Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Siedlce z kolejnym lwem?

infobus
22.05.2015 16:21
0 Komentarzy

30 kwietnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Siedlcach ogłosiło przetarg na zakup jednego  autobusu miejskiego niskopodłogowego klasy MIDI. W zeszłym roku firma kupując podobne pojazdy zdecydowała się na markę MAN. Czy w tym roku będzie podobnie? Wiele wskazuje na to, że przewoźnik jest zadowolony z eksploatowanych midibusów Lion`s City M i chciałby mieć kolejne tego typu pojazdy w swojej flocie. Najnowszy autobus ma być przystosowany do zasilania ekologicznymi biopaliwami, a jego podstawowe wymiary to:

– długość: 10,1-10,7 m

– szerokość – 2,50-2,55 m

– wysokość: nie więcej niż 3,25 m

– całkowita liczba miejsc: nie mniej niż 80, w tym 18-25 miejsc siedzących (minimum 4 miejsca dostępne z poziomu niskiej podłogi)

– liczba drzwi i wymiary: 2-2-2 (preferowany) o szerokości min. 1200 mm lub układ 1-2-2, przy czym szerokość efektywna wejścia   pierwszych drzwi nie mniejsza jak 720 mm.

– silnik: rzędowy,  chłodzony  cieczą,  umieszczony z tyłu pojazdu w pozycji leżącej lub stojącej. Wyposażony w elektro- niczny  system  sterowania  i  złącze  diagnostyczne.  Moc  minimalna  ? 200 kW / maksymalna ? 220 kW, pojemność silnika w przedziale 6600-8000 cm3, maksymalny moment obrotowy silnika nie  mniejszy  jak 1100 Nm. Wymagany przebieg między wymianami oleju silnikowego nie krótszy niż 40 000 km.

Ważna technika

Tak wyposażone pojazdy powinny pojawić się w bazie przewoźnika do 170 dni od momentu podpisania umowy. O tym jakie firmy podejdą do tego zamówienia, dowiemy się już za trzy dni ? 25 maja. O wyborze najkorzystniej oferty zadecyduje oczywiście najniższa cena (76%), ale sporą wagę mają także parametry techniczno-eksploatacyjne ? aż 20%. Kolejne kryteria to koszt zużycia energii ? 2%, koszt emisji CO2 ? 1% i koszt emisji zanieczyszczeń NOx, PM, THC ? 1%. Wracając do techniki to siedlecka firma preferuje następujące rozwiązania:

  • Kataforeza: parametr wynikający z wieloletnich doświadczeń Zamawiającego premiuje rozwiązania zapewniające wydłużenie okresu bezobsługowej eksploatacji elementów pojazdu, maksymalizowania czasu utrzymania stanu bliskiego nowości, a tym samym zwiększające trwałość konstrukcji.

  • Ten sam producent silnika: premiowane są rozwiązania zunifikowane w zakresie producenta silnika i pozostałych elementów autobusu; jednolitość marek silnika i pozostałych elementów znacznie poprawia komunikację zaplecza technicznego w zakresie wymiany informacji dotyczącej napraw pojazdów (komunikujemy się tylko z jednym ośrodkiem informacji).

  • Dostępność siedzeń z poziomu niskiej podłogi: premiowany jest układ wnętrza pojazdu zapewniający jak największą ilość siedzeń dla osób z ograniczeniami ruchowymi dostępnych bez konieczności pokonywania schodków lub podestów oraz poprawiający bezpieczeństwo i komfort podróżowania; uwzględniając grupy wiekowe przewożonych pasażerów premiowane będą rozwiązania najbardziej dopasowane do potrzeb wynikających z charakterystyki najliczniejszych z tych grup.

  • Przednie zawieszenie: premiowane są rozwiązania techniczne trwalsze w eksploatacji; rozwiązania takie znacznie lepiej sprawdzają się na drogach o gorszej nawierzchni.

  • Poszycie dachu: premiowane są rozwiązania zapewniające większe prawdo- podobieństwo zachowania konstrukcji nadwozia w dobrym stanie przez jak najdłuższy okres życia pojazdu i  niewymagające  żadnych  dodatkowych  obsług  czy  zabiegów (na podstawie własnych doświadczeń i długoletniej eksploatacji różnych konstrukcji), a także zwiększające prawdopodobieństwo odporności na wyładowania atmosferyczne, a co a tym idzie, trwałości urządzeń elektronicznych.

  • Podzespoły bezobsługowe / centralne smarowanie: premiowane są rozwiązania, które z racji na swój charakter skracają czas zabiegów obsługowo-naprawczych.

  • Podział i układ drzwi: Zamawiający premiuje takie rozwiązanie techniczne, które pozwala na szybszą wymianę pasażerów i ułatwia wsiadanie pasażerom dokonującym zakupu biletu u kierowcy.

  • Odległość dostępnego serwisu autoryzowanego danej marki autobusu i producenta silnika od siedziby Zamawiającego: premiowane są rozwiązania mające na celu jak najefektywniejsze wykorzystanie pojazdu, a przy tym zminimalizowanie czasookresów przeznaczonych na ewentualne naprawy, akcje serwisowe i inne aspekty techniczne wynikające z potrzeby odstawienia pojazdu do autoryzowanego serwisu; jest to ściśle związane z parametrem P2 promującym rozwiązania zunifikowane w zakresie producenta silnika i pozostałych elementów autobusu; ze względu na olbrzymią złożoność technologiczną autobusów premiowane są marki, co do których czas dostępności do pomocy fachowej w zakresie wiedzy i dostępności do zaplecza technicznego jest najkrótszy.

Siedlce przypomina o Lion`s City M.

Podział technicznych punktów prezentuje poniższa tabela, teraz przypomnijmy jakie autobusy odebrał w zeszłym roku siedlecki MPK. Były to pierwsze od pięciu lat zamówione na polskim rynku fabrycznie nowe egzemplarze MAN Lion`s City M. Midibusy pojawiły się na Mazowszu we wrześniu 2014 r. Do tej pory największym użytkownikiem tego typu autobusów było MZA Warszawa, które w 2003 r. (w wersji NM 223) odebrały 14 takich egzemplarzy (z układem drzwi 2-2-2). W 2007 r. dwa tego typu pojazdy zamówił ForBus Bydgoszcz (z układem drzwi 2-2-0), a w 2009 r. jeden z układem drzwi 2-2-0 ?PKS Gdańsk. I to był do tej pory ostatni fabryczne nowy egzemplarz Lion`s City M zakupiony w Polsce. W zeszłym roku Siedlce otworzyły nowy rozdział w historii tego modelu i to już w wersji Euro 6. Kolejne trzy takie egzemplarze pojechały w tym roku do Stargardu Szczecińskiego. Krótkie MAN-y mają długość 10,5 metra i każdy z nich może mógł zabrać na swój pokład do 83 pasażerów w wersji trzydrzwiowej. Taki układ oznacza maksymalnie 22 miejsca siedzące i 61 stojących. W ich układzie napędowym zastosowano pionowy silnik MAN D0836 LOH 73 Euro 6 o pojemności 6,9 l i mocy 184 kW (250 KM).

Lion?s City M jest efektywnym rozwiązaniem do użytku w centrum miasta charakteryzującym się wąskimi uliczkami i miejscami wymagającymi dużej zwrotności. Mały rozstaw osi autobusu umożliwia bardzo mały łuk zawracania wynoszący około 18 m. Kompaktowe wymiary zewnętrzne sprawiają, że można efektywnie wykorzystywać go także na drogach o dużym natężeniu ruchu. Na wąskich uliczkach i przy dużym natężeniu ruchu decydujące znaczenie ma doskonałe pole widzenia kierowcy: Lion´s City M oferuje system lusterek ze zintegrowanymi lusterkami szerokokątnymi, skierowanymi na wejścia po prawej stronie pojazdu, które opcjonalnie mogą być oświetlone przez halogenowe reflektory punktowe. Na koniec tego krótkie opisu dodajmy, że siedleckie midibusy zostały wyprodukowane w zakładach MAN w Sadach i Starachowicach, gdzie m.in. ich kadłuby zostaną zabezpieczone antykorozyjnie poprzez zanurzeniowe malowanie KTL. Ich zakup został dofinansowany z resztek mazowieckiego RPO ? natomiast pieniądze na  najnowszym pojazd mają pochodzić z kasy MPK.

Zakupione w zeszłym roku MAN-y pozwoliły MPK Siedlce wycofać z ruchu ostatnie pojazdy wysokopodłogowe. Resztę taboru przewoźnika stanowią niskopodłogowe i niskowejściowe autobusy, z czego najwięcej reprezentuję markę MAN (16 szt.), a następnie Mercedes-Benz z 11 szt. Conecto LF.

 

Komentarze