziurkowania i drukowania oraz wykonano instalację (zasilającą i podłączenie do autokoputera) pod kasę fiskalną, które mają się pojawić w autobusach MPK obsługujących linie miejskie w przyszłym roku.

Z lewej strony drugich i trzecich drzwi legnickich Urbino 10 zastosowano zewnętrzne, podświetlane przyciski do otwierania drzwi. System ten po upowszechnieniu się w komunikacji tramwajowej, obecnie wkracza na coraz większą skalę do taboru autobusowego, gdzie swoją przydatność może szczególnie wykazać w pojazdach obsługujących linie o słabej frekwencji. Przy okazji, będąc przy temacie frekwencji, dodajmy, że wśród egzemplarzy Urbinetto 10 zamówionych przez Mobilis, pięć pojazdów posiada systemem informacji pasażerskiej IRMA, który zlicza wszystkich pasażerów wchodzących i wychodzących z autobusu z dokładnością +/- 1 pasażer na dzień pracy. Daje to przewoźnikowi dokładną informację o natężeniu w określonym okresie na danej linii. W dobie maksymalnego dostosowywania taboru do liczby przewożonych pasażerów, jest to niewątpliwie przydatne urządzenie. Jego zalety na polskim rynku doceniły już m.in. firmy: ZKM Białystok, MPK Poznań, MZK Wejherowo i PKM Jaworzno.

Na zakończenie tej krótkiej prezentacji konstrukcji, zatrzymajmy się na chwilę przy cenie legnickiego Urbino 10, która wyniosła 758 718,00 zł, w tym VAT - 136 818,00 zł. To główny powód tak słabego rozpowszechnienia w Polsce miejskich midi-busów o niskim przebiegu podłogi. Jeżeli katalogowy koszt 10-metrowego autobusu Solarisa o pojemności 75 - 82 pasażerów wynosi 636 000 zł, a pojazdu 12-metrowego o pojemności 105 pasażerów - 675 000 zł, to nie ma się co dziwić, że jak na razie przedsiębiorstwa miejskie dość sceptycznie podchodzą do tego typu konstrukcji. Tegoroczne dostawy dla firm: Mobilis (52 szt. Solaris Urbinetto 10), MZA Warszawa (15 szt. MAN NM 223) i MPK Legnica (3 szt. Solaris Urbino 10) są pierwszymi, większymi oznakami ożywienia w tym segmencie rynku i wiążą się bezpośrednio ze zmniejszaniem się ilości przewożonych pasażerów. W tej sytuacji przewoźnicy szukają oszczędniejszych systemów zarządzania taborem, a jednym z przyjętych tutaj wariantów jest zakup mniejszych, bardziej ekonomicznych konstrukcji klasy midi, przeznaczonych do obsługi linii o słabszym natężeniu ruchu pasażerskiego. Główną ich zaletą jest niższe zużycie paliwa (od 5 do 10 % mniej niż pojazdy 12-metrowe), lepsza zwrotność i wyższy wskaźnik wykorzystania pojazdu. Jednak przy obecnym wysokim udziale pracy kierowcy w kosztach przewozowych (około 50 % ceny wzkm), ta oszczędność przynosi zysk rzędu 20-30 groszy na 1 wzkm. To dla wielu przedsiębiorców zbyt mało, aby inwestować w nowy o tabor o mniejszej pojemności i dlatego jeszcze długo autobus 12-metrowy będzie standardowym pojazdem komunikacji miejskiej.

MPK Legnica - podstawowe dane statystyczne

Obecnie skład taboru MPK Legnica przedstawia się następująco: 3 szt. Solaris Urbino 10, 5 szt. MAN NL 223, 20 szt. Neoplan N41016, 2 szt. Neoplan K4016, 12 szt. Neoplan 4020, 8 szt. Urbino 12, 9 szt. Ikarus 280, 10 szt. Jelcz M11 i 11 szt. Jelcz M120. Łącznie w zajezdni firmy przy ulicy Domejki 2 stacjonuje 80 autobusów, w tym 57 pojazdów to konstrukcje niskowejściowe lub niskopodłogowe. Ich średni roczny przebieg wynosi 55 991 km. W 2002 roku autobusy MPK Legnica wykonały 4 527 tys. wzkm, w tym na terenie samej Legnicy 3 889 tys. wzkm i przewiozły 14 975 tys. pasażerów. Dla porównania - w 1998 r. zrealizowano 5 923 tys. wzkm, na terenie Legnicy - 4 478 tys. km i przewieziono 22 795 tys. osób. Przedsiębiorstwo obsługuje łącznie 18 linii miejskich ( w tym 2 nocne), 6 linii podmiejskich (na terenie gmin: Jawor, Krotoszyce, Kunice, Prochowice, Złotoryja, Legnickie Pole) oraz 2 linie bezpłatne, dofinansowywane przez supermarkety. Spółka zatrudnia ogółem 290 osób, w tym 154 kierowców. Pełne dane statystyczne na temat funkcjonowania firmy MPK Legnica można znaleźć tutaj.

Podczas uroczystości przekazania trzech autobusów Solaris Urbino 10 mieliśmy przyjemność porozmawiać z prezesem MPK Legnica - Franciszkiem Łosiem, który przekazał nam wiele interesujących wiadomości na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa. Zapis tego wywiadu znajduje się tutaj.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Urbino
MPK Legnica
Legnica
  • – 17.03.2005

    a u nas w kraku to debile z mpk tak to zmontowały, że toto się nie trzyma kupy w czsie jazdy...

  • – 17.03.2005

    a już się pisze przez "u", dlogi panie ladoslawku.

  • rafał – 28.07.2006

    zgadzam się z wojtkiem k. powinni zakupić nowe neoplany

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....