TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

SilesiaKOMUNIKACJA: O przyszłości niskoemisyjnych autobusów
InfoBus.pl - Opublikowano: 26.04.2018 15:30:18
SilesiaKOMUNIKACJA: O przyszłości niskoemisyjnych autobusów

24 kwietnia, podczas targów SilesiaKOMUNIKACJA odbyła się Konferencja pt. "Transport niskoemisyjny w Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii, plany i przykłady wdrożenia gazomobilności i elektromobilności".

Wśród prelegentów m.in. znaleźli się Michał Markiewicz, menadżer programu Bezemisyjny Transport Publiczny w NCBiR, prezes PKM Tychy, Andrzej Kowol oraz dyrektor ds. rozwoju w IGKM, Marcin Żabicki, który podsumował wszystkie wystąpienia.

1075 elektrobusów

-"Program Bezemisyjny Transport Publiczny nie rozpoczął by się bez Śląska - przypomniał na początku Michał Markiewicz z NCBiR. - 29. grudnia 2017 r., podpisaliśmy porozumienie z GZM, które sprawia, że jest on stroną w ogłoszonym niedawno przetargu na polskie innowacyjne e-Busy.  3. kwietnia zamknęliśmy nabór wniosków. Zgłosiło się 9. producentów, w tym m.in. czterech głównych Autosan, Ursus, Solaris i Volvo. Szansę ma każdy. Poza pojazdami jest jeszcze infrastruktura i tu kolejne nowe opracowanie innowacyjnych ładowarek oraz optymalne zaplanowanie tras, w tym celu uruchamiamy drugi zespół, który wesprze pozostałe 26. podmiotów." - mówił Michał Markiewicz

-"Chcemy, żeby pojazdy, które wyprodukują dla nas producenci były znacznie tańsze niżeli obecnie i tak pojazdy 10-metrowe miałyby kosztować ok. 1,8 mln zł netto, pojazdy 12-metrowe około 2 mln zł netto i 2,2 mln zł netto dla pojazdów 18-metrowych pojazdów."- dodał Markiewicz.

W rządowym porozumieniu uczestniczy 27 podmiotów, która są na dobrej drodze, aby zakupić prawie 1075 nowych pojazdów za kwotę prawie 2,3 mld zł netto. W początkowej fazie będą to 204 pojazdy, z kolei w opcji dodatkowej jest 871 takich pojazdów m.in. dla: Bydgoszczy, Częstochowy, Gdynia, Jaworzna, Krakowa, Krosna, GZM, Łomży, Lublina, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tychów, Warszawy, Wejherowa, Wrocławia, Zakliczyna i Żyrardowa.

NFOŚiGW z promesą

Finalny polski e-Bus ma być modułowy i pozwolić użytkownikowi dokonać wyboru, czy ma mieć napęd wodorowy czy bateryjny.

-"Kolejną trudnością tego projektu jest autonomizacja pojazdów, ale tylko na poziomie trzecim (SAE3) – jazda tylko po zajezdni w asyście kierowcy, który będzie w każdej chwili mógł przejąć kontrolę nad pojazdem. Priorytetem będzie także standaryzacja ładowarek i zmniejszenie ich awaryjności, a przede wszystkim zmniejszenie kosztów energii. Głównym celem będzie zmniejszenie emisji pyłów PM10 – czyli korzyści środowiskowe dla GZM, które będzie miało ponad 300 pojazdów" - podkreślił Michał Markiewicz

"Elektromobilność czy gazomobilność?

-"Myśmy zaczynali w latach 70. z pierwszymi trolejbusami, dopiero pod koniec XX. Wieku na zajezdnię wkroczyły pierwsze autobusy na LPG – dokładnie w 1999 roku - przypomniał prezes PKM Tychy, Andrzej Kowol. -  Nasza przygoda z CNG zaczęła się od 2006 roku, kiedy to zakupiliśmy pierwsze używane gazowe Volvo, na których się uczyliśmy. W kolejnych latach, konkretnie w 2011 roku nabyliśmy kolejne używane pojazdy gazowe marki Solaris, a z kolei w 2015 roku dzięki środkom z RPO zakupiliśmy 36. gazowych MANów. Na ten moment zajezdnia liczy 137 pojazdów, z czego 75 zasilanych jest paliwem gazowym. Jesteśmy na etapie realizacji kolejnego projektu w ramach POIiŚ, dzięki któremu nabędziemy kolejne gazowe autobusy i w 2021 roku udział pojazdów zasilanych sprzężonym gazem CNG wyniesie 100%  - zadeklarował Andrzej Kowol.

-"Kiedyś barierą była cena pojazdów gazowych, które dzisiaj są o ponad 20% tańsze. Nasze gazowce wykonują większą część przewozów pasażerskich, bo aż 6 na 9 mln wozokilometrów co pokazuje, że stają się priorytetem, a po 2020 roku będą już standardem w Tychach. Oprócz nowych pojazdów będziemy modernizować również naszą zajezdnię. Całość projektu zakończy się w 2021 roku" - powiedział prezes Kowol.

IGKM ostrzega

-"Rewolucji staje się zadość, ponieważ ustawa o elektromobilności preferuje głównie autobusy elektryczne, a jest jeszcze dyrektywa unijna, która mówi o innych napędach m.in. gazowych. Autobusy w Polsce niestety są pozyskiwane tylko i wyłącznie w programach strukturalnych, które nie dotyczą niestety naszych polskich PKS-ów, co za tym idzie – będzie następować zmniejszenie zadań przewozowych, aż do wygaszenia. Ciekawy schemat pojazdów na przykładzie Krakowa w dalekiej perspektywie zapowiada się następująco: -40% autobusów elektryczne, -30% autobusów z klasycznym napędem diesla lub hybrydowe i -30% autobusów gazowych; ponieważ tamtejszy przewoźnik nie wyobraża sobie eksploatacji samymi pojazdami elektrycznymi, które jak wszyscy wiemy nie są niezawodne. Dlatego schemat wydaje się idealny - podsumował elektromobilne wystąpienia dyrektor ds. rozwoju w IGKM, Marcin Żabicki.

Podczas konferencji podkreślono, że główną bolączka  przedsiębiorstw komunikacji miejskiej - oprócz pozyskiwania nowych pojazdów - jest brak kierowców. Ten problem się nasila i zapewne już z początkiem przyszłego roku będziemy mieli problem z realizacja zadań przewozowych w  głównych przedsiębiorstw,ach w naszym kraju. Jak temu przeciwdziałać? Na razie - poza bodźcami ekonomicznymi - nie wiadomo. 




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
targi
Silesiakomunikacja

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....