TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Siedmiu graczy walczy o Radom
InfoBus.pl - Opublikowano: 10.12.2015 11:41:51 25 komentarzy
Michalczewski przegra przetarg w swoim rodzinnym mieście? Tego się chyba mało kto spodziewał. (fot. Mateusz Gaworski)

Dzisiaj Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu otworzył oferty w przetargu na obsługę linii autobusowych 3, 8 i 13 przy pomocy 23 nowych autobusów klasy MAXI przez 10 lat. Swoje propozycje przedstawiło aż siedmiu oferentów. Jednak tylko trzech zmieściło się w kosztorysie zamawiającego.

O drugim w tym roku przetargu na wybór operatora linii nr 3, 8 i 13 i jego warunkach pisaliśmy tutaj. Zamówienie zakłada realizację przewozów przy pomocy 23 fabrycznie nowych autobusów (22 liniowe i jeden rezerwowy). Umowa będzie obowiązywała przez 10 lat od momentu jej podpisania. Pojazdy będą wprowadzane do ruchu w trzech transzach- 170, 175 i 180 dni od podpisania kontraktu. Zakładana praca eksploatacyjna przez cały okres trwania umowy ma wynieść maksymalnie 13 mln wzkm. Oferty będą oceniane na podstawie dwóch kryteriów. Cena ma 95% wagi, pozostałe 5% można uzyskać za zadeklarowanie odpowiednich warunków płatności. Wartość zamówienia MZDiK oszacowało na 82 mln zł netto. Po podzieleniu przez 13 mln wzkm daje to jednostkową stawkę 6,31 zł netto.

Swoje oferty przedstawiło siedmiu wykonawców, jednak tylko trzech mieści się w założonym przez MZDiK kosztorysie. A więc po kolei.

  • Europa Express City - 6,93 zł/wzkm netto
  • Arriva Bus Transport Polska - 6,24 zł/wzkm netto
  • Michalczewski - 6,38 zł/wzkm netto
  • MPK Radom - 5,87 zł/wzkm netto
  • PKS Zielona Góra - 6,59 zł/wzkm netto
  • konsorcjum firm Dolnośląskie Linie Autobusowe (lider), Meteor, Irex-4 - 5,67 zł/wzkm netto
  • Mobilis - 6,90 zł/wzkm netto

Niedopuszczalna oferta?

Takie grono oferentów jest sporą niespodzianką. Zacznijmy od pierwszej, czyli oferty przedstawionej przez radomskie MPK. Spółka jest podmiotem wewnętrznym miasta od 1 lipca 2012 r. Oznacza to, że przewoźnika obowiązuje zakaz konkurencji, czyli startowania w przetargach na świadczenie przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Wynika to wprost z przepisów rozporządzenia 1370/2007 WE oraz innych przepisów unijnych, które zaimplementowano do polskiego porządku prawnego. Zatem oferta radomskiego przewoźnika komunalnego powinna podlegać wykluczeniu z postępowania.

Jednak działanie MPK należy potraktować jak element głębszej gry. Kiedy w sierpniu unieważniano pierwszy przetarg na obsługę linii 3, 8 i 13 przeprowadzono równolegle audyt, który miał wyjaśnić czy spółka jest wstanie podjąć się tego zadania za 81 mln zł brutto przez 10 lat.MZDiK aby to zweryfikować zlecił przeprowadzenie audytu w firmie. Analiza, którą wykonał łódzki Comper wskazała, że MPK nie podoła temu zadaniu przy takim poziomie rekompensaty.Czy wobec tego radomski przewoźnik komunalny chce udowodnić miastu, że jest w błędzie? I tak i nie. Ale do tego wątku jeszcze kiedyś wrócimy.

Powrót dawnych partnerów

Najtańszą ofertę przedstawiło konsorcjum wrocławskiego DLA i spółek z Grupy Irex. Można powiedzieć, że DLA decydując się na walkę o Radom razem ze swoimi śląskimi partnerami próbuje wziąć rewanż za wejście spółki Michalczewski jako podwykonawcy wrocławskiego MPK. Dobór do konsorcjum Meteora i Irexu-4, które w tym roku zdobyły już kontrakty na przewozy autobusowe w Lublinie, Bydgoszczy i Olsztynie świadczy o pewnym pragmatyzmie w dążeniu do określonego celu. Dodajmy, że nie jest to pierwszy epizod, w którym DLA współpracuje Grupą Irex.  Zagadką natomiast na chwilę obecną jest podział zadań w ramach konsorcjum.

Arriva znów w grze?

Kolejną niespodzianką jest oferta Arrivy, która od kilku lat nie może wygrać żadnego przetargu na obsługę przewozów w ramach komunikacji miejskiej. Tym razem spółka z Torunia zeszła do takiego poziomu cenowego, który daje jej realną szansę na przełamanie tego trendu. Wiele tutaj będzie zależało od analizy ofert. W świetle dzisiejszych wydarzeń to Arriva oraz konsorcjum DLA i spółek z Grupy Irex są w najkorzystniejszej sytuacji ze względu na stawki mieszczące się kosztorysie założonym przez MZDiK. Zatem o ile obie oferty będą ważne to pomiędzy nimi rozegra się wybór zwycięzcy.

Michalczewski bez szans

Nie wolno też zapominać o dotychczasowym operatorze 3, 8 i 13, czyli radomskiej spółce Michalczewski. Jej oferta jest co prawda 7 groszy powyżej kosztorysowej stawki za wzkm, jednak sam fakt, że firma wypadła z walki o kontrakt na rodzimym rynku jest ciekawostką samą w sobie. Jako pewną dygresję można dodać, że radomska porażka może jednak zostać szybko zapomniana. Firma odwołała się drugi raz do Krajowej Izby Odwoławczej od wyniku warszawskiego przetargu na obsługę linii autobusowych setką nowych pojazdów. W świetle pewnych okoliczności wydaje się, że Izba powinna uwzględnić skargę. Ale wróćmy do właściwego tematu.

Teraz radomski MZDiK przystąpi do analizy złożonych ofert. Z siedmiu na pierwszy rzut oka tylko dwie wydają się wchodzić w grę. Oczywiście pod warunkiem, że są poprawnie przygotowane. Do sprawy jeszcze wrócimy, kiedy dokładniej przyjrzymy się szczegółom.


Sprawdź też:
MZDiK Radom
Michalczewski
Mobilis
Europa Express City
PKS Zielona Góra
DLA
Meteor
Irex-4
Arriva