TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Śląskie PKMy planują zakupy
InfoBus.pl - Opublikowano: 25.11.2015 17:42:22 4 komentarze
151 nowych autobusów i trolejbusów w ciągu kilku lat w całym GOP to ambitny plan.

Na początku miesiąca opublikowano zaktualizowaną listę projektów indywidualnych zgłoszonych do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wśród zadań do dofinansowania przedstawiono cztery wnioski przesłane przez piątkę przewoźników komunalnych z GOP.

62 autobusy i trolejbusy w Tychach

Największy z nich opiewa na 170 mln zł. Został on przedstawiony przez tyskie spółki transportowe, czyli PKM i TLT. Operatorzy szacują, że dzięki temu pozyskają łącznie 62 autobusy i trolejbusy. Niewiadomą jest ich konkretny udział w ramach tego zadania. Pewne jest natomiast to, że obie spółki liczą na szacunkowe dofinansowanie rzędu 100 mln zł. Ponadto za wielce prawdopodobne należy uznać, iż tyski PKM będzie chciał dzięki temu wsparciu pozyskać kolejne autobusy na gaz ziemny. Trzeba pamiętać, że spółka jest w Polsce jednym z największych przewoźników, którzy zaufali pojazdom zasilanym tym paliwem.

Hybrydy w Katowicach?

Drugi z projektów został zgłoszonych na listę POIŚ przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach. Spółka za 61,5 mln zł chce pozyskać 35 nowych autobusów niskopodłogowych. By udźwignąć tą inwestycję przewoźnik liczy na wsparcie unijne w wysokości 31,5 mln zł. Średnia cena za jeden pojazd w wysokości ok. 1,75 mln zł może sugerować autobusy hybrydowe. Jeżeli tak by się stało to katowicki przewoźnik stałby się po częstochowskim MPK drugim największym użytkownikiem w Polsce tego typu pojazdów. To jednak nasze redakcyjne przypuszczenia oparte wyłącznie na rozeznaniu cenowym.

Jaworzno konsekwentne 

Następną pod względem wartości pozycję w tym gronie zajmuje Jaworzno oraz należące do miasta Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. Wartość tego projektu oszacowano na 48,75 mln zł. Zakładane wsparcie z POIŚ ma wynieść 30,6 mln zł. Dzięki temu ma zostać zakupione 25 autobusów elektrycznych oraz infrastruktura towarzysząca w postaci niezbędnego zaplecza oraz systemu zarządzania flotą. Zgłoszony projekt nie powinien dziwić, gdyż Jaworzno jest jednym z pierwszych polskich miast, które żywo deklarowało chęć kontynuacji modernizacji transportu publicznego w oparciu o elektrobusy. To również jasny dowód na to, że te plany będą konsekwentnie realizowane.

Gliwicki projekt wystartuje szybko?

Miejsce czwarte w naszym rankingu "cenowym" zajmuje projekt gliwickiego PKM. Na 48 mln zł oszacowano wartość zadania pod nazwą "Ograniczenie zanieczyszczeń emitowanych do powietrza poprzez odnowienie taboru autobusowego wraz z budową placu parkingowego". Przewoźnik celuje w grant w wysokości 30,2 mln zł. Dzięki realizacji tego projektu PKM ma się wzbogacić o 29 nowych autobusów. 

Ponadto (co pośrednio może sugerować nazwa projektu) prawdopodobnie spółka będzie chciała zmodernizować swoje dotychczasowe zaplecze techniczne. Czy tak faktycznie będzie przekonamy się w momencie wejścia projektu w fazę realizacji. A ta jest zapowiadana już w przyszłym roku. Portal Nowiny Gliwickie podał kilka dni temu informację, że w przyszłym roku PKM chce wprowadzić do ruchu 20 nowych autobusów. Zatem należy czekać na dalszy rozwój wydarzeń.

Śląsk przykładem dobrych praktyk?

Łączna wartość wszystkich opisanych pokrótce projektów to prawie 330 mln zł. Środki te mają umożliwić zakup łącznie 151 pojazdów. Ponadto zakładając, że realizacja części z tych zadań rozpocznie się już w przyszłym roku oznacza to, że województwo śląskie dalej będzie jednym z liderów w kraju pod względem regularnej modernizacji flot miejskich przewoźników autobusowych. 

To bardzo pozytywna wiadomość, która pokazuje, że spółki przewozowe z większych miast przestały patrzeć na dofinansowanie unijne jako jedyny warunek, który umożliwia przeprowadzenie inwestycji w poprawę części elementów wchodzących w skład systemu transportu publicznego, a bardziej traktują to jako dogodny pretekst do intensyfikacji zamierzeń. W trwającej właśnie unijnej "siedmiolatce" to bardzo ważne, bo po jej zamknięciu wraz z końcem 2023 r. przynajmniej część beneficjentów nie będzie zmuszana do szukania odpowiedzi na pytanie co potem?


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Tychy
TLT Tychy
PKM Katowice
PKM Jaworzno
PKM Gliwice
  • seeker – 25.11.2015

    Dostaną kasę na nówki, potem zażądają sobie odpowiednich stawek wzkm by tymi nówkami jeździć a gminy chroniąc budżet potną kilka linii (czyt, zoptymalizują ofertę) oraz zażądają podwyżek cen biletów. W efekcie nówki będą stały być może u niektórych na wyremontowanym placu a ludzie przesiądą się do samochodów przy najbliższej okazji. Takich inwestycji to nie powinno się zazdrościć bo do niczego nie prowadzą. Dostaje się fajne wiaderko i grabki by bawić się nimi w błocie zamiast w piaskownicy.

  • www – 25.11.2015

    @seeker Śmieszne, ale po śląsku prawdziwe.Projekty typu "odnowienie taboru" to kpina. Żadnej ekologii w tym nie ma i nie będzie. Wymiana taboru przez firmy komercyjne jakimi są PKM-y powinna odbywać się ze środków tych firm - wyjątkiem powinny być tylko tramwaje i trolejbusy. Toż to skandal, że autobusy kupione za pieniądze podatników zarabiają już teraz na firmy, a wymiana tych autobusów znowu ma się odbyć na koszt podatników, żeby firmy sobie zarabiały, a podatnik płacił za korzystanie z tych autobusów. Jakim cudem firmy prywatne za pieniądze zarabiane wyłącznie na jeździe istnieją??? Według logiki PKM-owej toż to niemożliwe... Słyszał kto, żeby Warszawa kupowała autobusy MZA?Pieniądze unijne na rozwój komunikacji jak najbardziej TAK, ale na utrzymanie stanu obecnego NIE, bo ktoś na tym stanie przecież już zarabia. Jakikolwiek pojazd zasilany tylko przez silnik wysokoprężny nie powinien być kupowany za środki UE, bo takowe pojazdy nigdy z ekologią nie będą miały nic wspólnego.

  • kubex – 26.11.2015

    Nie kraczcie ;) . Sprawa idzie w dobrą stronę, coraz więcej autobusów ekologicznych na Śląsku, po wielu latach PKMy i prywaciarze zauważyli istnienie ekobusów! Jak dobrze pójdzie to za dziesięć lat będziemy mieli elektrobusy :D .

  • xyz – 27.11.2015

    Szkoda, ze za publiczne pieniądze kupuje się pojazdy nieprzyjazne pasażerom - np. ostatnie zakupy TLT Tychy - układ wnętrza, który powoduje trudności z wjechaniem wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....