Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Scania i Nobina przetestują duże autonomiczne autobusy

infobus
20.02.2019 09:00
0 Komentarzy

Szwedzki firmy zapowiadają rozpoczęcia prób autonomicznychautobusów na regularnych trasach w rejonie Sztokholmu. W roli głównej wystąpią dwaelektryczne modele Scania Citywide LF Electric z fabryki w Słupsku. Pojazdybędą ładowane podczas postoju w zajezdni, a ich pojemność wyniesie 80 miejsc, wtym 25 siedzących.

To pionierski taki projekt w krajach skandynawskich. Próbybędą prowadzone w dwóch etapach: początkowo bez pasażerów, a później z pasażerami.Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem podczas testów, dlatego autobusybędą miały cały czas kierowcę, który będzie czuwał nad bezpieczeństwem operacji.

-„Technologia jest wystarczająco dojrzała, abyrozpocząć próby w rzeczywistych warunkach. To jeden z pierwszych tego typu projektóww Europie z wykorzystaniem autobusów tej wielkości” – mówi Karin Rådström,szefowa działu autobusów i autokarów w Scania. – „Projekt zapewni namwięcej informacji na temat dalszego rozwoju autonomicznych dużych autobusówprzed wprowadzeniem ich do produkcji na pełną skalę”.

Dwa testery

W autonomicznych testach wezmą udział dwa autobusyelektryczne Scania Citywide LF Electric, które połączą szybko rozwijającą sięnową dzielnicę mieszkaniową Barkarby (położoną około 20 kilometrów od centrumSztokholmu) z pobliską stacją metra. Autobusy będą obsługiwały nową, dedykowaną5-kilometrową trasą z czterema przystankami. Pojazdy przejadą autonomicznie okołojednego kilometra – w I fazie bez pasażerów, a w drugiej szacuje się, żecodziennie z ich usług skorzysta około 300 pasażerów.

Systemy kontroli ruchu autonomicznych autobusów będązarządzane wspólnie przez Scania i Nobina.

-„W Nobina bardzo angażujemy się w tworzenie tego, conaszym zdaniem będzie ważną częścią przyszłego transportu publicznego – mówiHenrik Dagnäs, dyrektor zarządzający Nobina Sweden. – Autonomiczne próby dostarcząnam wielu spostrzeżeń i doświadczeń w zakresie praktycznych aspektówzarządzania i obsługi autonomicznych autobusów.”

Projekt koncepcyjny już ruszył, a okres prób drogowych zaplanowanona rok 2020. Podczas testu będą zbierane dane dotyczące, na przykład średnichprędkości, czasu pracy, osiągów w czasie, reakcji na odchylenie i oczywiście – satysfakcjipasażerów.

Komentarze