TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

SilesiaKomunikacja: ZTM także z prywatnymi przewoźnikami
InfoBus.pl - Opublikowano: 27.04.2018 13:29:52
SilesiaKomunikacja: ZTM także z prywatami przewoźnikami

Zarząd Transportu Metropolitalnego chce pozostawić część rynku przewozów autobusów operatorom prywatnym. To jedna najważniejszych konkluzji z konferencji ZTM, jaka miała miejsce 25 kwietnia w Sosnowcu - w ramach drugiego dnia targów SilesiaKomunikacja 2018 (24-25.04.2018).

Mimo planów uczynienia miejskich spółek transportowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tzw. podmiotami wewnętrznymi, które będą obsługiwały trasy bez przetargów, Zarząd Transportu Metropolitalnego chce pozostawić część rynku operatorom prywatnym. Mówił o tym dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego (ZTM), Marek Kopel podczas środowego seminarium "Organizacja Transportu Publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii".

Kopel przypomniał m.in., że ustawa o związku metropolitalnym w woj. śląskim, na podstawie której powołano Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię (GZM), nie przesądza liczby organizatorów komunikacji miejskiej na jej terenie.

W efekcie, poza nowym ZTM, obecnie funkcjonuje ich w Metropolii czterech: Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP), Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach (MZKP), Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach (MZK), a także – odrębnie – gmina Rudziniec.

Kopel mówił, że ten stan rzeczy może utrzymywać się przy założeniu braku działań, jednak "jest jasna, zdeklarowana wola polityków, żeby był jeden organizator transportu publicznego na obszarze Metropolii – i tym organizatorem ma być Metropolia, a w jej imieniu Zarząd Transportu Metropolitalnego".

Aby do tego doprowadzić, GZM w najbliższym czasie powinna przyjąć uchwałę o zgodzie na podpisanie porozumień z dotychczasowymi organizatorami na przejęcie ich zadań. Organy uchwałodawcze organizatorów powinny przyjąć natomiast uchwały o zgodzie na zawarcie porozumień ws. przekazania zadań – taką uchwałę przyjął już MZKP; uchwałę dot. intencji przekazania swoich praw i obowiązków przyjął też KZK GOP.

W ślad za tym pójdą techniczne porozumienia (zawierające m.in. wysokości konsultowanych już teraz składek gmin na komunikację) i kolejne uchwały - o przekazaniu do Metropolii praw i obowiązków poszczególnych organizatorów.

-"Metropolia będzie musiała też podjąć uchwałę o zgodzie na przejęcie takich obowiązków. Jeżeli to się wydarzy, to te czynności mogą wykonać tylko 1 stycznia danego roku. Czyli, jeżeli zdążymy w tym roku, a pewnie tak, od 1 stycznia 2019 r. będzie jeden organizator" - powiedział w środę Kopel.

Przypomniał, że zgodnie z dotychczasowymi intencjami ZTM przejmie wszystkie umowy, decyzje, zgody, wierzytelności, zobowiązania obecnych organizatorów. Zapewniona zostanie zatem m.in. także ciągłość dotychczasowych umów przewoźników z obecnymi organizatorami.

W rozmowie z dziennikarzami dyrektor ZTM podkreślił także, że wraz z przejmowaniem w ten sposób faktycznych zadań organizatora, nie widzi możliwości dokonania np. nagłych, rewolucyjnych zmian, jeśli chodzi o siatkę połączeń czy rozkłady jazdy. "Zmiana siatki połączeń następuje i powinna następować, ale rozsądnie, spokojnie i tam, gdzie to jest potrzebne" - ocenił.

Podczas seminarium Kopel mówił też o trwających rozmowach, aby operatorzy komunalni stali się podmiotami wewnętrznymi. Trwają analizy prawne, co jest potrzebne, aby np. spółki tyskie, które są podmiotem wewnętrznym miasta Tychy, były podmiotem wewnętrznym Metropolii. (…) Wszystko wskazuje, że chyba skończy się to przekazaniem akcji tych firm, być może objęciem nowych akcji przez Metropolię" - uznał.

-"Prawdopodobnie będzie musiał zostać zrobiony zdecydowany ruch właścicielski, który sprawi, że Metropolia będzie miała wpływ na zarządzanie i decyzje w tych podmiotach" - dodał oceniając, że będzie to bardzo dobre rozwiązanie dla obecnych operatorów komunalnych: zarówno autobusowych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej, jak i – być może – Tramwajów Śląskich, które dziś należą do 12 samorządów regionu.

-"Obawy mogą mieć oczywiście operatorzy prywatni. (...) Ale jestem przekonany, że dla zarządu ZTM będzie tak samo ważne, jak dziś dla zarządu KZK GOP, aby segment prywatny został utrzymany. On jest niezwykle potrzebny dlatego, że pokazuje prawdziwe ceny rynkowe. To bardzo ważne, gdy się ma podmioty wewnętrzne, żeby można było porównać, że ceny rynkowe to nie np. 8 zł za kilometr, tylko ciągle jeszcze 5,50 zł" - wyjaśnił dyrektor ZTM.

Kopel nawiązał też do projektu NCBR "Bezemisyjny Transport Publiczny", w którym GZM zadeklarowała wolę zakupu 300 autobusów elektrycznych. Ponieważ obecnie komunikację publiczną na terenie Metropolii obsługuje ok. 1 tys. autobusów wysyłanych przez KZK GOP i MZKP oraz kolejnych ok. 100 tyskich, taki zakup wpłynie na sytuację poszczególnych operatorów. "Musimy się do tego wielopłaszczyznowo przygotować" - uznał dyrektor ZTM.

W późniejszej rozmowie z dziennikarzami Kopel uściślił, że inaczej niż w przypadku organizatorów komunikacji, nie ma znaczenia termin objęcia przez GZM praw właścicielskich w stosunku do operatorów. Oznacza to, że zarówno przedsiębiorstwa autobusowe, jak i Tramwaje Śląskie, mogłyby stać się podmiotami wewnętrznymi Metropolii w dowolnym momencie.

Dyrektor ZTM przypomniał też, że kwestia transportu publicznego będzie największą finansowo częścią działalności Metropolii – o ile jego koszt na tym terenie to łącznie ok. 700 mln zł, budżet GZM wynosi dziś 350 mln zł.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
targi
Silesiakomunikacja
konferencja
ZTM
  • Konrad Makarski – 27.04.2018

    Dopóki ajenci funkcjonują na takich samych zasadach jak przewoźnicy samorządowi i utrzymują tą samą jakość to nie widzę problemu. Gorzej jak jakość jest niska.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....