Solaris o 130 elektrobusach dla Warszawy: Wiemy co robić

infobus
23.07.2019 10:00
0 Komentarzy

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie za blisko 400 mln złotych zakupiły 130 przegubowych elektrobusów. Ten największy dotychczas kontrakt na bezemisyjne autobusy w Europie wygrała firma Solaris. Przegubowe Urbino 18 electric będą dostarczane do stolicy Polski w roku 2020.

Gigantyczne zamówienie na dostawę 130 przegubowych autobusów elektrycznych jest największym do tej pory przetargiem tego typu w Europie. Elektrobusy marki Solaris zostały dotąd zamówione przez 60 miast w 17 państwach i od roku 2011 pokonały już ponad 14 mln kilometrów. Firma, zgodnie z podpisaną dzisiaj umową, zrealizuje to zamówienie w roku 2020.

Przypomnijmy, że producent z Bolechowa zaoferował dostarczenie 130 długich elektrobusów za 399 590 100 PLN brutto. A to dało cenę jednostkową za bardzo bogato wyposażonego elektrycznego Nowego Urbino 18 w wysokości 2 499 000 PLN netto. To oczywiście promocja przez duże „P” bez dwóch zdań!

„Firma Solaris jest niezwykle dumna z faktu wygrania tak ogromnego przetargu na dostawę autobusów elektrycznych. Od wielu lat konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju opartą o pojazdy bezemisyjne. Dzięki gigantycznemu zamówieniu z MZA, umacniamy się na pozycji europejskiego lidera elektromobilności. Przede wszystkim jednak cieszymy się, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Warszawy” – powiedział na wczorajszym podpisaniu umowy Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

130 przegubowych elektrycznych Urbino dla MZA będzie wyposażonych tak jak sobie życzył tego przewoźnik. Pojazdy będą więc tak skompletowane, aby pokonywać jak najdłuższe dysntase w ciągu doby, a prąd będzie uzupełniany głównie w trakcie szybkich ładowań na na krańcach. A więc nie ma zaskoczenia, że stołeczne nU18e będą miały baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh, na które producent udzielił zgodnie z wymaganiami zamawiającego siedmioletniej gwarancji.

Energia elektryczna będzie w nich uzupełniana poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz za pomocą pantografów. Autobus będzie wyposażony w dwa gniazda ładowania: nad prawym przednim nadkolu oraz za ostatnimi drzwiami, pantograf zaś będzie zamontowany na dachu pojazdu. Stacje szybkiego ładowania – z mocą ponad 400 kW – rozlokowane będą w różnych punktach miasta. Budowa infrastruktury jest przedmiotem odrębnego postępowania przetargowego.

Jednostką napędową warszawskich elektrycznych przegubowców będzie oś ZF AVE130 z dwoma silnikami silnikami trakcyjnymi o mocy 110 kW każdy. Mimo tego, że autobusy elektryczne są znacznie tańsze w eksploatacji niż pojazdy spalinowe, dodatkowo w pojazdach dla MZA zastosowano przetwornicę napięcia silnika trakcyjnego, wykonaną w technologii SiC, co dodatkowo wpłynie na obniżenie zużycia energii.

Wnętrze i wyposażenie autobusu będzie doskonale znane pasażerom MZA i jest wykonane zgodnie z obowiązującym standardem ZTM. Kabina kierowcy będzie więc całkowicie zamknięta, autobus zaś będzie wyposażony w klimatyzację i rozbudowany system informacji pasażerskiej. Dodatkowo do dyspozycji pasażerów będą trzy podwójne gniazda USB, z których można doładować urządzenia mobilne.

Oprócz wszystkich nowinek technicznych, najważniejszą cechą autobusów elektrycznych jest to, że nie emitują one w miejscu użytkowania żadnych spalin i są niezwykle ciche, co znacząco wpływa na poprawę jakości życia w mieście.

Do tej pory Solaris do Warszawy dostarczył już ponad 1000 autobusów miejskich, w tym 20 elektrycznych. Elektrobusy można na co dzień spotkać na linii nr 222. Zaprojektowany i wyprodukowany przez Solarisa Urbino 12 electric w roku 2017 został wybrany najlepszym autobusem miejskim w Europie. Firma Solaris wraz z Grupą CAF, która od września 2018 jest jej właścicielem, jest europejskim liderem w zakresie elektromobilności i rozwiązań dla transportu publicznego.

Komentarze