TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Słowacki rynek autobusów w I połowie 2010 r.
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 17.08.2010 19:00:29
Słowacki rynek autobusów w I połowie 2010 r.

W I połowie 2010 r. słowaccy przewoźnicy zakupili łącznie 246 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co oznacza spadek sprzedaży o 7 szt. (- 2,76%) w porównaniu z I połową 2009 r. oraz świadczy o dość stabilnej sytuacji u naszych południowych sąsiadów. Warto tutaj dodać, że Słowacja w ogóle dość lekko przechodzi globalny kryzys gospodarczy w segmencie autobusowym. W zeszłym roku była jednym z dwóch krajów w naszym regionie (obok Węgier), który odnotował wzrost sprzedaży tego typu pojazdów. Była to suma 671 autobusów o masie powyżej 3,5 t, czyli o 76 szt. (+ 12,7%), czyli więcej niż w 2008 r.! Teraz Słowacja imponuje stabilnością sprzedaży.

Po sześciu miesiącach br. zdecydowanym liderem na Słowacji jest Irisbus (116 szt.), który także prezentuje się tutaj bardzo stabilnie i odnotował tutaj wzrost sprzedaży o jeden autobus w porównaniu z 2009 r. Drugie miejsce ma SOR z wynikiem 70 szt. (także o 1 szt. więcej niż przed rokiem). Trzecia pozycja należy do Mercedesa, który w porównaniu z czeskim rynkiem lepiej tutaj rozkłada swoją sprzedaż na poszczególne segmenty (w segmencie iejskim i międzymiastowym zajmuje trzecią pozycję, a w turystycznym pierwszą). Czwarte miejsce to czeski Tedom, a piąte –lokalny producent SAO Lucenec.

Irisbus i SOR na czele

Cały czas słowacki rynek autobusów jest zdominowany zarówno przez czeskich producentów, jak i autobusy międzymiastowe, czyli mamy tutaj prawie identyczną sytuację jak w Czechach. Łącznie w I połowie 2010 r. sprzedano 140 międzymiastowych pojazdów, czyli o 20 szt. mniej niż przed rokiem (- 12,5%). Tutaj zdecydowanie prowadzi Irisbus (103 szt.), który w tym okresie dostarczył aż 76 szt. modelu Crossway 10,6M. Oprócz tego Słowacy kupili autobusy: Crossway 12 (18 szt.), Arway 12 (8 szt.), Arway 15 (5 szt.) i po raz pierwszy (zarówno na Słowacji, jak i w Czechach) –wydłużony model dwuosiowy –Crossway 12,8M.

Drugie miejsce zajmuje tutaj SOR, który sprzedał 23 autobusy –w zasadzie tylko jednego typu: C10,5. Na kolejnym miejscu uplasował się SAO Lucenec, który coraz lepiej doskonale radzi sobie na autobusowym rynku. W 2010 r. słowacki producent sprzedał 9 szt. modelu PMC 12, który pod względem stylistyki i zastosowanych rozwiązaniach technicznych bardzo przypomina ostatnią generację marki Karosa –serię 900. Stawkę zamyka Mercedes-Benz z modelem Intouro (4 szt.) oraz –ciekawostka –Scania, która dostarczyła w I połowie na Słowację jeden międzymiastowy autobus Scania OmniExpress H. Przypomnijmy, że dwa takie autobusy zostały zakupione w Czechach, ale w wersji turystycznej. Czy to oznacza początek szerszej sprzedaży tego modelu u naszych południowych sąsiadów, podczas gdy w Polsce ten autobus w ogóle nie jest oferowany? Zobaczymy.

I segment miejski, który w I połowie 2010 r. wszedł na „wyższe obroty”i odnotował wzrost sprzedaży o 15 szt. (+ 26,31%). Słowaccy przewoźnicy zakupili w tym okresie 72 autobusy, podczas gdy rok temu –57 szt. Co ciekawe –w I połowie roku DP Bratysława nabył aż 10 egzemplarzy czteroosiowego Mercedesa CapaCity, który jak do tej pory kupowany był tylko w krajach Europy Zachodniej i w Turcji. Dodatkowo firma odebrała 40 niskopodłogowych, klimatyzowanych autobusów SOR NB18. Jeden bratysławski autobus Mercedes-Benz CapaCity kosztował 490 000 EUR, a jeden SOR NB18 –272.000 EUR brutto. Drugi „rodzynek”na słowackim rynku to Irisbus Citelis 10,5M CNG, który do tej pory –nawet w wersji z sinikiem Diesla –nigdy nie został nawet pokazany w Polsce. Łącznie –po I połowie br. –w miejskim segmencie prowadzi SOR (wspomniany kontrakt dla Bratysławy plus sprzedaż 7. gazowych autobusów (NGB12 i NGB18). Drugie miejsce to Mercedes-Benz CapaCity, a dopiero trzecie –Irisbus z gazowych Citelisami: 4 szt. w wersji 12-metrowej i jeden w wersji 10,5-metra.

Wzrost sprzedaży odnotował także segment turystyczny –z 10 szt. w I połowie 2009 r. do 15 szt. w I połowie 2010 r. (+ 5 szt. / + 50%). Co ciekawe mamy tu aż trzech liderów. Po cztery autokary sprzedały firmy: MAN ( 4 szt. Lion`s Coach);Mercedes-Benz (4 szt. Tourismo) i Scania-Irizar (4 szt. Century), a dodatkowo słowaccy przewoźnicy zakupili po jednym egzemplarzu: Irisbus Domino, Setra S 417 HDH i Yutong

Na koniec rynek minibusów –łącznie w I połowie 2010 r. na Słowacji dostarczono19 minibusów, czyli o 7 szt. mniej niż przed rokiem (- 26,92%). Najwięcej sprzedano tutaj pojazdów na bazie Iveco Daily z zabudową Rosero (7 szt.), a także Mercedes-Benz Sprinter (5 szt., w tym trzy zabudowane przez firmę Rosero), Fiat Ducato, Renault Master i Isuzu Turquoise.

Słowacki rynek autobusów w I połowie 2010 r.

Marka

01-06. 2010 r.

udział [%]

01-06. 2009 r.

udział [%]

Irisbus

116

47,2

115

45,5

SOR

70

28,5

69

27,3

Mercedes

23

9,3

8

3,2

Tedom

10

4,1

20

7,9

Sao Lučenec

9

3,7

26

10,3

Scania

5

2

5

2

MAN

4

1,6

5

2

inni

9

3,6

55

2,0

Razem

246

100%

253

100%

 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Słowacja
rynek
SOR
Irisbus
Tedom
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....