Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SilesiaKomunikacja: Sosnowiec z pierwszym elektrobusem w KZK GOP

infobus
07.05.2018 07:00
0 Komentarzy

Na sosnowieckich targach zadebiutował pierwszy autobus elektryczny – Solaris Urbino 12 electric –  eksploatowany w sieci KZK GOP. Łącznie tabor PKM Sosnowiec wzbogacił się w kwietniu o trzy takie pojazdy.

Przypomnijmy, że marzenie o autobusach elektrycznych zrodziło się jeszcze w 2016 roku, a pod koniec listopada 2016 r. PKM Sosnowiec ogłosiło pierwszy przetarg na dostawę trzech elektrobusów klasy MAXI.

Oferty w tym postępowaniu złożyło tylko dwóch producentów. Droższą propozycję przedstawiło konsorcjum Ursus Bus 2, w skład którego wchodził Ursus S.A i Ursus Bus z modelem CS12E, proponując jeden egzemplarz w cenie 2,77 mln brutto / sztukę, co dało łącznie 8.328.330 zł brutto. Z kolei tańszą ofertę przedstawił Solaris Bus&Coach, proponując najnowszej generacji Solarisa Urbino 12 electric w cenie jednostkowej 2,694 mln brutto / sztukę, co dało łącznie 8.081.100 zł brutto. Na zakup trzech autobusów elektrycznych PKM przeznaczył na tę inwestycję 6.961.745,14 zł brutto, co niestety oznaczało unieważnienie przetargu.

Do dwóch razy sztuka

1. lutego 2017 roku ogłoszono kolejne postępowanie, tym razem zmieniono zapisy SIWZ w kluczowych warunkach, jak np. dłuższy termin dostaw, krótsza gwarancja na baterie oraz PKM zwiększył budżet na 6.670.500 zł netto / 8.204.715 zł brutto. W drugim podejściu przewoźnik otrzymał tylko jedną ofertę na Nowe Urbino 12 electric, które to Solaris wycenił na kwotę 7.621.326 zł brutto / 6.196.200 PLN netto, co dało cenę jednostkową za pojazd na poziomie 2.540.000 PLN brutto / 2.065.040,6 PLN netto. Postępowanie pozwoliło na zmniejszenie kosztów o 574.800 PLN.

-„Pojazdy te będą w pełni bezemisyjne, bardzo ciche, a dzięki temu zapewnią wysoki komfort jazdy zarówno podróżującym, jak i kierowcy. Trzy nowe Solarisy Urbino 12 electric będą pierwszymi autobusami elektrycznymi w Sosnowcu. Warto dodać, że autobusy te jeździć będą po ulicach miast Zagłębia oklejone hasłem „…czyste niebo nad Zagłębiem! Elektryczne Solarisy przyczynią się tym samym do obniżenia zanieczyszczeń powietrza na terenie aglomeracji.” – podkreślał podczas podpisania umowy Marek Pikuła, prezes zarządu PKM Sosnowiec.

Nowa generacja dla Sosnowca

Pierwsze elektrobusy we flocie PKM Sosnowiec mają długość 12 m , wysokość 3,4 m i szerokość 2,55 m. Pojazdy wyposażone są w silnik trakcyjny TSA, który zabudowano centralnie oraz osprzęt elektryczny polskiego producenta firmy Medcom z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania.

Baterie o pojemności 200 kWh ładowane są za pomocą złącza plug-in ładowarkami dwuzakresowymi o mocy 80 kW i 40 kW, na zajezdni w Gołonogu i na Zagórzu. Autobusy przystosowane zostaną również do wyposażenia ich w przyszłości w ładowanie pantografowe, dzięki czemu baterie będą mogły zostać doładowane także podczas trasy w mieście.

Przyjemną podróż w każdych warunkach pogodowych zapewnia w Solarisach wydajna klimatyzacja, która jest w pełni zautomatyzowana i dwustrefowa, a dzięki temperaturze mierzonej wewnątrz pojazdu zostaje ona na bieżąco dostosowana do potrzeb podróżujących. Całość oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego wykonana zostanie w przyjaznej środowisku technologii LED. Nowe Urbino pomieszczą na pokładzie 86 pasażerów, z czego 23 na miejscach siedzących, a 6 dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Autobusy kursują po sieci KZK GOP na liniach 27, 84, 90, 116, 160S, 299, 807, 813, 814 i 903N, a docelowo również 902N – tutaj elektrobusy jeżdżą praktycznie na stałe.

Bez precedensu

-„Nie tworzymy precedensu – dla elektryków nie będzie specjalnych kursów – wpisaliśmy się z pojazdami w istniejące rozkłady jazdy, a byliśmy na to wszystko przygotowani, żadnych specjalnych wymagań, prosto na linie i do celu. Wszystkiego dowiedzieliśmy się podczas testów oraz z sąsiedniego Jaworzna – podkreśla
Piotr Drabek, dyrektor techniczny PKM Sosnowiec.- „Przewidujemy, że nasze elektrobusy przez rok przejadą około 110-115 tys wzkm. W planach jest też dołożenie dwóm pojazdom dodatkowych linii, żeby zwiększyć ich efektywność i liczę, że to się uda.” – dodał dyr. Drabek.

PKM Sosnowiec przyjął teoretyczne zużycie dla nU12e na poziomie ok. 1,3kilowata.

-„W rzeczywistości zużywają ok, 15-20% mniej – przynajmniej na razie, zobaczymy jak to będzie w cieplejsze dni. Pragnę zauważyć, że elektryczne Solarisy kursują ledwo ponad miesiąc na naszych liniach, gdzie zastąpiły autobusy z klasycznym silnikiem diesla. Mamy w sumie trzy ładowarki – dwie na zajezdni i jedną na „dworcu autobusowym”, przy ulicy Mościckiego. Lokalizacja umieszczenia ładowarki na Mościckiego na pewno ma potencjał i w przyszłości jeżeli elektrobusów przybędzie tam będą się ładować, może przez pantograf, na razie ładowanie odbywa się stacjonarnie i chyba jako jedyni używamy do tego ładowarki plug-in. Z kolei drugą i trzecią ładowarkę mamy na zajezdniach w Gołonogu i na Zagórzu. Z tej ostatniej korzystają dwa autobusy w jednym czasie. Pojazdy swoje cele osiągają i to jest najważniejsze” – podsumował Piotr Drabek.

Sosnowiecki tydzień z elektrobusami

Jak PKM Sosnowiec wykorzystuje pojazdy w ciągu tygodnia?

Autobus nr 1

Dni robocze: Linia 813+903N ~293km

Soboty: Linie 807+84+903N ~337km

Niedziele: Linie 27+814+903N ~369km

Autobus nr 2

Dni robocze, Soboty i Niedziele: Linia 160S ~200km

Autobus nr 3

Dni robocze: Linia 813 ~238km (w planie jest połączenie z 902N)

Soboty i Niedziele: Linie 116+90 ~309km lub Linia 299 ~230km

Komentarze