TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jesteś tutaj: Infobus / Serbska tragedia  
Serbska tragedia
Karol Wach - Opublikowano: 15.07.2008 12:14:53
Serbska tragedia

W dniu 22 lipca 2008 roku minie rok od tragedii do jakiej doszło we Francji. Autokar wiozący polskich pielgrzymów spadł w przepaść –zginęło 26 osób. Także 18 lipca b.r. minie 11 dni od kolejnego wypadku polskiego autobusu. W Serbii zginęło sześć osób wracających do Polski z wczasów w Bułgarii. Kilkadziesiąt zostało rannych. Opisując ubiegłoroczną tragedię napisałem, że jeszcze przez kilka, może kilkanaście tygodni będzie o niej głośno w mediach, potem sprawa przycichnie i tylko rodziny i najbliżsi ofiar zapamiętają dzień 22 lipca 2007 roku jako jeden z najtragiczniejszych, a może najtragiczniejszy dzień w swoim życiu. Nie pomyliłem się. Ani w tej kwestii, ani także w tej, że bezpieczeństwo polskich turystów pozostawia wiele do życzenia. Jeszcze w ubiegłym tygodniu koncepcja niniejszego tekstu była daleko inna. Zmienił ją piątkowy ranek –kolejny autokar wylądował w rowie. I nie chcę tu rozpamiętywać, po raz kolejny, przyczyn tego wypadku, choć są one bardzo ważne, zrobiły to jednak inne serwisy informacyjne. Zadecydował błąd człowieka –kierowcy piętrowego autokaru, który, jak twierdzi jego zmiennik, dopiero uczył się jeździć trzyosiowym Skylinerem. Za swój jeden nierozważny ruch może on zapłacić karę bardzo wysoką, i tak niektórzy powiedzą, że w żaden sposób nie odzwierciedlającą skutków tego zdarzenia. W ubiegłym roku, kilkanaście dni po wypadku pod Grenoble, miałem okazję rozmawiać z ówczesnym Głównym Inspektorem Transportu Drogowego –Pawłem Usidusem, który zapowiadał zmiany. Usłyszałem wtedy, że zmienią się przepisy, zwiększy się liczna kontrolerów, zmieni się system szkolenia kierowców. Owszem, zmiany były. Zmieniła się ekipa rządząca, zmienił się Główny Inspektor Transportu Drogowego. Kilkanaście godzin po wypadku w Serbii włączyłem telewizor i usłyszałem, że ITD brakuje kontrolerów, że trzeba zmienić system szkolenia kierowców i polskie przepisy. Ot też mi nowość. Czy coś w tych kwestiach się zmieni. Zapytamy w ITD. Polskie autobusy to niejednokrotnie <<jeżdżące „trumny”na kółkach, sypiące się, z niesprawnymi układami kierowniczymi, hamulcowymi, pordzewiałym nadwoziem, dziurami w dachu>>- to słowa Pawła Usidusa. Czy piętnastoletni Neoplan też był taką „trumną”. Dla sześciu osób niestety tak…Czy powinniśmy w takim razie zadać, po raz kolejny, pytanie: co zrobić aby w przyszłości uniknąć takich tragedii? Może i tak. Ale czy znajdziemy na nie odpowiedź? Człowiek jest istotą niedoskonałą –to wiadomo nie od dziś –i dopóki będzie prowadził autobusy, dopóty wypadki będą wkalkulowane w ryzyko. Mnie nasuwa się inne pytanie. Czy kierowca tego autobusu powinien odpowiadać z tego samego „paragrafu”co drogowi przestępcy, którzy świadomie wyprzedzając na trzeciego doprowadzają do śmierci kilku osób? A takich zdarzeń na polskich drogach jest multum. I penie historia znów się powtórzy…Kilka dni jeszcze będzie o sprawie głośno, a petem szum ucichnie, życie potoczy się swoim torem.

Z kronikarskiego obowiązku dodajmy, że trzyosiowym autobusem Neoplan Skyliner, podróżowało blisko 70 osób. Do wypadku doszło w dniu 11 lipca br. około godziny 6:30 w pobliżu serbskiej miejscowości Novy Sad. Autokar na skutek „złapania pobocza”lewym kołem wpadł do rowu i przewrócił się na bok. Zginęło 6 osób, 38 zostało rannych. Większość poszkodowanych wróciło już do Polski rządowym samolotem.

Sprawę wypadku polskiego autokaru prowadzą prokuratury –serbska i bielska. - Na razie skupiliśmy się - i to zostało wykonane - na zabezpieczeniu dokumentacji, dotyczącej zorganizowania wypoczynku, by można było ustalić, czy istnieją nieprawidłowości po stronie biura turystycznego, przewoźnika oraz ewentualnie innych osób, które mają znaczenie dla prawidłowości zorganizowania wyjazdu –powiedziała PAP Katarzyna Kuklis z prokuratury w Bielsku-Białej.
Redakcja portalu TransInfo łączy się w bólu z rodzinami ofiar wypadku.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wypadek
Serbia
autokar
ITD
Policja
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....