SBY 2020: Trzy autobusowe nagrody dla 9 kandydatów

infobus
29.05.2019 10:00
0 Komentarzy

Jesteśmy po I etapie tegorocznego konkursu Sustainable Bus Awards 2020. Z listy zgłoszonej przez redakcję InfoBusa – członka konkursowa jury – przeszły dwie propozycje, w tym jeden reprezentant z Polski.

Przypomnijmy, że formuła konkursu przewiduje zgłoszenie przez każdy kraj (ajest ich w sumie teraz 8) swoich kandydatów, którzy zasługują na mianonajbardziej ekologicznego i innowacyjnego autobusu roku.

W ramach SBY2020 mamy następujących finalistów:

  • SBY URBAN:Heuliez GX 437 Elec, Irizar ie tram i Mercedes-BenzeCitaro

  • SBY INTERCITY:Iveco Crossway Natural Power NF, Scania Interlink LD LNGi Solaris Urbino 12 LE Lite Hybrid

  • SBY COACH:Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach, Scania Interlink MD LNG,i VDL Futura FHD2

Teraz przed nami ostatecznegłosowanie, polegające na szczegółowej ocenę pojazdów według kryteriów SBY. To obszaryobejmujące: silnik, przekładnię, bezpieczeństwo, komfort i zrównoważony rozwój. Werdykt powinien być znany we wrześniu, a nagrody zostaną wręczone zwycięzcą17 października 2019 r., podczas wieczornej gali na Busworld Europe.

Polski reprezentant

Warto zauważyć, że miejskarywalizacja rozegra się w tym roku pomiędzy trzema elektrycznymi autobusami: eCitaro, ietram i GX 437 Elec.

W segmencie „Intercity” finaliści to głównie gazowekonstrukcje: Interlink LD LNG (zasilany płynnym gazem ziemnym) i CrosswayNatural Power w wersji Normal Floor (napędzany CNG) .plus nasz jedynypolski reprezentant – Urbino 12 LE Lite Hybrid. Warto zauważyć, że jest to także jedyna konstrukcja wyposażonaw wysokoprężny silnik. Czy w tej sytuacji hybrydowy „jamnik” ma szanse na zwycięstwo?

Konkurencja jest silna iostateczny werdykt zależy m.in. od głosowania w segmencie autokarów, gdzie z kolei dominują głównie „diesle”, czyli Tourismo Safety Coach i VDL Futura FHD2 (w nowej wersji wyposażonej w ZFTraxon). Ekologicznym „rodzynkiem” jest tutaj gazowy Interlink MD LNG. Jeżeli jurorzy docenią pierwszy na świecieautokar na LNG to „międzymiastowe” szanse Solarisa mocno wzrosną. Czy tak będzie? Dowiemy się jesienią.

Na koniec dodajmy, że jurySBY reprezentuje osiem europejskich krajów i składa się następujących redakcji: MobilitésMagazine (Francja), Busfahrt (Niemcy), AUTOBUS (Włochy), OV-Magazine(Holandia), InfoBus (Polska), Infotrucker (Rumunia), Carril Bus (Hiszpania) i Busand coach professional (Wielka Brytania).

Komentarze