Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris kończy autobusy dla MPK Łódź

infobus
21.10.2015 16:48
0 Komentarzy

Solaris rozpoczął ostatni etaprealizacji zamówienia na dostawę 20 pojazdów klasy maxi oraz takiej samejilości przegubowców dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi. Toefekt zakończonego pod koniec lipca przetargu na dziesięcioletni wynajem autobusów.Kontrakt jest wart nieco ponad 94,5 mln zł brutto.

 

O warunkach zamówienia napisaliśmytutaj, natomiast tu wspominaliśmy o ofertach, które przedstawili łódzkiemuMPK Mercedes i Solaris wraz ze swoimi partnerami finansowymi. Spółkapotrzebowała miesiąca by je przeanalizować. 23 lipca podpisano umowę zSolarisem oraz Millenium Leasing. Konsorcjum na zrealizowanie dostawy ma czasdo 16 listopada.

 

Jak to wygląda na chwilę obecną? Większość z 40 autobusów jest na końcowym etapieprodukcji, który w zasadzie polega na ostatnich czynnościach wykończeniowychlub montażu urządzeń zewnętrznych.

 

Wczoraj  w trakcie wizyty u producenta w towarzystwie przedstawicieli MPK, Zarządu Drógi Transportu oraz łódzkich dziennikarzy pokazano nam dwa już ukończoneautobusy. To egzemplarze z trzeciej generacji Urbino 12. W stosunku do tych,które łódzka spółka odebrała w 2011 oraz 2013 r. wyróżniają się kilkoma nowymirozwiązaniami. Można tu wskazać nieco inną stylistykę części elementów wnętrza oraz układ napędowy. Przejdźmy zatem do konkretów.

To pierwsze autobusy zBolechowa dla Łodzi spełniające normę EURO6. Pojazdy są napędzane silnikiem DAFMX-11 o mocy 240 kW. Jednostka została zblokowana z czterobiegową automatycznąskrzynią biegów Voith Diva 6. Układ jezdny to tylna oś portalowa typu ZFAVN132/80, z przodu sztywna belka ZF RL85A z dodatkowym stabilizatorem jazdy.

 

Zaprezentowane solówki posiadają układdrzwi 2-2-2 oraz umożliwiają podróż maksymalnie 85 pasażerom. 28 z nich możeliczyć na miejsce siedzące na fotelach typu Ster 8MU Ultra Light z miękkąwkładką. 12 z nich jest dostępnych z niskiej podłogi. Efekt ten uzyskano dziękizabudowaniu zbiorników paliwa o łącznej pojemności 250 l w podestach podsiedzeniami za drugimi drzwiami. Zbiornik na AdBlue o pojemności 45 l znalazłsię pod siedzeniami tuż przed drugą parą drzwi. Kolejnym pozytywnym wynikiemtak dobranej konfiguracji wnętrza jest uzyskanie wydzielonej przestrzeni polewej stronie pojazdu dla pasażerów stojących lub wózków o wymiarach 1,85 m x0,75 m.

 

Nie zapomniano o także o klimatyzacji,którą stanowią urządzenia firmy Sutrak. Dwa urządzenia chłodzące odpowiadająosobno za wentylację w pełni wydzielonej kabiny kierowcy, odrębnie zaprzestrzeń pasażerską. Ponadto autobusy wyposażono w 12 przesuwnych okien.

 

Bogato rozbudowany system informacjipasażerskiej oparto o rozwiązania firmy R&G z Mielca. Na zewnątrz to trzywyświetlacze diodowe o wysokiej rozdzielczości. W środku zaś znajdziemy trzytablice LCD (jedna 38″ wyświetlająca informację w formie”koralików” oraz dwie umieszczone centralnie o przekątnej 22″).Za kabiną kierowcy umieszczono diodową tablicę z serii ETL o rozdzielczości 116x16pkt. W standardzie oczywiście jeszcze zapowiedzi głosowe przystanków, automatbiletowy oraz monitoring.

 

Wkrótce w podobny sposób opiszemy takżeUrbino 18 dla łódzkiego przewoźnika. Po zrealizowaniu tegorocznego zamówieniailość Solarisów użytkowanych przez łódzkie MPK wzrośnie ze 109 do 149egzemplarzy. Przeważają przegubowe „jamniki”. Jednak nie da się wykluczyć, że w niedalekiej przyszłości wkrótce ulegnie to zmianie. Spółka ostatnio sprawdzała Mercedesa Sprinter 77, teraz testuje elektrobus Solarisa. Na tą chwilę nie można powiedzieć jaki będąkolejne zakupy, których dokona MPK. Pewne natomiast jest to, że przewoźnik chciałby kontynuować pozyskiwanie taboru autobusowego w formie wynajmu.

Komentarze