Solaris i SOR z umowami ramowymi na 60 autobusów dla Pragi

infobus
18.02.2020 17:00
0 Komentarzy

W ciągu pięciu lat Praga może wzbogacić się o 60 nowych autobusów klasy MIDI. A to za sprawą dwóch umów ramowych, które tamtejszy miejski przewoźnik, czyli Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podpisał z dwoma producentami. To SOR i Solaris.

Umowy ramowe
W ciągu następnych pięciu lat w Pradze będzie można eksploatować do 20 midibusów SOR BN9,5 i maksymalnie 40 Solarisów Urbino 10,5. Na ten rok zaplanowano już pierwsze dostawy. Na pierwszy rzut pójdą debiutujące w Czechach Nowe Urbino 10,5

SOR i Solaris są zwycięzcami dwuczęściowego przetargu ogłoszonego w ubiegłym roku przez DPP. Został on podzielony na dwa zadanie. Pierwsze, które spółka określiła jako „midibus” wymagało dostaw częściowo niskopodłogowych autobusów w metrażu 8 – 9 m. Z kolei w przypadku „midibusów plus” oczekiwano w pełni niskopodłogowych konstrukcji o długości 10 – 11 m. Wszystkie autobusy miały być objęte przynajmniej czteroletnią gwarancją całopojazdową. Ale premiowano wydłużenie tego okresu o rok. I tak też uczynił SOR jak i Solaris.

DPP niedawno zawarła umowy ramowe ze zwycięskimi producentami. U SOR-a przewoźnik będzie mógł zamówić maksymalnie 20 sztuk pojazdów, których nikomu nie trzeba przedstawiać. To model BN9,5. Cena jednostkowa pojazdu w wersji praskiej to 5,15 mln CZK, czyli ok. 880 000 PLN.

Większe zlecenia mogą trafić do Solarisa, który powraca do czeskiej stolicy po kilkuletniej przerwie. Przypomnijmy, że w latach 2012 – 2015 producent z Bolechowa dostarczył DPP 40 sztuk autobusów Urbino 8,9LE. Teraz będą to większe pojazdy. DPP może zamówić do 40 Urbino 10,5. Cena jednego to 5,5 mln CZK, a więc ok. 940 000 PLN.

Na razie praski przewoźnik zamówi u Solarisa 20 autobusów. Ich dostawa planowana jest pod koniec tego roku. Następnie DPP wdroży je do obsługi na liniach 101 i 138.

DPP chwali sobie długą gwarancję
„Dwa przetargi na midibusy i midibusy plus, które zakończyliśmy ponownie potwierdziły, że DPP opłaciło się postawić na premiowanie pięcioletniej gwarancji. Okazuje się, że nie tylko czescy producenci, ale także firmy zagraniczne, w tym przypadku Solaris, należący do dużej hiszpańskiej grupy CAF, mogą spełnić te warunki” – powiedział Jan Barchánek, kierownik działu obsługi autobusów DPP

„Zawierając umowę ramową, DPP nie jest zobowiązana do wykorzystania jej pełnego zakresu. Dostawy poszczególnych autobusów zostaną zrealizowane w ciągu najbliższych pięciu lat na podstawie umów wykonawczych, które będą uwzględniać bieżące zapotrzebowanie. W pierwszej fazie, skupiamy się na zakupie 20 midibusów plus w wersji trzydrzwiowej. Nawiasem mówiąc będą to pierwsze autobusy tej klasy w naszej flocie.” – dodał Barchánek.

Ceny, które uzyskało w przetargu DPP obejmują także wyposażenie autobusów w systemu poboru opłat i informacji pasażerskiej. Nowe pojazdy będą serwisowane przez DPP we własnym zakresie. Oba Solaris i SOR-y będą w pełni klimatyzowane. Jednostka napędowa to silnik wysokoprężny spełniający najwyższy standard Euro 6D.

Komentarze