TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Sejmowa debata o ptz: Przedłużyć vacatio legis?
InfoBus.pl - Opublikowano: 21.06.2016 19:00:42 3 komentarze
Sejmowa debata o ptz: Przedłużyć vacatio legis?

8 czerwca sejmowa Komisja Infrastruktury rozpatrzyła rządową informację na temat sytuacji transportu publicznego. Głos zabrał podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit.

-?Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo, bardzo dziękuję za tę możliwość spotkania i rozmowy dzisiaj na temat transportu publicznego. Rzeczywiście sytuacja wymaga debaty i dużego zaangażowania od nas.

Otrzymaliście państwo informację, którą przekazaliśmy Komisjom. Tytułem uzupełnienia, w tej chwili trwają prace nad przygotowaniem nowej ustawy organizującej transport zbiorowy w Polsce. Jednocześnie do laski marszałkowskiej wpłynął projekt poselski. Wiemy też, że jest przygotowywany, a w zasadzie już chyba wpłynął do Senatu projekt senatorski. Myślę więc, że będziemy się bardzo szczegółowo zajmować tymi problemami w najbliższym czasie. Będziemy dyskutowali już o konkretnych rozwiązaniach, które zostały zaproponowane w obu projektach.

Chcę odnieść się jeszcze do raportu Najwyższej Izby Kontroli, która analizowała funkcjonowanie transportu. Następnie dyskusja będzie ważnym elementem tego posiedzenia, o ile oczywiście pan przewodniczący taką decyzję podejmie. Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie zwróciła uwagę na trzy zasadnicze problemy. Pierwszy to niedostateczne przygotowanie organizatorów publicznego transportu drogowego do pełnego obowiązywania przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Z uwagi na obowiązki nałożone przez ustawę o publicznym transporcie zbiorowym na organizatorów publicznego transportu zbiorowego w zakresie organizacji transportu publicznego na swoim obszarze jednostki samorządu sygnalizują konieczność przedłużenia vacatio legis dla części z tych przepisów ustawy, np. do 31 grudnia 2018 r. Wydaje się, że jesteśmy na takim etapie, że rzeczywiście ta decyzja będzie potrzebna. Jednak, jak powiedziałem, jesteśmy przed merytoryczną dyskusją nad projektami ustaw, które ten problem będą musiały rozwiązać. Musimy pamiętać o tym, że ustawa powinna wejść w życie. Vacatio legis i tak było odległe, bodaj trzyletnie, więc był czas na przygotowanie nowych rozwiązań. Biorąc jednak pod uwagę skalę zjawiska i to, że maksymalny okres wprowadzenia w życie zgodnie z prawem unijnym jest do 2020 r., formalnie nie ma więc przeszkód, żeby vacatio legis przedłużyć.

Kolejnym problemem, który na pewno musimy rozwiązać w czasie prac legislacyjnych, są sprawy, które mogą się pojawić przy rekompensatach dla przewoźników sprzedających bilety ulgowe. Zgodnie z obowiązującym jeszcze prawem, z tym że zawieszonym z uwagi na vacatio legis, jakie obowiązuje w tym zakresie, rekompensaty za sprzedaż biletów ulgowych mają dotyczyć tylko tych przewoźników, którzy będą wyłonieni w drodze przetargu. To rzeczywiście bardzo znacząca różnica w stosunku do obecnego stanu prawnego, zgodnie z którym każdy przewoźnik, który realizuje przewozy i sprzedaje bilety ulgowe, może się ubiegać o rekompensatę, zgodnie z umową zawartą z operatorem, czyli konkretnie z samorządem któregoś szczebla, w zależności od tego, który samorząd odpowiada za organizację danego przewozu. Wydaje się, że ten postulat będziemy popierać, aby wprowadzić takie mechanizmy, żeby nie stworzyć groźby monopolizacji rynku, bo jednak w przypadku rozstrzygania przetargów te firmy, które będą w nim wybrane, będą mieć naturalną przewagę nad innymi firmami. W ciągu naprawdę krótkiego czasu może to doprowadzić do dominacji na lokalnych rynkach pewnych przewoźników i do niemożności wejścia na rynek innych, bo rekompensaty za bilety ulgowe są istotną częścią budżetu przewoźników. Z przewozów autobusowych korzysta młodzież i osoby starsze, którzy mają prawo do przejazdów ulgowych. Rekompensata jest więc istotnym czynnikiem wpływającym na konkurencyjność firm uczestniczących w przewożeniu osób.

Mówię w tej chwili o głównych problemach, wśród nich jest brak w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym zapisów umożliwiających przyznanie operatorowi publicznego transportu zbiorowego na określonych liniach komunikacyjnych prawa wyłącznego do ich obsługi. Myślę, że w tym zakresie będzie także gorąca dyskusja, bo zderzą się różne racje. Czy zapewnienie stabilizacji przewozów nie odbędzie się kosztem konkurencyjności, gdy jedna forma dostanie wyłączność na obsługę danej linii. Eliminuje to tak naprawdę czynnik konkurencji, co oczywiście w bliższej lub dalszej przyszłości może spowodować wzrost kosztów biletów na przejazdy, co uderzy w klientów korzystających z transportu zbiorowego. Takich rozwiązań nie chcemy wprowadzać w życie. Będziemy jednak ważyć różne racje, bo są pewne racje za takim rozwiązaniem jak wprowadzenie wyłączności. Jesteśmy przed dyskusją i na tym etapie nie będę odnosił się do argumentów. Będziemy zobowiązani do przedstawienia stanowiska rządu w stosunku do obu projektów ? poselskiego i senackiego ? i wówczas takie stanowisko Wysokim Komisjom przedstawimy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
sejm
ustawa
ptz
MIiB
  • Ngygg – 22.06.2016

    Wysłać barana do Szwecji tam go naucza JAK ZORGANIZOWAC TRANSPORT PUBLICZNY!!!!

  • yolo – 26.06.2016

    Obrona busiarstwa nic poza tym. Wysłać tez ich do Czech i Węgier.

  • czasem pasazer – 30.06.2016

    hehe pksy... gdyby sie nigdy po 90tym roku nie pojawily sie "te' busy to byście nigdy nas w innych samochodach nie wozili jak te sutosany z 80 tych lat... niestety busy troche wymusily chyba zmian w ty,m komunistycznym ukladzie. ? nie?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....