Sąsiedzkie zakupy. MAN-em ze Świerklańca do Jaworzna

infobus
07.12.2018 15:00
0 Komentarzy

Taka klęska urodzaju to jak sukces. Zwiększony popyt w Jaworznie wymusił uruchomienie dodatkowych kursów realizowanych autobusami klasy MEGA. Zmniejszenie rezerwy taborowej spowodowało, że PKM Jaworzno pozyskało od PKM Świerklaniec przegubowca – sześcioletniego MAN-a NG323 Lion's City.

W Jaworznie mają powody do zadowolenia. Po wprowadzeniu bardzo taniego biletu rocznego (180 zł normalny i 90 zł ulgowy) kolejni mieszkańcy przekonali się do korzystania z komunikacji miejskiej. Jaworznicki PKM wyszedł naprzeciw wyzwaniu, które z tego wynika.

Spółka aby zareagować na zwiększone potoki na wybranych liniach oraz większe zapotrzebowanie na obsługę wybranych kursów autobusami wielkopojemnymi kupiła od PKM Świerklaniec przegubowego MAN-a NG323 Lion's City, który został wyprodukowany w 2012 roku. To z resztą nie pierwszy raz jak w Jaworznie zdecydowali się na zakup dosyć młodych autobusów z „drugiej ręki” po sąsiedzku.

Ex-świerklanieckim długim „lwem” może podróżować maksymalnie 172 pasażerów. 47 osób może liczyć na przejażdżkę na fotelach Kiel Ideo, które od już kilka lat stały się znakiem rozpoznawczym miejskich Lion'sów. Aż 22 siedzenia są dostępne z niskiej podłogi. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2.

Sercem układu napędowego jest leżący silnik D2066LUH42. Jednostka o pojemności nieco ponad 10,5 l ma 235 kW mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 1600 Nm. Spełnia normę czystości spalin EEV. Silnik został zblokowany z automatyczną czterobiegową skrzynią biegów. Mowa o przekładni Voith Diwa.

Kabina kierowcy jest klimatyzowana. Naturalną wentylację zapewnia 11 okien przesuwnych oraz sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobus jest wyposażony w system informacji pasażerskiej firmy R&G Plus z Mielca. Zastosowano trzy zewnętrzne wyświetlacze diodowe. W środku zainstalowano monitory LCD typu ETM-23, które odpowiadają za prezentowanie informacji liniowej. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków i GPS. Całością steruje autokomputer SRG3100P lub SRG4000.

Sprowadzony ze Świerklańca do Jaworzna MAN znajduje się w świetnym stanie technicznym. Po przemalowaniu i wyposażeniu we wszystkie stosowane w Jaworznie systemy poboru opłat i informacji pasażerskiej zostanie skierowany przede wszystkim do obsługi linii A, która ze względu na brak ładowarek na przystankach końcowych w Chrzanowie i w Katowicach nie może być obsługiwana przez autobusy elektryczne.

Komentarze