TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Słowacki rynek autobusów w I połowie 2010 r.
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 17.08.2010 19:00:29
Słowacki rynek autobusów w I połowie 2010 r.

W I połowie 2010 r. słowaccy przewoźnicy zakupili łącznie 246 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co oznacza spadek sprzedaży o 7 szt. (- 2,76%) w porównaniu z I połową 2009 r. oraz świadczy o dość stabilnej sytuacji u naszych południowych sąsiadów. Warto tutaj dodać, że Słowacja w ogóle dość lekko przechodzi globalny kryzys gospodarczy w segmencie autobusowym. W zeszłym roku była jednym z dwóch krajów w naszym regionie (obok Węgier), który odnotował wzrost sprzedaży tego typu pojazdów. Była to suma 671 autobusów o masie powyżej 3,5 t, czyli o 76 szt. (+ 12,7%), czyli więcej niż w 2008 r.! Teraz Słowacja imponuje stabilnością sprzedaży.

Po sześciu miesiącach br. zdecydowanym liderem na Słowacji jest Irisbus (116 szt.), który także prezentuje się tutaj bardzo stabilnie i odnotował tutaj wzrost sprzedaży o jeden autobus w porównaniu z 2009 r. Drugie miejsce ma SOR z wynikiem 70 szt. (także o 1 szt. więcej niż przed rokiem). Trzecia pozycja należy do Mercedesa, który w porównaniu z czeskim rynkiem lepiej tutaj rozkłada swoją sprzedaż na poszczególne segmenty (w segmencie iejskim i międzymiastowym zajmuje trzecią pozycję, a w turystycznym pierwszą). Czwarte miejsce to czeski Tedom, a piąte –lokalny producent SAO Lucenec.

Irisbus i SOR na czele

Cały czas słowacki rynek autobusów jest zdominowany zarówno przez czeskich producentów, jak i autobusy międzymiastowe, czyli mamy tutaj prawie identyczną sytuację jak w Czechach. Łącznie w I połowie 2010 r. sprzedano 140 międzymiastowych pojazdów, czyli o 20 szt. mniej niż przed rokiem (- 12,5%). Tutaj zdecydowanie prowadzi Irisbus (103 szt.), który w tym okresie dostarczył aż 76 szt. modelu Crossway 10,6M. Oprócz tego Słowacy kupili autobusy: Crossway 12 (18 szt.), Arway 12 (8 szt.), Arway 15 (5 szt.) i po raz pierwszy (zarówno na Słowacji, jak i w Czechach) –wydłużony model dwuosiowy –Crossway 12,8M.

Drugie miejsce zajmuje tutaj SOR, który sprzedał 23 autobusy –w zasadzie tylko jednego typu: C10,5. Na kolejnym miejscu uplasował się SAO Lucenec, który coraz lepiej doskonale radzi sobie na autobusowym rynku. W 2010 r. słowacki producent sprzedał 9 szt. modelu PMC 12, który pod względem stylistyki i zastosowanych rozwiązaniach technicznych bardzo przypomina ostatnią generację marki Karosa –serię 900. Stawkę zamyka Mercedes-Benz z modelem Intouro (4 szt.) oraz –ciekawostka –Scania, która dostarczyła w I połowie na Słowację jeden międzymiastowy autobus Scania OmniExpress H. Przypomnijmy, że dwa takie autobusy zostały zakupione w Czechach, ale w wersji turystycznej. Czy to oznacza początek szerszej sprzedaży tego modelu u naszych południowych sąsiadów, podczas gdy w Polsce ten autobus w ogóle nie jest oferowany? Zobaczymy.

I segment miejski, który w I połowie 2010 r. wszedł na „wyższe obroty”i odnotował wzrost sprzedaży o 15 szt. (+ 26,31%). Słowaccy przewoźnicy zakupili w tym okresie 72 autobusy, podczas gdy rok temu –57 szt. Co ciekawe –w I połowie roku DP Bratysława nabył aż 10 egzemplarzy czteroosiowego Mercedesa CapaCity, który jak do tej pory kupowany był tylko w krajach Europy Zachodniej i w Turcji. Dodatkowo firma odebrała 40 niskopodłogowych, klimatyzowanych autobusów SOR NB18. Jeden bratysławski autobus Mercedes-Benz CapaCity kosztował 490 000 EUR, a jeden SOR NB18 –272.000 EUR brutto. Drugi „rodzynek”na słowackim rynku to Irisbus Citelis 10,5M CNG, który do tej pory –nawet w wersji z sinikiem Diesla –nigdy nie został nawet pokazany w Polsce. Łącznie –po I połowie br. –w miejskim segmencie prowadzi SOR (wspomniany kontrakt dla Bratysławy plus sprzedaż 7. gazowych autobusów (NGB12 i NGB18). Drugie miejsce to Mercedes-Benz CapaCity, a dopiero trzecie –Irisbus z gazowych Citelisami: 4 szt. w wersji 12-metrowej i jeden w wersji 10,5-metra.

Wzrost sprzedaży odnotował także segment turystyczny –z 10 szt. w I połowie 2009 r. do 15 szt. w I połowie 2010 r. (+ 5 szt. / + 50%). Co ciekawe mamy tu aż trzech liderów. Po cztery autokary sprzedały firmy: MAN ( 4 szt. Lion`s Coach);Mercedes-Benz (4 szt. Tourismo) i Scania-Irizar (4 szt. Century), a dodatkowo słowaccy przewoźnicy zakupili po jednym egzemplarzu: Irisbus Domino, Setra S 417 HDH i Yutong

Na koniec rynek minibusów –łącznie w I połowie 2010 r. na Słowacji dostarczono19 minibusów, czyli o 7 szt. mniej niż przed rokiem (- 26,92%). Najwięcej sprzedano tutaj pojazdów na bazie Iveco Daily z zabudową Rosero (7 szt.), a także Mercedes-Benz Sprinter (5 szt., w tym trzy zabudowane przez firmę Rosero), Fiat Ducato, Renault Master i Isuzu Turquoise.

Słowacki rynek autobusów w I połowie 2010 r.

Marka

01-06. 2010 r.

udział [%]

01-06. 2009 r.

udział [%]

Irisbus

116

47,2

115

45,5

SOR

70

28,5

69

27,3

Mercedes

23

9,3

8

3,2

Tedom

10

4,1

20

7,9

Sao Lučenec

9

3,7

26

10,3

Scania

5

2

5

2

MAN

4

1,6

5

2

inni

9

3,6

55

2,0

Razem

246

100%

253

100%

 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Słowacja
rynek
SOR
Irisbus
Tedom

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....